پشت‌پرده ورود میوه‌های قاچاق از زبان آقای وزیر

وزیر جهاد کشاورزی چگونگی واردات میوه توسط قاچاقچیان، ممنوعیت واردات گندم در سال آینده، برنامه‌ریزی برای کشت گلخانه‌ای، قانون‌شکنی برخی در بازار روغن نباتی و موانع صادرات محصولات کشاورزی به روسیه صحبت کرد.

حمود حجتی امروز در نشستی خبری اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی بارها مخالفت خود را با واردات میوه به دلیل تولید مناسب میوه از نظر کمی و کیفی اعلام کرده است و علی‌رغم وجود مشکلات متعدد در این زمینه، مذاکرات و پیگیری‌های متعددی برای جلوگیری از این پدیده انجام داده است.
وی افزود: برخی می‌گویند قاچاق میوه سازمان‌یافته انجام می شود که باید آن عده‌ای که قاچاق میوه را در همان کامیون‌ها و کانتینر‌هایی که گفته می‌شود می‌آورند، شناسایی شوند که در زمینه‌ قاچاق میوه طی هفته‌های اخیر نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف با وزیر کشور جلسه داشتند و در آنجا مسائل بسیاری روشن شد.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در جلسه‌ مشترک وزیر کشور با دستگاه‌های متولی از جمله ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره‌ قاچاق سازمان یافته میوه به دستگاه‌ها دستور برخورد با خاطیان داده شد، چرا که در این جلسه مطرح شد قاچاق سازمان یافته تحت عنوان ترانزیت صورت گرفته است، یعنی این‌که میوه‌ای که از مرزهای جنوبی به قصد ترانزیت و با پملپ به مقصد آسیای میانه به کشور وارد شده، به داخل کشور نشت پیدا کرده است!
حجتی گفت: در تخلفی که گزارش شده آمده است کانتینرهای ترانزیتی که پلمب شده بودند پس از ورود به کشور در این کانتینرها به همراه پلمب و با جرثقیل برداشته شده و میوه‌ها تخلیه و مجددا درب این کانتینرها نصب شده است.
وی تاکید کرد: اگر در میادین میوه و تره‌بار یا دیگر مراکز عرضه میوه‌های قاچاق وجود داشته باشد، باید با آنها برخورد شود و اجازه توزیع آن داده نشود.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر بسیاری از کارشناسان قاچاق میوه را از نظر مسائل اقتصادی آسیب‌زا برای کشاورزی ایران می‌دانند، وزارت جهاد کشاورزی بیش از آنکه مسائل اقتصادی را مهم بداند، پدیده قاچاق را از نظر مسائل فنی و بهداشتی مشکل‌آفرین و چالش‌زا برای بخش کشاورزی تلقی می‌کند، چرا که طی ۱۰ سال اخیر تاکنون آفت‌های بسیاری گریبانگیر بخش کشاورزی شده‌اند که همگی سوغاتی قاچاق بوده‌اند و می‌توان به مگس مدیترانه‌ای مرکبات، مگس میوه زیتون و غیره اشاره کرد که این آفات باعث خسارات بسیاری به تولیدات داخلی شده است.
به گفته حجتی، ایران به شهادت آمار، جزو ۱۰ تولید‌کننده میوه‌هایی مانند مرکبات، سیب، انگور و نخستین تولید‌کننده محصولاتی از جمله خرما، انار، زعفران و غیره در جهان است؛ بنابراین دلیلی ندارد که واردات میوه به کشوری صورت بگیرد که با این حجم از تولیدات مناسب و تنوع اقلیمی خود در فروش محصولات تولیدی‌اش مشکل دارد، چرا که به عنوان مثال پنج میلیون تن انواع مرکبات در کشور تولید می‌شود که چهار برابر متوسط هر فرد در جهان است و به همین دلیل هیچ نیازی به واردات میوه نداریم.

