عذرخواهی و پرداخت غرامت شرط روسیه برای ترکیه

رکیه برای عادی سازی روابط با روسیه و حذف پیامدهای منفی ساقط کردن جنگنده سوخو ۲۴ روسی از آسمان روابط سرد و تیره دو کشور، براساس اعلام مسکو باید ضمن عذرخواهی و پرداخت غرامت، تعهد بسپارد چنین اقدام هایی را تکرار کند.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز (شنبه) گفت: روسیه از سه ماه پیش تاکنون به پیشنهاد آنکارا برای تشکیل یک کمیته مشترک جهت عادی سازی روابط دو طرف پاسخ نداده است.
وی در سخنان خود با اشاره به اینکه سوم دسامبر (۱۲ آذر) پیشنهاد تشکیل یک کمیته مشترک برای عادی سازی روابط با روسیه را مطرح کردیم، گفت: تاکنون پاسخی از مسکو به این پیشنهاد دریافت نکرده ایم و در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ نیز لاوروف اظهار کرد که پوتین پاسخی به این پیشنهاد نداده است.
رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در روزهای گذشته در یک اظهار نظر غیر دیپلماتیک گفت: آنکارا بخاطر دو خلبان، دوستی همانند آنکارا را از دست داد.
پیش تر نیز روسیه بارها درخواست های غیررسمی و رسمی ترکیه را برای دیدار سران دو کشور با هدف کاهش تنش ها رد کرده است.
پس از سقوط هواپیمای روسی بر فراز سوریه توسط جنگنده شکاری ترکیه، اعلام شد که «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه به چند درخواست «رجب طیب اردوغان» همتای ترک خود برای مذاکره فوری تلفنی به منظور جلوگیری از افزایش تنش پاسخی نداده است. 
«آندره کارپوف» سفیر روسیه در آنکارا در این باره اعلام کرده است: طرف ترک بارها اعلام کرده که خواستار برگزاری دیدار سران دو کشور است، ولی بحث درباره این موضوع تا زمان تغییر موضع آنکارا در رابطه با سرنگونی هواپیمای روسی بی معنا است.
وی ادامه داد: شرایط عادی سازی روابط ترکیه با روسیه معلوم است که در برگیرنده عذرخواهی آنکارا برای سرنگونی سوخو ۲۴، مجازات مقصران و جبران خسارات وارده به روسیه می باشد.
مقام روسی همچنین افزود: بازگشت کارآفرینان ترکیه به بازار روسیه حتی پس از عادی شدن روابط دو کشور دشوار خواهد بود، زیرا کشورهای دیگر از جمله صادر کنندگان مصری، آذربایجانی و ایرانی می گیرند و اکنون صف طولانی شرکت های خارجی برای گرفتن جای ترکیه در بازار روسیه وجود دارد.
کارپوف خاطرنشان کرد: ما تقریبا یک میلیارد دلار محصولات کشاورزی از ترکیه خریداری می کردیم و حجم تجارت ما در این زمینه دائما رو به افزایش بود و طبق آخرین اطلاعات، به خاطر تیرگی روابط ۱۱ میلیارد دلار را از دست می دهد.
پیش تر نیز «سرگئی ناریشکین» رئیس دومای روسیه اعلام کرد: حل و فصل روابط مسکو و آنکارا فقط به شرط معذرت خواهی صادقانه رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به خاطر سرنگونی هواپیمای بمب افکن سوخو ۲۴، مجازات مقصران و همچنین تجدید نظر در سیاست این کشور در سوریه ممکن است.
رئیس دوما افزود: اکنون برای تمام جهانیان واضح است که متاسفانه طرف ترک با خرید نفت و رساندن دیگر کمک ها به گروه تروریستی داعش مساعدت کرده است.
سرگئی ناریشکین گفت: این رویکرد با رفتار یک دولت متمدن مطابقت ندارد که باید در مبارزه با خطر جهانی تروریسم بین المللی به جامعه بین المللی کمک کند.
معاون وزیر خارجه روسیه نیز با تاکید بر لزوم اجرای شرایط این کشور، گفت: آنکارا می داند که باید برای عادی شدن روابط چه اقدام های انجام دهد.
«آلکسی مشکوف» معاون وزیر خارجه روسیه نیز تاکید کرده است: آنکارا می داند برای بهبودی روابط با مسکو چه باید بکند و لازم است در چارچوب اصول رایج در روابط بین دولت ها اقدام کند.
معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر لزوم اجرای سه شرط روسیه، اظهار کرد: آنچه که قبلا برای بهبودی روابط با ترکیه اعلام کرده ایم در شرایط کنونی هم عادلانه است.
مشکوف بر شروط روسیه برای عادی سازی روابط با ترکیه شامل پرداخت خسارت سرنگونی هواپیمای نظامی سوخو-۲۴ روسی، عذرخواهی و تضمین عدم تکرار این گونه اقدامات در آینده تاکید کرد.
مقام های ترکیه تاکنون بارها شرط روسیه برای عذرخواهی را رد کرده و تاکید می کنند که ساقط کردن بمب افکن روسی پس از هشدارهای مکرر به علت تجاوز به حریم هوایی این کشور صورت گرفته است، ولی مقام های روسیه مستند به اطلاعات پروازی و نقشه های ماهواره ای ادعاها نقض حریم هوایی را رد کرده اند.
ساقط شدن سوخو ۲۴ روسیه پس از بمباران مواضع تروریست ها در سوریه که سوم آذرماه توسط جنگنده شکاری ترکیه صورت گرفت و یک خلبان آن نیز هنگام فرود با چتر توسط تروریست ها کشته شد، روابط دو کشور را تیره کرده است.
روسیه در نخستین واکنش دیدارهای برنامه ریزی شده سران را برای مذاکره در باره توسعه فراگیر روابط و نشست راهبردی گسترش همه جانبه مناسبت با حضور وزیران خارجه دو کشور لغو کرد.
اعمال موجی از تحریم های اقتصادی و قطع روابط فرهنگی و اجتماعی با دستور «ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه، اقتصاد ترکیه را زیر فشار شدید قرار داده و سبب شده آنکارا خواستار پایان این روند شود که مسکو آن را رد کرده است.
انتظار می رود در صورت تداوم تحریم ها، ارزش روابط اقتصادی روسیه و ترکیه که سال ۲۰۱۴ به ۳۰ میلیارد دلار رسید و قرار بود در ۱۰ سال آینده به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد، در آینده ای نزدیک به حدود ۱۰ میلیارد دلار سقوط کند.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.