مشاجره بی سابقه سخنگویان وزارت خارجه روسیه و آمریکا

برخلاف وزرای خارجه روسیه و آمریکا که با زبان دیپلماتیک و معمولاً دوستانه با یکدیگر مذاکره و گفت وگو می کنند، سخنگویان وزارت خارجه دو کشور به طور بی سابقه ای از راه دور به مشاجره با یکدیگر پرداختند.

این مشاجره را مارک تورنر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا آغاز کرد و با لحنی تُند خطاب به روسیه گفت: مقامهای روسیه باید جدیت خود را در مسأله آتش بس سوریه اثبات کنند یا خفه شوند.
خانم ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز که به دادن پاسخ صریح و بی پرده ازجمله به مقامهای آمریکایی معروف شده است در پاسخ به این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در صفحه فیس بوک خود نوشت: مارک دستور «خفه شو» را در صورتی که این گونه معاشرت در بین دیپلمات های آمریکایی معمول است، می توانید به همکاران خود بدهید.
وی افزود: روز شنبه در وزارت دفاع روسیه کنفرانس مطبوعاتی برگزار شد و طرف روسی مواضع خود را به طور صریح و قابل فهم و درک بیان کرد.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه خطاب به همتای آمریکایی خود اضافه کرد: به این ترتیب مارک طرف روسی خفه نشد و شما فرصت دارید از رویدادهای سوریه مطلع شوید.
خانم زاخارووا عصر شنبه نیز در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه24 درباره اظهارات توهین آمیز سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مورد روسیه گفت: این گونه درشت گویی شدید حاکی از نادانی و جهالت و نداشتن تربیت درست حسابی خانوادگی است.
وی ادامه داد: گستاخی، نشانه اصلی نداشتن دلایل منطقی و قانع کننده است.
مشاجره سخنگویان وزارت خارحه روسیه و آمریکا در چند سال اخیر بی سابقه بوده و نشانه وجود تنش های شدید میان دو کشور است که به نظر می رسد در جریان آتش بس در سوریه و با امکان نقض آن بشدت افزایش یابد.
آلکسی پوشکوف رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه نیز در مطلبی در شبکه اجتماعی توییتر با اشاره به اظهارات اوباما که در مورد رعایت آتش بس در سوریه ابراز تردید کرده بود، نوشت: آمریکا برای متهم کردن روسیه به نقض آتش بس در سوریه آماده شده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.