برخی روغنی‌ها مقابل قانون ایستاده‌اند
وی اظهار کرد: گرچه در کشور تجارت غالبا بر مبنای واردات صورت می‌گیرد تا صادرات اما باید سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و تجاری در بخش کشاورزی را بر مبنای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل انجام دهیم تا تولید‌کننده‌ای که با هزار رنج و زحمت محصول‌اش را به بازار عرضه می‌کند، دغدغه فروش و مراحل پسین تولید را نداشته باشد.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: به عنوان مثال برای تامین روغن مورد نیاز به عنوان یک محصول استراتژیک باید سیاستی اتخاد شود تا براساس میزان تولید داخلی و نیاز وارداتی بازار را تنظیم می‌کنیم که البته میزان تولید دانه‌های روغنی و ضریب خودکفایی آن طی سال‌های دولت هشتم به حدود ۱۵ درصد رسیده بود و در حال حاضر به دلیل بی‌توجهی‌هایی که در دولت گذشته صورت گرفته بود به هشت درصد کاهش یافت، اما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا مشکلات موجود که بعضا در دستگاه‌های دولتی هم مشاهده می‌شود از بین برود.

واردات ۹ برابری به خریداران دانه‌های روغنی داخلی
حجتی ادامه داد: برای سیاست‌گذاری و تنظیم بازار روغن نباتی در شرایط کنونی با توجه به این که میزان نیاز وارداتی ما حدود ۹۰ درصد است، درصددیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که وارد‌کنندگان نسبت به میزان خرید دانه‌های روغنی تولید داخل ۹ برابر بتوانند واردات انجام دهند که در این صورت با توجه به بالاتر بودن قیمت تمام شده دانه روغنی داخلی سه درصد در قیمت تمام شده روغن تاثیر‌گذار است که البته اگر روغن تولید شده در کشور سه درصد با این شرایط گران‌تر شود می‌توان گفت برای مردم قابل تحمل‌تر است تا این‌که بخواهیم برای واردات آن تعرفه قائل شویم و حدود ۳۰ درصد قیمت روغن‌نباتی در کشور افزایش یابد.
وی با بیان این‌که از همه پیشنهادات موجود در راستای منافع ملی استقبال می‌شود، اظهار کرد: برخی در مقابل قانون ایستادگی می‌کنند و به آن تمکین نمی‌کنند، در حالی که بارها به مخالفان در صنایع روغن نباتی اعلام شده که اسناد خرید، فروش و قیمت تمام شده خود را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اعلام کنند تا این سازمان درباره‌ی قیمت روغن در کشور تصمیم بگیرند.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص مدیریت واردات و تولید اعلام کرد: به عنوان مثال در سالی که گذشت مدیریت منطقی و اقتصادی بر واردات شکر اعمال شد که همین عامل باعث شد میزان تولید چغندرقند را از سه میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال جاری افزایش دهیم که از محل تولید این محصول ۳۰۰ هزار تن به تولید شکر امسال اضافه شده است.
حجتی خاطر نشان کرد: در سال ۱۳۸۵ معادل دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن شکر به کشور وارد شد در حالی که نیاز کشور ۵۰۰ هزار تن بود و نتیجه این سیاست‌ و مدیریت غلط کاهش تولید شکر به دو میلیون تن بود.
وی ادامه داد: به عنوان مثال واردات گندم تاکنون بیش از ۴.۵ میلیون تن ثبت سفارش انجام شده و حدود ۲.۵ میلیون تن واردات صورت گرفته است، در حالی که به کمتر از این میزان گندم وارداتی نیاز داشتیم.

ممنوعیت واردات گندم در سال آینده
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کشور به حدود ۱۳.۵ میلیون تن گندم برای تامین نیاز داخلی از مصرف خوراکی، صنعتی تا خودمصرفی نیاز داریم و امسال شرکت بازرگانی دولتی هشت میلیون و ۷۰ هزار تن گندم تولید داخلی را خریداری و به ۷۰ هزار نانوایی تحویل داد و در سال آینده پیش‌بینی می‌کنیم میزان خرید گندم به حدود ۹.۵ میلیون تن برسد.
حجتی تصریح کرد: اگر میزان خرید گندم در سال آینده به اندازه پیش‌بینی‌های صورت گرفته باشد نیازی به واردات گندم نداریم و در صورتی با واردات موافقت می‌شود که به صورت ورود موقت و به قصد صادرات گندم یا محصولات ثانویه آن باشد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.