افزایش سقف تسهیلات مسکن تا ۱۰۰ میلیون تومان

معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی گفت: بانک مرکزی افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به ۱۰۰ میلیون را در سال آینده در دستور کار قرار می‌دهد.

حامد مظاهریان درنشست خبری هفتمین همایش مقررات ملی ساختمان، سازه‌های بتنی، ضرورت‌ها و الزامات در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد ،گفت : وزارت راه و شهرسازی تلاش کرده است تا همه موضوع های علمی را به استان‌ها واگذار کند تا رقابت ایجاد شود و در فرآیند رقابتی بتوانیم در هر استانی صلاحیت واقعی ایجاد کنیم.
وی افزود: در دولت تلاش شده است تا دانشگاه تقویت شوند و به عنوان پلی بین صنعت، دولت و دانشگاه باشند.
مظاهریان ادامه داد: هر استانی متناسب با ظرفیت ‌های خود وظایفی را برعهده گرفته و قرار است خراسان رضوی همایش فناوری‌های نوین، اصفهان همایش کاهش مصرف انرژی، استان فارس همایش مقررات ملی ساختمان، بندرعباس همایش بتن و مازندران ایمنی کارگاه ها را برعهده بگیرد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: اصلاح آیین‌نامه نظام اداری و مقررات ملی ساختمان برگشت به قانون است.
وی با بیان اینکه سیاست ما در بخش مسکن گسترش بازار رهن است، گفت: باید بتوانیم تا ۵۰ درصد قیمت ملک را به افراد تسهیلات با نرخ سود در استطاعت و بازپرداخت طولانی اعطا کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن تصریح کرد: بانک مرکزی به صورت اصولی موافق افزایش سقف وام به ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است اما ترجیح داده است تا پایان سال میزان تسهیلات را ثابت نگه دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : قرار است از محل دارایی‌های غیرمنقول وزارت راه سرمایه بانک مسکن ۵ هزار میلیارد تومان افزایش یابد اما چرا این افزایش سرمایه از دارایی‌های غیرمنقول بانک مسکن انجام نمی‌شود.
وی اظهار داشت: کمبود سرمایه یکی از معضلات بانک‌ها و بخصوص بانک مسکن است در حال حاضر میزان کفایت سرمایه بانک‌ها با معضل مواجه است. باید در نظر داشت که به سرمایه بانک اضافه می‌شود بانک می‌تواند ۱۳.۵ ریال تسهیلات بیشتری ارائه دهد.
معاون امور ساختمان و مسکن وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مصوبات خوبی برای افزایش بافت‌های فرسوده داشتیم اما بانک‌ها به دلیل نداشتن اعتبار رغبتی به پرداخت این تسهیلات نداشتند، خاطرنشان کرد: باید بازپرداخت اعتبارات بانک مسکن را از ۱۰ سال به ۲۰ سال افزایش دهیم یکی از اهداف توسعه‌ای شدن بانک مسکن همین است و دولت باید این سیاست را انجام دهد که آن را در دستور کار قرار داده است.
مظاهریان درباره علت افزایش بیش از ۱۱ درصدی نرخ اجاره در شرایط رکود بازار مسکن گفت: باید شاخص‌های مهم اقتصادی را ارزیابی کنیم و مسکن که تابع نرخ تورم است در دوره‌هایی از سال ۹۰ و ۹۱ در یک رکود باقی ماند اما در نهایت شاخص‌های تورم و نرخ مسکن همدیگر را پیدا می‌کند و در نهایت اقتصاد ، تراز می‌شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.