رئیس جمهوری سوئیس: سهم خود را در اجرای خوب برجام ایفا می کنیم

رئیس جمهوری سوئیس از ترسیم نقشه راه همکاری ایران و سوئیس خبر داد و گفت: ما سهم خودمان را در اجرای خوب برجام ایفا خواهیم کرد.

یوهان اشنایدر آمان روز شنبه در نشست خبری مشترک با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که در مجموعه فرهنگی-تاریخی سعدآباد برگزار شد، افزود: به آقای روحانی و همه کسانی که در رسیدن به این توافق سهیم بودند، تبریک می گویم.
وی ادامه داد: علاقه بخش اقتصاد سوئیس برای توسعه روابط با ایران روشن است، ما ۴۰ هیات با خودمان آوردیم و شما به واسطه دعوت ما ده برابر یعنی ۴۰۰ هیات به همراه خود به سوییس بیاورید.
رئیس جمهوری سوئیس اضافه کرد: ما بر این عقیده هستیم که باید این روابط هم ادامه و هم بهبود یابد. به همین مناسبت، در این دیدار، یک نقشه راه تعیین کردیم که شامل فعالیت و همکاری در حوزه های مختلف خواهد بود؛ بر این اساس باید گام به گام به جلو قدم برداریم و توافقنامه ها و پروژه های مشترک را اجرایی کنیم. 
وی گفت: از دعوت شما و گفت و گوهای انجام شده سپاسگزارم، این نخستین باری است که یک رئیس جمهور سوئیس به ایران سفر می کند. سفر ما نشانه این است که رابطه دوستانه ۱۴۰ ساله ای که در سال ۲۰۱۴ آن را جشن گرفتیم باید هم ادامه و هم بهبود یابد.
رئیس جمهور سوئیس افزود: به مناسبت این دیدار ما یک نقشه راهی تعیین کردیم که شامل فعالیت و همکاری در حوزه های مختلف خواهد بود، بر این اساس باید گام به گام به جلو قدم برداریم و توافقنامه ها و پروژه های مشترک را اجرایی کنیم. 
اشنایدر آمان اضافه کرد: جزو موضوعات مورد بحث ما، امنیت حقوقی برای کارهای اقتصادی، وجود چارچوب مناسب و جذاب، مالکیت معنوی، پرهیز از کاغذ بازی و تسهیل در صدور ویزا بود، برای شرکت های اقتصادی که با کشورهای دیگر کار می کنند، مهم است که اینگونه مسایل حل شده باشد تا بتوانند در یک کشور سرمایه گذاری کنند و جذب شوند. 

حمایت از ایران برای عضویت در سازمان تجارت جهانی/پرواز مستقیم تهران-ژنو
رئیس جمهوری سوئیس با بیان اینکه ما به ایران قول دادیم برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی کمک کنیم، گفت: امیدوارم که در راستای بهبود روابط اقتصادی با سوئیس به زودی پرواز مستقیم تهران ژنو برقرار شود و این می تواند علامت شاخص برای بهبود روابط اقتصادی دو کشور باشد. 
اشنایدر آمان توضیح داد: اگر کشوری بخواهد خدمات اقتصادی و صنعتی خود را به همراه دانش و فرآیندهایی که بر آن تسلط دارد، وارد کشور دیگر کند، نیاز به یک بستر نظام بانکی کارا است که به واسطه آن برای نقل و انتقال پول می توان فعالیت های دیگر اقتصادی را هم انجام داد، از این رو سوئیس علاقه مند به انجام این خدمات مالی و اقتصادی است.
وی اضافه کرد: در حوزه علمی همکاری طولانی بین دو کشور وجود دارد و ما علاقمند به توسعه آن هستیم، در حال حاضر ۶۰۰ دانشجوی ایرانی در سوئیس تحصیل می کنند و طی ۳۰ سال گذشته ۶۵ نفر از دانشجویان ایرانی موفق به دریافت بورسیه عالی فدرال سوئیس شدند. این علامت بسیار مهمی از کیفیت روابط علمی دو کشور است که بر روی روابط دو جانبه هم بسیار تاثیر گذاشته است.
رئیس جمهوری سوئیس گفت: در مورد مساله حقوق بشر و یا حتی مواردی که مقداری حساس بودند، گفت و گو کردیم. مهم این است که دو کشور در این خصوص به هم احترام می گذارند، ما باید در مورد همه موضوعات گفت و گو کنیم و حرف خود را صریح به یکدیگر بیان کنیم.
اشنایدر آمان اضافه کرد: در چارچوب این نقشه راه، توافقی مد نظر قرار گرفته که مدالیته گفت و گوی حقوق بشر و قضایی در سوئیس انجام شود و این یک گام اولیه خواهد بود. 
وی گفت: از رئیس جمهور بابت گفت و گوهای خوب و مهمان نوازی مجددا سپاسگذاری می کنم، این علامت خوبی برای روابط دو کشور است. خوشحالم که در همه زمینه های اقتصادی و علمی و حتی مسایل دشوار با هم گفت و گو کنیم؛ سوییس آماده است که نقش خود را ایفا کند.
رئیس جمهوری سوئیس همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه بعد از این سفر شاهد گشایش امور بانکی و مالی خواهیم بود یا خیر؟ گفت: نمی توانم گام ها را اکنون برای شما تشریح کنم، این گام بدیهی است که گام های موازی سیاسی به همراه خود دارد.
اشنایدر آمان با اشاره به تحریم های اولیه آمریکایی علیه بانک های بزرگ سوئیسی، افزود: به زمان نیاز داریم که این مسایل حل شود، ما همراهی سیاسی خواهیم کرد اما خود بانک ها و موسسات مالی هم باید فعال شوند و تلاش کنیم در این زمینه خدمات، توانمندی و امکاناتی که دارند، در اختیار ایران هم قرار دهند. 
وی در پاسخ به خبرنگاری درباره روابط دو کشور گفت: تهران و برن دروازه اقتصاد و علم هستند و علاقمندیم با ترسیم نقشه راهی که طیف های مختلف همکاری را دربرمی گیرد، سطح روابط خود را توسعه دهیم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.