افزایش ۵۰۰۰ تومانی قیمت گوشت در بازار

آخرین قیمت‌ها از بازار گوشت قرمز در سطح شهر حاکی از افزایش قیمت گوشت قرمز در مقایسه با ماه گذشته است؛ به طوری که در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت گوساله حدود ۳۷ هزار تومان و ماهیچه گوسفندی کیلویی ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود که کیلویی ۵۰۰۰ تومان افزایش قیمت دارند.

قیمت انواع گوشت قرمز در روزهای اخیر روند افزایشی گرفته و مقایسه آن با قیمت‌ هفته‌ها و ماه‌های گذشته نشان‌دهنده افزایش ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ هزار تومانی در مغازه‌های سطح شهر است.
هر کیلوگرم گوشت گوساله درجه یک که در اواسط بهمن بین ۳۲ تا ۳۴ هزار تومان در مغازه‌های سطح شهر فروخته می‌شد در حال حاضر هر کیلوگرم آن ۳۶ و ۸۰۰ تومان قیمت دارد.
همچنین ماهیچه گوسفندی که تا کمتر از یک ماه پیش هر کیلوگرم آن ۳۵ هزار تومان قیمت داشت با افزایش ۵۰۰۰ تومانی به کیلویی ۴۰ هزار تومان رسیده است.
سایر اقلام گوشت قرمز نیز با افزایش قیمت روبرو شده‌اند. در این میان گوشت گوسفندی شقه با گردن کیلویی ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان، گوشت گردن ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان، مخلوط گوساله ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان، ران گوساله ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان، راسته گوسفندی ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت استیکی ۴۸ هزار تومان فروخته می‌شود.
جگر گوسفندی نیز کیلویی ۴۰ هزار تومان و فیله گوسفندی ۴۵ هزار تومان عرضه می‌شود که به ترتیب نشان‌دهنده افزایش ۵۰۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی نسبت به ماه گذشته است. همچنین گوشت چرخ کرده گوسفندی از کیلویی ۳۲ هزار تومان به کیلویی ۳۶ هزار تومان رسیده است.
در حال حاضر گوسفند زنده نیز کیلویی ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به مصرف کنندگان فروخته می‌شود.
به گفته برخی از فروشندگان محصولات پروتئینی، دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز صادرات آن به سایر کشورهاست و در غیر این صورت گوشت قرمز کمبودی ندارد.
برخی دیگر از فروشندگان درباره دلیل افزایش قیمت گوشت قرمز اظهار بی اطلاعی می‌کنند و می‌گویند مشخص نیست به چه دلیلی شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار هستیم.

دلیل گرانی گوشت قرمز چیست؟
این در حالی است که طی روز‌های اخیر درمورد افزایش قیمت گوشت قرمز و دلایل آن از سوی نهادها و دستگاه‌های مربوطه مطالب متعدد و بعضا متناقضی عنوان شده که نتیجه‌گیری در مورد آن را سخت می‌کند.
چراکه رییس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی دلایل افزایش قیمت گوشت را کاهش قیمت جهانی پوست گوسفندی و صادرات بالای مجاز و غیر مجاز دام از کشور می‌داند، چراکه تولیدکننده درصورتی که پوست را به قیمت خوبی بفروشد از قیمت گوشت کم می‌کند.
به گفته علی‌اصغر ملکی شاهدیم در کنار صادرات مجاز برخی فرصت طلبان نسبت به خروج غیرقانونی دام اقدام می کنند که همین موضوع منجر به کمبود و به دنبال آن افزایش قیمت می‌شود.
اما معاون و رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان معتقدند نمی‌توان افزایش قیمت گوشت در یک‌ماه اخیر را به دلالان نسبت داد بلکه کاهش عرضه از مهم‌ترین دلایل گرانی است.
به گفته مصیب محمدیان شمالی، کاهش عرضه گوشت گوسفندی موجب گرانی گوشت در بازار شده که دلیل این کمبود هم صادرات غیر مجاز است.
اما در حالی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان دلیل افزایش قیمت گوشت را کاهش عرضه دام ناشی از صادرات و قاچاق آن می‌داند، وزارت کشاورزی این اظهارنظر را غیرکارشناسی عنوان و اعلام کرده کهصادرات دام زنده طی یک ماه اخیر متوقف شده و قاچاق آن نیز در حدی نیست که بتواند روی قیمت اثرگذار باشد.
علی ملاصالحی – مدیرکل مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی – در این باره به ایسنا گفت که مشخص نیست چرا همیشه سازمان حمایت، تولیدکنندگان را مقصر می‌داند و چرا با این اظهارنظر غیرکارشناسی صادرات دام زنده و قاچاق آن را عامل افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان کرده است چراکه به دلیل مسائلی که بین ایران و برخی کشورهای عربی مانند عربستان و کویت به وجود آمده، صادرات دام زنده طی ماه گذشته متوقف شده است چون عمده صادرات دام زنده به کویت صورت می‌گرفت.
به گفته وی، عامل اصلی قیمت گوشت قرمز دلالان و واسطه‌های بیشمار و غیرضروری است که از مبدأ تولید تا بازار دام زنده را به گوشت قرمز تبدیل می‌کنند و به بازار می‌رسانند؛ به‌گونه‌ای که از زمانی که دام زنده توسط چوبداران از دامدار خریداری می‌شود.

افزایش ناچیز صادرات دام بر اساس آمار گمرک
اما نگاهی به آمارهای رسمی منتشر شده از سوی گمرک نشان می دهد از نیمه دی ماه تا کنون هیچ محموله‌ای شامل حیوانات زنده از جمله گوسفند و بز به کشورهای مشتری این محصول از جمله کویت، امارات، عراق، قطرو عمان صادر نشده است.
بر اساس این آمار رسمی، در سال گذشته ۲۴ هزار و ۵۸۹ هزار تن دام زنده سبک (گوسفند و بز) به کشورهایی مانند امارات، عمان، عراق، قطر و کویت به ارزش بیش از ۱۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار صادر شده است که امسال و تا آخرین روزی که صادرات دام زنده سبک ادامه داشته است (۱۴ دی ماه) این عدد به بیش از ۲۷ هزار تن به ارزش ۱۳۱ میلیون و ۴۳۹ هزار دلار رسیده است اما دقیقا از نیمه دی ماه تا امروز حتی یک کیلوگرم هم صادرات دام زنده در آمارهای روزانه و ماهانه گمرک به ثبت نرسیده است و این نشان می دهد که قطع رابطه عربستان و کویت در این زمینه نقش اساسی داشته است.
چرا که کویت بزرگترین مشتری دام زنده سبک ایرانی بوده و طی ۱۰ ماهه امسال بیش از ۱۲ هزار تن گوسفند و بز زنده به ارزش بیش از ۶۰ میلیون دلار از ایران خریداری کرده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.