رقم دقیق بدهی‌های دولت‌های نهم و دهم بالاخره افشا شد

وزیر اقتصاد و امور دارایی سرانجام از رقم دقیق بدهی‌های دولت پرده برداشت. رقمی که او اعلام کرد مستند بر آماری است که دفتر تعیین بدهی در خزانه کل کشور ارائه داده بود.

به گفته وزیر بین ٧٠٠ تا ٨٠٠ میلیارد دلار درآمدهای نفتی داشتیم و حدود صد میلیارد دلار نیز از فروش شرکت‌ها و واگذاری‌ها، منابع مالی برای دولت به وجود آمد؛ اشاره او به محمود احمدی‌نژاد است که در دولت‌های او کشور با وفور درآمدهای نفتی روبه‌رو بود. این منابع که حدود ۹۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود، معلوم نیست در دولت‌های نهم و دهم صرف چه اموری شده است.
این‌ها تنها درآمد دولت‌های نهم و دهم نیستند. ادامه صحبت‌‌های طیب‌نیا در این مراسم پرده از هزینه‌های دیگری در این دولت برمی‌دارد که اگرچه جزو درآمدهای دولت نبودند، اما سرنوشتی مانند درآمدهای دولت برای آن‌ها رقم خورد. طیب‌نیا در ادامه از بدهی ۵۴۰ هزار میلیارد تومانی در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد خبر می‌دهد: بدهی شرکت‌های دولتی با احتساب بدهی شرکت ملی نفت ۵۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که ۳۸۰ هزار میلیارد تومان آن فقط مربوط به بدهی‌های دولت به سیستم بانکی است. اگر دست‌کم نرخ هزار تومانی را برای نرخ دلار در دولت‌های نهم و دهم در نظر بگیریم، ٨٠٠ هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری‌ها برای دولت قبل به‌دست آمده است و به‌جز این، ۵۴۰ هزار میلیارد تومان هم از جیب بانک‌ها برداشته و در کنار این، مطالبات پیمانکاران در بخش‌های مختلف را نپرداخته و صرف اموری کرده که در این هشت سال به رفتارهای پوپولیستی مشهور شده است.
این ارقام در مجموع رقمی حدود ۱۴۴۰ هزار میلیارد تومان را برای دولت قبل به ارمغان آورده است. این جمله به این معناست که رئیس دولت‌های نهم و درهم علاوه بر پول‌های هنگفت نفت از هر‌جا که می‌توانسته برای اهداف دولت خویش صرف کرده است که تا این لحظه هم محل خرج آن‌ها مشخص نیست.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.