تورم آذرماه کاهش یافت/ تورم نقطه به نقطه ۹.۹ درصد رسید

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم آذرماه امسال به ۱۲.۶ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته (۱۳.۱) کاهش داشته است. همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه تک رقمی شد و به ۹.۹ درصد رسید.

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور منتشر شده از سوی مرکز آمار، در آذرماه امسال براساس سال پایه ۱۳۹۰، شاخص کل عدد ۲۲.۶ را نشان می‌دهد که نسبت به ماه گذشته، ۱.۲ درصد افزایش داشته است.
افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) ۹.۹ درصد است که نسبت به ماه گذشته (۱۰.۸) کاهش یافته است.
درصد تغییرات شاخص کل (نرخ تورم شهری) در ۱۲ ماه منتهی به آذرماه امسال نیز نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۲.۶ درصد است که نسبت به آبان ماه (۱۳.۱) کاهش یافته است.

کاهش تورم از ۴۵ درصد به کمتر از ۱۰ درصد
رئیس جمهوری امروز (چهارشنبه) در جمع مردم شهرری به آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار اشاره کرد و گفت: تورمی که در آغاز تشکیل دولت یازدهم ۴۵ درصد بود، امروز به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.
حسن روحانی با بیان اینکه اگر قدم‌هایی برداشته شد با اعتماد و حمایت مردم بوده است، افزود: امسال در شرایط بسیار سخت اقتصادی بودیم؛ روزگاری نفت ۱۴۰ دلار بود اما امروز دولت نفت را بشکه‌ای حدود ۳۱ دلار به فروش می‌رساند.
رئیس جمهوری تلاش دولت را نوعی مقابله در برابر توطئه قدرت‌های جهانی دانست و اضافه کرد: متاسفانه با قدرت‌های منطقه‌ای مرتجع که قیمت نفت را ناعادلانه در سطح پایین قرار داده‌اند نیز مواجه هستیم.
روحانی گفت: ان شاءالله مسیر توسعه کشور را ادامه خواهیم داد و شاهد رشد اقتصادی قابل ملاحظه‌ای خواهیم بود و در سال آینده امید رشد پنج درصدی در اقتصاد ایران را داریم.

گزارش مرکز آمار همچنین نشان می‌دهد، شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در این ماه به رقم ۲۵۸.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد افزایش داشته است.
همچنین شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها در ماه مورد بررسی به عدد ۲۵۶.۶ رسید که نسبت به ماه گذشته ۳.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم ۱۲ ماهه این گروه ۱۰.۵ درصد است.
شاخص گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در ۱۲ ماه منتهی به آذرماه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۰.۳ درصد است؛ این عدد نسبت به آذرماه امسال (۱۰.۹) کاهش یافته است.
شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» در آذرماه امسال به رقم ۲۱.۵ رسید که چهار دهم درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد.
میزان افزایش شاخص گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۱.۷ درصد و نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به آذرماه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته این گروه ۱۳.۷ درصد است که نسبت به تورم ۱۲ ماهه منتهی به آبان ماه امسال (۱۴) کاهش یافته است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.