داود اوغلو: اجازه پیاده شدن «سایکس-پیکو» جدید را در منطقه نمی‎دهیم

نخست وزیر ترکیه گفت که این کشور با تلاش ها برای تقسیم سوریه و عراق به مناطق کوچکتر مقابله خواهد کرد.

به گزارش شبکه الجزیره؛ احمد داود اوغلو شنبه شب طی سخنانی در یکی از شهرهای جنوب شرقی ترکیه گفت: آنکارا اجازه تقسیم منطقه بر اساس شیوه "سایکس-پیکو" را نخواهد داد.
موافقت‌نامه سایکس-پیکو توافقی سری میان بانگلیس و فرانسه بود که در ماه مه ۱۹۱۶ در خلال جنگ جهانی اول و با رضایت روسیه برای تقسیم امپراتوری عثمانی منعقد شد. این توافق‌نامه به تقسیم سوریه، عراق، لبنان و فلسطین میان فرانسه وانگلیس منجر شد. این مناطق قبل از آن تحت کنترل ترک‌های عثمانی بودنداین توافق‌نامه نامش را از سر مارک سایکس انگلیسی و فرانسوا ژرژ پیکوی فرانسوی گرفته است.
وی با اشاره به اینکه ما در مقابل تلاش ها برای تضعیف ترکیه خواهیم ایستاد، اظهار کرد: آنکارا با تلاش ها برای ایجاد مناطق کوچکتر در عراق و سوریه بر اساس طرح «سایکس-پیکو» مقابله می کند.
نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه دولت ترکیه همچنین مانع تلاش ها برای تجزیه این کشور به بخش های کوچک می شود، افزود: عناصر «پ ک ک» پیشتر تعهد داده بودند که سلاح های خود را بر زمین بگذارند اما آنها تسلیحات را انبار کردند.
در همین حال پلیس ترکیه اعتراضات علیه حکومت نظامی در جنوب شرق این کشور را سرکوب کرد.
هزاران معترض با تجمع در پارک «کسیولو» پایان حکومت نظامی را خواستار شدند تا امکان امدادرسانی و نجات کسانی که هنوز در سور تحت محاصره هستند، فراهم شود.
این تجمع در ابتدا به طور مسالمت آمیز با سخنرانی رهبران کرد آغاز شد اما سپس نیروهای امنیتی ترکیه به معترضان حمله‌ور شدند.
برخی گزارش‌ها حاکی است معترضان با سنگ و بمب صوتی به حملات پلیس پاسخ دادند.
نیروهای امنیتی ترکیه برای متفرق کردن هزاران معترض به سه ماه حکومت نظامی در شهر عمدتا کردنشین دیاربکر در جنوب شرق این کشور از خودروی آبپاش و گاز اشک آور استفاده کردند.
 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.