موگرینی: آتش‌بس فرصت برای گذار سیاسی در سوریه را فراهم می‌کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید آتش‌بس سوریه فرستاده ویژه سازمان ملل، را قادر خواهد کرد تا گفتگوهای بین سوری را در ژنو بار دیگر برگزار کرده و شرایط را برای انتقال سیاسی که در شورای امنیت سازمان ملل مورد توافق قرار گرفته فراهم سازد.

فدریکا موگرینی در بیانیه‌ای با اشاره به شروع فرآیند ترک مخاصمات در سوریه پس از تصویب قطعنامه ۲۲۶۸ در سازمان ملل گفت:‌ «این اولین فرصت برای پایان دادن به خشونت بوده و نباید از دست برود. اگر این آتش‌بس برقرار شود، شرایط را برای دسترسی کامل و مداوم بشردوستانه به سوریه فراهم می‌کند.»
در ادامه این بیانیه آمده است: «[آتش‌بس] فرصتی را فراهم خواهد آورد تا تمهیدات اعتمادسازی که در شورای امنیت مورد توافق واقع شده است، اجراء شوند. همچنین استفان دی‌مستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل، را قادر خواهد کرد تا گفتگوهای بین سوری را در ژنو بار دیگر برگزار کرده و شرایط را برای انتقال سیاسی که در شورای امنیت سازمان ملل مورد توافق قرار گرفته فراهم سازد.»
فرمانده ستاد مشترک ارتش روسیه امروز (شنبه)، اعلام کرد: «فدراسیون روسیه حملات در منطقه سبز، منطقه‌ای که نیروهای مسلح در آن خواهان پیوستن به آتش‌بس هستند، را به طور کامل متوقف کرده است.»
ژنرال سرگی رودسکوئی گفت روسیه امروز (شنبه) حمله هوایی انجام نخواهد داد. «مطابق قطعنامه سازمان ملل در حمایت از توافق روسیه و آمریکا درباره آتش‌بس، و به منظور پرهیز از اشتباهات احتمالی در زمان حملات هوایی، هواپیماهای روسیه، شامل گروه دور برد، امروز (شنبه) هیچ عملیاتی انجام نمی‌دهند.»
وی در ادامه اعلام کرد که پس از دستور فرماندهی کل قوا، وزارت دفاع روسیه تمام دستورالعمل‌های لازم را صادر کرده است.
رئیس‌ ستاد مشترک ارتش روسیه گفت: «در ۲۳ فوریه، طرف سوری آمادگی خود را برای توقف خصومت‌ها مطابق با توافق آمریکا و روسیه اعلام کرد.»

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.