علی لاریجانی برای بار چهاردهم رئیس شد/ مقایسه آرای مجالس هشتم تا دهم

لاریجانی تاکنون ۱۴ بار به‌عنوان رئیس مجلس از نمایندگان ۳ مجلس رأی اعتماد گرفته است. او امروز نیز با کسب ۱۴۷ رای از ۲۷۹ رای ماخوذه ریاستش را در مجلس دهم تمدید کرد.

علاوه بر اینکه او سه بار به عنوان رئیس موقت در مجالس هشتم، نهم و دهم انتخاب شد، در طول ۸ سال عمر دو مجلس هشتم و نهم نیز هر سال به عنوان رئیس دائم مجلس رای آورد. او امروز هم برای چهاردهمین بار در معرض این رای‌گیری قرار گرفت و با کسب ۱۴۷رای از ۲۷۹ رای ماخوذه برای سومین سال متوالی رئیس مجلس دهم شد. در انتخابات سال گذشته ۶۴ رای باطله در این انتخابات به صندوق ریخته شد و امسال نیز ۹ رای باطله وجود داشت.
لاریجانی در انتخابات مجلس هشتم رقیبی برای ریاست نداشت ولی در مجلس نهم با غلامعلی حدادعادل و در مجلس دهم نیز با محمدرضا عارف در انتخابات هیات رئیسه موقت و با مصطفی کواکبیان در انتخابات هیات رئیسه دائم رقابت کرد. او در انتخابات هیات رئیسه موقت مجلس دهم، با کسب ۱۷۳ رای از عارف با ۱۰۳ رای پیشی گرفت و در انتخابات هیات رئیسه دائم نخستین سال فعالیت مجلس دهم نیز با کسب ۲۳۷ رای از کواکبیان با ۱۱ رای، جلو افتاد. او در دومین سال از انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم نیز تنها نامزد ریاست مجلس بود و هیچ یک از نمایندگان با او وارد رقابت نشدند. اما آرایش کمتر از سال دوم بود و از ۲۳۷ رای به ۲۰۴ رای رسید.
اما انتخاب رئیس سومین اجلاسیه مجلس دهم، به سادگی دو سال گذشته نبود. علی لاریجانی، محمدرضا عارف و حمیدرضا حاجی‎بابایی از سوی سه فراکسیون مستقلین، امید و ولایی نامزد ریاست مجلس بودند. در دور اول رقابت، از مجموع ۲۷۲ رای ماخوذه، لاریجانی با ۱۰۱ رای، عارف با ۱۱۴ رای و حاجی بابایی با ۵۴ رای این انتخابات را پشت سر گذاشتند. به این ترتیب انتخابات رئیس سومین اجلاسیه مجلس دهم به دور دوم کشیده شد. البته حاجی‌بابایی به نفع آقای لاریجانی انصراف داد تا لاریجانی و عارف وارد دور دوم رقابت شوند و برای ریاست مجلس رقابت کنند.
در دور دوم انتخاب نیز رئیس مجلس در سومین سال کاری مجلس دهم، از مجموع ۲۷۹ آرای ماخوذه، علی لاریجانی ۱۴۷ رای و محمدرضا عارف ۱۲۳ رای کسب کردند. به این ترتیب لاریجانی برای چهاردهمین بار توانست به عنوان «رئیس» از اهالی خانه ملت رای بگیرد. این رقابت تنگاتنگ سبب شد تا او ۵۷ رای کمتر از سال گذشته کسب کند.
در ادوار پیشین لاریجانی با کسب ۲۳۷ رای برای ریاست دومین سال مجلس دهم، رکورددار کسب رای برای ریاست خانه ملت در تمامی ادوار گذشته شد.
در جدول زیر آرای لاریجانی در انتخابات هیات رئیسه موقت سه مجلس گذشته و هیات رئیسه دائم در سه سال کاری مجلس دهم را ببینید:

اسامی مجالس آرای ریاست موقت آرای ریاست دائم در سال اول آرای ریاست دائم در سال دوم آرای ریاست دائم در سال سوم
  هشتم ۲۳۲ ۲۳۷ ۲۱۶ ۲۱۴
  نهم ۱۷۳ ۱۷۷ ۲۱۳ ۱۸۷
  دهم ۱۷۳ ۲۳۷ ۲۰۴ ۱۴۷
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.