مشارکت کلید واژه حضور میلیونی مردم، آزمون بزرگ برای دولت روحانی

برگزاری پرشکوه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و حماسه آفرینی مردم همیشه در صحنه ایران در روز هفتم اسفندماه جاری بازتاب گسترده ای در مطبوعات و رسانه های خارجی به همراه داشت.

شبکه اول تلویزیون آلمان «آ اِر د» روز جمعه هفتم اسفند با دو گزارش از خبرنگار خود که برای پوشش انتخابات به تهران آمده است، به تحلیل حضور مردم ایران پای صندوق های رأی برای مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری پرداخت.
خبرنگار اعزامی این شبکه تلویزیونی آلمانی در گزارش خود آورده است: زنان در انتخابات روز جمعه بسیار فعال بوده و ۵۰۰ زن در مجموع توانسته اند برای کسب کرسی نمایندگی در این کارزار انتخاباتی رقابت کنند.
روزنامه و هفته نامه های مهم آلمان مانند «اشپیگل»، «دی تسایت»، «دی ولت»، «زوددویچه تسایتونگ»، «فرانکفور تر آلگماینه» و دیگر رسانه های این کشور نیز به صورت گسترده ای به پوشش خبرهای انتخابات ایران پرداخته اند.
هفته نامه «اشپیگل» با نام بردن از روز انتخابات به عنوان «روز سرنوشت ساز» به موفقیت اخیر دولت دکتر روحانی در سیاست خارجی و توافق هسته ای اشاره کرد و این دوره از انتخابات را آزمون حساسی برای دولت در عرصه داخلی برشمرد.
در همین حال، برگزاری انتخابات اخیر در دیگر رسانه های اروپایی نیز بازتاب گسترده ای داشت. روزنامه بریتانیایی «گاردین» در مقاله ای با عنوان «چرا انتخابات ایران مهم است؟» می نویسد: انتخابات روز جمعه برای ادامه کار دولت روحانی بسیار مهم خواهد بود.
شبکه جهانی «بی بی سی» نیز به برنامه های اقتصادی طیف های سیاسی شرکت کننده در انتخابات ازجمله اجرای اقتصاد درون زا و مقاومتی و لزوم جلب سرمایه های خارجی با هدف دامن زدن به تولید و ایجاد اشتغال پرداخته است
روزنامه اتریشی «دی پرسه» انتخابات روز جمعه را «نخستین آزمایش پس از توافق هسته ای» برای حسن روحانی ارزیابی می کند و به نقل از وزیر کشور ایران می نویسد که گفته است دولت تلاش می کند برای همه شهروندان امکان رأی دادن را فراهم کند.
روزنامه سوئیسی «نوی زوریچه تسایتونگ» نیز در گزارشی با عنوان «صف های طولانی جلوی حوزه های رأی گیری» می نویسد: سیاست های اقتصادی در کانون رقابت های انتخاباتی ایران جای گرفته است.
روزنامه فرانسوی «لوموند» هم در گزارشی با نام «برجام در کانون انتخابات روز جمعه» می نویسد: «مهم ترین مسأله ای که در این انتخابات ذهن برخی را به خود مشغول کرده، چشم انداز سرمایه گذاری خارجی برای پایان دادن به اقتصاد آسیب دیده ایران در دهه گذشته است. حسن روحانی امیدوار است که پس از این انتخابات و با کاهش تنش های جناحی بتواند برنامه های اقتصادی خود که ایجاد اشتغال یک وجه مهم آن است، را عرضه و پیاده کند.»
روزنامه سوئدی «داگنز نیوهته» نیز در گزارش خود می نویسد: مردم ایران توانستند با حضور در انتخابات روز جمعه آینده ایران را رقم بزنند.
این روزنامه سوئدی ادامه می دهد:این انتخابات، امکانی هست تا ایران راه خودش را به جامعه جهانی باز پیدا کند.
روزنامه اسپانیایی «ال پاییس» هم در گزارشی زیر عنوان «انتخابات امروز کلید راهیابی به نسل های جدید» با اشاره به سه میلیون نفر رأی اولی در این دوره می نویسد: کلمه مشارکت در انتخابات، واژه ای کلیدی است که تلاش می شود با آن مشروعیت نظام جمهوری اسلامی نمایش داده شود.
این روزنامه اسپانیایی، بخش مهمی از گزارش خود را به گفت وگو با چند جوان اختصاص داده است.
برخی منابع خبری عربی نیز با پوشش گسترده این رویداد، به نتایج انتخابات در حوزه های مختلف انتخابیه از جمله ادامه این رقابت انتخاباتی برای شماری از نامزدها و کشیده شدن نتیجه انتخابات به برگزاری مرحله دوم در شماری از حوزه ها در اوایل بهار سال آینده خبر دادند.
شبکه خبری ای بی سی آمریکا نیز گزارش داد: نتایج مقطعی انتخابات ایران در روز شنبه به دستاوردهای مهم میانه روهایی اشاره دارد.
در ادامه گزارش ای بی سی آمده است: انتخابات روز جمعه، نخستین انتخابات از زمان نهایی شدن توافق تابستان گذشته برای لغو تحریمهای بین المللی اعمال شده علیه ایران در ازای مهار برنامه هسته ایش بود. مقامات آمریکا امیدوار بودند که این توافق، موضع حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و دیگر میانه روها را تقویت کرده و راه همکاری بیشتر در مورد دیگر مسایل منطقه ای را هموار کند.
به نوشته این شبکه خبری، انتظار می رود که نتایج نهایی روز دوشنبه اعلام شود. و پیروزی فهرست نزدیک به دولت روحانی در این دوره از انتخابات می تواند نوید بخش یک چرخش عمده در سیاست داخلی ایران باشد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.