نخستین انتخابات در دولت تدبیر و امید، رکوردار بیشترین تعداد داوطلب

نام نویسی از داوطلبان نمایندگی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی به پایان رسید که نخستین انتخابات در دولت تدبیر و امید رکوردار بیشترین تعداد داوطلبان در طول تاریخ انقلاب اسلامی هم شد.

نام نویسی از داوطلبان نمایندگی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از 26 آذرماه آغاز و دوم دی ماه با نام نویسی 801 داوطلب به پایان رسید . به این ترتیب برای هر کرسی 10 نفر با یکدیگر رقابت می کنند. 
نام نویسی از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز از 28 آذرماه آغاز شد و تا چهارم دی ماه ادامه داشت و در نهایت با نام نویسی حدود 12 هزار داوطلب رکوردار بیشترین تعداد داوطلبان انتخابات گذشته شد. 
در بررسی علل افزایش چند برابری تعداد داوطلبان می توان به روحیه امیدی که در سال 1392 در دل مردم ایجاد شد اشاره کرد، مردمی که با خلق حماسه 24 خرداد رای به اعتدال دادند و امروز در ادامه می خواهند در لبیکی دیگر به رهبر معظم انقلاب حماسه سیاسی دیگری در انتخابات قوه مقننه و مجلس خبرگان رهبری خلق کنند. 
دعوت رییس جمهوری از نخبگان برای حضور در عرصه انتخابات یکی دیگر از علل افزایش تعداد داوطلبان بود که حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی بارها از تمامی افرادی که توانمند و شایستگی دارند دعوت کرد تا به عرصه انتخابات ورود پیدا کنند. 
روحانی بارها در نشست ها و دیدارهای مختلف، برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفند ماه امسال را از مهمترین مسائل پیش روی دولت دانست و گفت: دولت خود را مقید به قانون می داند و برای همه نهادهای مرتبط با انتخابات، احترام قائل است. 
روحانی اظهار امیدواری کرد در پرتو یک انتخابات باشکوه، افراد تأثیرگذار با تجربه، با تدبیر و توانمند برای خدمت هر چه بیشتر به کشور به مجلس راه یابند. 
وی ابراز امیدواری کرد مردم با شور و نشاط در این انتخابات شرکت کنند تا همانند سال 92 در سال 94 نیز حماسه ای دیگر آفریده شود. 
از سوی دیگر می توان یکی دیگر از علل افزایش تعداد داوطلبان را وجود نیروهای جوان و دغدغه مند در کشور عنوان کرد به طوری که بیش از 70 درصد داوطلبان در سنین جوانی هستند. 
نگاهی به آمار انتخابات گذشته در کشور نشان می دهد که این نوع نام نویسی و استقبال افراد برای حضور در عرصه انتخابات بی سابقه و کم نظیر بوده است. 
به تعبیر رییس ستاد انتخبات این افزایش نشان می دهد که علاقه مندی برای داوطلبی مجلس خبرگان رهبری افزایش یافته است. وزیر کشور نیز امروز در جمع خبرنگاران از افزایش تعداد داوطلبان در دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی ابراز خوشحالی کرد و گفت: هر چه تعداد داوطلبان و نامزدها بیشتر باشد امکان انتخاب مردم بیشتر می شود. 
حسینعلی امیری قائم مقام وزیر کشور نیز درباره علت افزایش تعداد داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به خبرنگار سیاسی ایرنا گفت: این موضوع از نظر دولت امر مبارکی است به جهت این که حکایت از افزایش میل مردم به دخالت در سرنوشت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و سرنوشت کشور دارد. 
امیری افزود: مردم علاقمندند در فضای سیاسی ایجاد شده که امید و میل به تاثیرگذاری در شرایط سیاسی، اقتصادی و قانون گذاری کشور بالا رفته است، مشارکت کنند. 
وی ادامه داد: واقعیت این است که بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای و آغاز روند اجرای برجام که یکی از وعده های رئیس جمهوری در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بود، امیدهایی در مردم ایجاد شده است که علاقمندند در فضای باز سیاسی کشور که دموکراسی در آن حاکم است در امر مهم انتخابات مشارکت داشته باشند و در سرنوشت خود دخالت کنند. 
قائم مقام وزیر کشور گفت: همچنین با توجه به این که در شرایط پسابرجام قرار داریم، مردم علاقه مند هستند در اداره کشور مشارکت سازنده داشته باشند. 
نگاهی به تعداد داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری در چهار دوره گذشته نشان می دهد که به ترتیب 168، 180، 396، 493 در انتخابات دوره های اول، دوم، سوم و چهارم مجلس خبرگان رهبری نام نویسی کرده اند. 
نگاهی به روند نام نویسی در انتخابات گذشته مجلس شورای اسلامی نیز نشان می دهد که در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1390، پنج هزار و 395 داوطلب نام نویسی کردند که از این تعداد استان تهران با نام نویسی از هزار و 66 نفر و استان اصفهان با نام نویسی از 417 نفر بیشترین داوطلب و استان هرمزگان با نام نویسی از 39 داوطلب و استان خراسان شمالی با نام نویسی از 37 نفر کمترین داوطلب را داشتند. 
از تعداد پنج هزار و 395 داوطلبی که در مجلس نهم نام نویسی کردند 428 نفر زنان و 4 هزار و 967 نفر مرد بودند. 
در انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز که در سال 1386 برگزار شد، هفت هزار و600 نفر داوطلب نام نویسی کردند. آمار داوطلبان اقلیت های مذهبی شامل زرتشتیان، کلیمیان، مسیحیان آشوری و کلدانی و ارامنه شمال و جنوب ایران در این انتخابات ‎ 17نفر بود. 
در سال 1382 نیز در هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هشت هزار و ‎ 172داوطلب برای کسب ‎ 290کرسی مجلس در سراسر کشور نام نویسی کردند. همچنین ‎ 23مرد و یک زن از اقلیت های دینی برای انتخابات مجلس هفتم نام نویسی کرده بودند. 
همچنین در انتخابات ششمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1378، 6 هزار و ‎860 نفر برای نمایندگی مجلس ثبت نام کردند که ازاین تعداد ‎ 504نفر داوطلب زن و 6 هزار و ‎ 356نفر داوطلب مرد بودند. در دوره ششم، ‎ 35نفر از داوطلبان اقلیت های دینی برای کسب پنج کرسی نمایندگی این اقلیت ها نام نویسی کردند. 
انتخابات پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز در سال ‎ 1374برگزار شد، در این انتخابات در مجموع پنج هزار و ‎ 366نفر نام نویسی کردند که ‎ 320زن و پنج هزار و ‎ 46مرد داوطلب نمایندگی مجلس بودند. 
در سال 1370 نیز که انتخابات چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد 3 هزار و 233 داوطلب ثبت نام کردند. این انتخابات در 196 حوزه انتخابیه برگزار شد. 
در انتخابات سومین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1366، یک هزار و 999 نفر داوطلب نام نویسی و برای رسیدن به 270 کرسی بهارستان با یکدیگر رقابت کردند. 
همچنین هزار و 592 نفر در سال 1362 داوطلب حضور در انتخابات دومین دوره مجلس شورای اسلامی بودند که در 193 حوزه انتخابیه با یکدیگر به رقابت پرداختند. 
انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی اسفند سال 1358 برگزار شد که در این انتخابات سه هزار و 694 نفر داوطلب نام نویسی کردند تا در 193 حوزه انتخابیه و برای کسب 270 کرسی مجلس با یکدیگر رقابت کنند. 
حال با پایان نام نویسی از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باید منتظر روند بررسی صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان بود که چه تعداد اقبال حضور در عرصه رقابت در انتخابات هفتم اسفندماه پیدا می کنند؟ 
پس از پایان فرآیند نام نویسی وارد مرحله بررسی صلاحیت داوطلبان خواهیم شد که بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری توسط شورای نگهبان از 6 دی ماه الی 5 بهمن ماه خواهد بود و شورای نگهبان پس از بررسی صلاحیت نظر خود را به وزارت کشور اعلام می کند. 
اعلام مراتب رد صلاحیت و دریافت تقاضای رسیدگی مجدد به صلاحیت های داوطلبان مجلس خبرگان رهبری تا 10 بهمن ماه ادامه خواهد داشت و رسیدگی مجدد به صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری از 11 بهمن ماه به مدت 10 روز انجام می شود. 
اسامی داوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس خبرگان رهبری پس از اعلام شورای نگهبان 21 بهمن ماه توسط وزارت کشور به فرمانداری های حوزه های انتخابیه اصلی منتشر می شود و تبلیغات داوطلبان این انتخابات نیز از 22 بهمن ماه تا پنجم اسفند ادامه خواهد داشت. 
روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط هیات های اجرایی از پنجم دی ماه آغاز و تا 14 دی ماه ادامه خواهد داشت و مراتب رد صلاحیت داوطلبان توسط هیات های اجرایی توسط فرماندار حوزه انتخابیه اصلی 15 دی ماه ابلاغ می شود. 
زمان اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده به نتایج بررسی صلاحیت هیات های اجرایی 16تا 19 دی ماه خواهد بود و به شکایات و بررسی صلاحیت ها توسط هیات نظارت استان 20 تا 26 دی ماه رسیدگی می شود. 
دریافت شکایت از داوطلبان رد صلاحیت شده و اظهارنظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در خصوص کلیه داوطلبان و اعلام قطعی اسامی به مراکز حوزه های انتخابیه توسط وزارت کشور از 27 دی تا 16 بهمن ماه خواهد بود. 
زمان دریافت شکایت از داوطلبانی که در مراحل قبل تایید و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شده اند، از 17 تا 19 بهمن ماه خواهد بود و شورای نگهبان از 20 تا 26 بهمن به شکایات رسیدگی می کند. 
اسامی قطعی نامزدها نیز 27 بهمن ماه به وزارت کشور اعلام می شود و انتشار اسامی آنان توسط فرمانداران 28 بهمن ماه خواهد بود. 
تبلیغات انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از 29 بهمن ماه تا 5 اسفندماه خواهد بود. 
نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در روز 6 اسفند ممنوعیت تبلیغات خواهند داشت و 7 اسفند نیز شاهد برگزاری انتخابات و حضور مردم در پای صندوق1553 های رای خواهیم بود تا حماسه ای دیگر در ادامه حماسه 92 خلق شود. 
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.