چین تحریم ها علیه کره شمالی را اجرایی کرد

در حالی که پیش نویس قطعنامه تحریمی توسط آمریکا و چین به شورای امنیت تسلیم شده است، چین به سرعت بخشی از تحریم ها علیه این کشور را اجرایی کرده است.

در شرایطی که تصور می شد چین به دلیل روابط نزدیک تجاری و حکومتی با کره شمالی آخرین اجراکننده تحریم ها باشد، اخبار دریافتی نشان می دهد تدابیر ممنوعه برای کره شمالی از سوی پکن چندی روزی است اتخاذ شده است.
در تازه ترین اقدام، چین از ورود کشتی های بازرگانی و تجاری کره شمالی به بنادر خود بخصوص در مناطق شمال شرقی جلوگیری به عمل آورده است.
بیشترین ترددها در منطقه مرزی «داندونگ» چین انجام می شود که هم مرز با کره شمالی است و خبرگزاری یونهاپ از کره اخباری در ارتباط با ممنوعیت پهلو گرفتن کشتی های کره شمالی در بنادر چین منتشر کرده است.
بندر «داندونگ» با یک رودخانه میان کره شمالی و چین فاصله انداخته است. این منطقه جایی است که بیشترین ارزش تبادلات تجاری دو کشور را رقم می زند.
آمارها نشان می دهد که ارزش تبادلات کره شمالی با چین در سال گذشته میلادی از طریق همین بندر و بیشتر به دلیل تجارت منابع طبیعی، نزدیک به یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.
بیشتر صادرات کره شمالی به چین از طریق همین بندر انجام می شود و بسته شدن این بندر به روی کشتی های کره شمالی می تواند فشار مضاعفی بر اقتصاد آن کشور وارد کند.
آمارها بیانگر آن است که بیش از ۷۰ درصد از تجارت چین با کره شمالی از طریق منطقه مرزی «داندونگ» در شمال شرق چین انجام می شود.
روز گذشته نیز برخی رسانه های چینی از توقف همکاری برخی شرکتهای چینی در ارسال زغال سنگ و توقف تجارت این ماده معدنی با کره شمالی خبر داده بودند.
روزنامه ارگانی «گلوبال تایمز» چین دیروز نوشته بود: به برخی از شرکت های معدنی دستور داده شده که حق ارسال زغال سنگ را به کره شمالی ندارند.
این در حالیست که روزنامه «دونگ ایلبو» کره جنوبی نیز چند روز پیش در گزارشی فاش کرد که چین حسابهای بانکی کره شمالی در بانکهای بزرگ این کشور از جمله «بانک تجارت و صنایع» موسوم به «آی.سی.بی.سی» را که برای واریز و نقل و انتقال وجوه ارزی مورد استفاده قرار می گرفت، مسدود کرده است.
این اخبار تنها ساعاتی پس از آن اعلام می شود که چین تایید کرد با آمریکا در خصوص پیش نویس قطعنامه تحریم های سخت علیه کره شمالی به تفاهم رسیده است.
از سوی دیگر «سامانتا پاور» سفیر آمریکا در سازمان ملل امروز گفت که تدابیر تحریمی در قطعنامه به مراتب سخت تر از گذشته است.
بر اساس گفته های وی که رسانه های خبری مختلف به آن اشاره داشتند؛ از این پس بار همه کشتی های کره شمالی مورد بازرسی قرار خواهد گرفت.
مقام آمریکایی افزود که یکی دیگر از تدابیری که در قطعنامه جدید شورای امنیت به آن اشاره شده ممنوعیت تجارت مواد معدنی کره شمالی است.
بخش بزرگی از ارز مورد نیاز دولت کره شمالی از طریق تجارت مواد معدنی به دست می آید.
«پاور» گفت که اگر قطعنامه روی میز شورای امنیت تصویب شود شدیدترین سند تحریم کره شمالی در دو دهه گذشته خواهد بود.
تحریم های مالی بر روی دارایی ها و بانک های کره شمالی، محدودیت در تامین سوخت پروازهای هواپیماهای آن کشور، محدودیت تامین سوخت راکت و ممنوعیت تجارت مواد معدنی شامل زغال سنگ، طلا، تیتانیوم، سنگ آهن و مواد کمیاب از جمله بخش های قطعنامه جدید است.
در این قطعنامه نام ۱۷ نفر و ۱۲ شرکت کره شمالی که ناقض تحریم بوده اند نیز فهرست شده و از کشورها خواسته شده است دیپلمات های کره شمالی را که در فعالیت های ناقض قطعنامه ها شرکت داشته باشند، اخراج کنند.
قطعنامه تاکید کرده است که هواپیماهای مشکوک به حمل مواد ممنوعه متعلق به کره شمالی باید مجبور به فرود شده و کشتی های مشکوک نیز توقیف شوند.
تلاش برای اعمال تحریم های جدید بر علیه کره شمالی به دلیل آزمایش ماه گذشته این کشور است که یک بمب هیدروژنی منفجر کرد و یک موشک بالستیک ماهواره بر به فضا فرستاد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.