سوری‌ها بعد از آتش‌بس نفس راحتی می‌کشند

پس از پنج سال جنگی که تروریست‌ها با حمایت کشورهای خارجی علیه سوریه به راه انداخته‌اند، مردم سوریه پس از اجرایی شدن آتش بس احساس آرامش بیشتری می‌کنند و زندگی به روال عادی بازگشته و نفس راحتی می‌کشند.

به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، برای نخستین بار بعد از پنج سال‌ احمد ۱۱ ساله روز شنبه توانست بدون اینکه پدرش همراهش باشد به پارک نزدیک منزلشان برود تا با دوستانش بازی کند، چراکه پدرش نسبت به اجرای آتش بس در شهر حلب و دیگر مناطق سوریه اطمینان یافته است.
احمد که در حال تاپ بازی با کودکان دیگر در پارکی در محله السکری در شرق شهر حلب است، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه عنوان داشت: پدرم ما را فقط در روزهای جمعه برای بازی به پارک می‌برد و آن هم فقط در هنگامی بود که مطمئن می‌شد بمباران یا درگیری‌هایی در مناطق نزدیک صورت نمی‌گیرد.

احمد با خوشحالی بسیار می‌گوید: اما امروز و از صبح پدرم به من و برادرانم اجازه داد تا خودمان به پارک که در نزدیکی خانه‌مان است بیاییم، چرا که با شنیدن اخبار مطمئن شده بود که درگیری یا بمبارانی صورت نمی‌گیرد.
محله السکری در محله‌های شرقی قرار دارد که مخالفان سوری آن را در شهر حلب تحت تصرف خود درآورده‌اند و یکی از مناطقی است که شامل آتش بسی می‌شود که از نیمه جمعه شب اجرا شده است.
مناطقی که شامل این توافق آتش بس شده‌اند، شاهد آرامشی هستند در حالیکه از اواسط مارس ۲۰۱۱ شاهد این آرامش نبوده‌اند.
تعدادی از سوری‌هایی که در مناطق تحت تصرف گروه‌های مسلح یا مناطق تحت کنترل نظام سوریه هستند، خرسندی خود را نسبت به پایداری آتش بس و توقف بمباران و درگیری‌هایی که از پنج سال قبل ادامه دارد، ابراز کرده‌اند.
اسامه دیری که از ساکنان محله "مغایر" در حلب است، عنوان داشت که از تحرکات فعال مردم از صبح شنبه در این شهر غافلگیر شده است.
وی گفت: ما معمولا صبح‌ها به دلیل حملات هوایی شاهد فعالیت کمی از صبح تا ظهر بودیم، اما تاکنون صدای توپخانه یا جنگنده‌ها را نشنیده‌ایم و رفت و آمد مردم از صبح در شهر بیشتر شده است.
شهر حلب که پایتخت اقتصادی و دومین شهر بزرگ سوریه به شمار می‌آید، از تابستان ۲۰۱۲ شاهد درگیری‌های ادامه داری بوده است.

در محله بستان القصر در شرق حلب، ابو ندیم ۴۰ ساله که کارگر چاپخانه است، امیدوار است که این آتش بس موفق باشد و ادامه داشته باشد، شاید اندکی از زندگی‌شان قبل از جنگ را تجربه کنند.
این آتش بس همچنین به تعدادی از نیروهای مخالف این امکان را داده است تا به خانه‌هایشان در حلب بازگردند، از جمله آنها ابو شریف است که می‌گوید: در حال حاضر از پایگاهمان که خط تماس میان ما و نیروهای نظام به شمار می‌آید، بازگشته‌ام.
این نیرو این مساله را انکار نمی‌کند که هر از گاهی تبادل آتش صورت می‌گیرد، اما وی افزود، نکته مثبت این است که حملات توپخانه‌ای یا بمباران صورت نگرفته است و تلاش‌هایی نیز از سوی نیروهای نظام برای ورود به مناطق ما انجام نشده است.
در همین حال، ابو عبدو الاسیر که یک فرمانده نظامی در گروه تروریستی "احرار الشام" که در چند جبهه با جبهه النصره ائتلاف دارد، گفت که درگیری‌هایی با سلاح سبک پس از نیمه شب میان ما و نیروهای نظام رخ داد اما بیشتر از نیم ساعت به طول نینجامید.
وی تاکید کرد: تا زمانی که نیروهای نظام به آتش بس پایبند باشند، ما نیز به آتش بس پایبند خواهیم بود.
از زمان آغاز جنگ علیه سوریه، این نخستین آتش بس با این حجم است که نیروهای نظام و نیروهای مخالف به آن پایبند هستند.
طبق گفته یک منبع رسمی سوری و دیده بان حقوق بشر سوریه، این آتش بس علاوه بر شهر حلب و برخی از مناطق حومه غربی آن، در بخش اعظم ریف دمشق و استان درعا در جنوب سوریه و حومه شمالی حمص در مرکز سوریه و حومه شمالی حماه در مرکز سوریه اجرا می‌شود.

در مناطق نزدیک به دمشق، ساکنان به دلیل توقف حملات و درگیری‌ها در چند جبهه، روز غیرمعمولی را دیده‌اند.
شادی مطر، فعال در شهر داریا در غرب دمشق گفت: در ساعات اولیه اجرای آتش بس، آرامش کامل برقرار بود.
بسام سلحب ۵۵ ساله تاجر ساکن دمشق گفت: برای نخستین بار در سوریه و پس از پایبندی همگان به آتش بس، احساس امنیت می‌کنیم.
عمار الراعی ۲۲ ساله که دانشجوی پزشکی در دمشق است، عنوان داشت که با آرامشی که از جمعه شب حاصل شده است، غافلگیر شده است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.