آتش‌بس در کدام مناطق سوریه اجرا شد؛ اوضاع میدانی جبهه‌های مختلف

منابع سوری با تشریح مناطقی که طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد اجراشدن توافق ‌آتش‌بس بوده است، تأکید کردند ارتش سوریه کاملاً به این مسئله پایبند بوده، اما گروه‌های مسلح بارها آن را نقض کردند.

آتش‌بس مورد توافق بین المللی در سوریه از نیمه‌شب شنبه هشتم اسفند وارد مرحله اجرایی شد و ارتش سوریه هم تأکید کرد در صورتی که گروه‌های مسلح آن را نقض نکنند، به آن پایبند خواهد بود. البته گروه‌های مسلح در چندین نقطه آن را نقض کردند.
مناطق تحت اشغال گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره شامل توافق آتش‌بس نمی‌شود که شامل استان‌های دیرالزور و الرقه به‌صورت کامل و بخش‌هایی از حومه‌های حمص،‌ حماه و حلب می‌شود.

آخرین تحولات نظامی و میدانی جبهه‌های مختلف سوریه

دمشق و حومه آن:
شایعه تروریست‌های جیش الاسلام درباره حملات جنگنده‌های ارتش سوریه به مناطق متعددی در غوطه شرقی صحت ندارد، بلکه این گروه‌های مسلح بودند که یکی از مواضع ارتش را هدف قرار دادند که ارتش سوریه مجبور شد به متجاوزان پاسخ  دهد.
گروه‌های مسلح همچنین محله‌های غربی جوبر در شرق  دمشق را با خمپاره هدف قرار دادند. درگیری‌ها میان گروه تروریستی موسوم به جیش الاسلام و نیروهای موسوم به احمد العبدو از یک سو و گروه موسوم به لواء الصدیق و رجال الملاحم از سوی دیگر در چندین محور داخل شهر الضمیر در قلمون شرقی از سر گرفته شد که شماری از  دو طرف کشته و یا زخمی شدند.

قنیطره و حومه آن:
آرامش نسبی در مناطق جنوبی سوریه با آغاز اجرای آتش‌بس حاکم بوده است به‌استثنای شهرک مقروصه در حومه قنیطره که تروریست‌های جبهه النصره این شهرک را با خمپاره هدف قرار دادند که ارتش سوریه بلافاصله به آن پاسخ داد که پس از این حادثه، آرامش تمام این مناطق را فرا گرفت.

السویداء و حومه آن:
نیروهای ارتش سوریه سه خودروی مجهز به تیربار سنگین گروه تروریستی داعش را در شرق تپه اصفر از سمت صحرا در حومه شرقی السویداء هدف قرار دادند که به کشته و یا زخمی شدن شماری از تروریست‌ها منجر شد.

درعا و حومه آن:
منابع سوری اعلام کردند طارق مزعل المسالمه مسئول نظامی جبهه تروریستی النصره در شهر درعا ملقب به ابوصلاح هدف حمله یک گروه تروریستی رقیبش از طریق منفجر کردن بمب در مسیر عبورش قرار گرفت، اما از این حادثه جان به در برد. روز گذشته نیز یکی از تروریست‌های جبهه النصره در پی تیراندازی افراد مسلح ناشناس در شهر جاسم در حومه درعا کشته شد.

الرقه و حومه آن:
نیروهای حمایت کُردی پس از بیرون راندن تروریست‌های داعشی از شهر تل‌ابیض در حومه شمالی الرقه،‌ به‌طور کامل آن را پاکسازی کردند. داعشی‌ها با نفوذ به این شهر بر بخش‌هایی از آن مسلط شده بودند که در پی آن درگیری‌هایی میان دو طرف در شهرک سلوک و روستای المنبطح رخ داد.
با وجود اعلام آتش‌بس، ارتش ترکیه مواضع نیروهای مردمی را در این مناطق گلوله‌باران کرد. درگیری‌ها میان نیروهای مردمی و تروریست‌های داعشی به کشته شدن ۷۰ تروریست منجر شد.
تروریست‌های داعشی پس از درگیری با یگان‌های مردمی کُرد، روستاهای حمام الترکمان و الکنطری در حومه شمالی الرقه را اشغال کرده بودند.

دیرالزور و حومه آن:
تروریست‌های داعشی با خمپاره و موشک، محله‌های الجوره و القصور شهر دیرالزور را هدف قرار دادند که به کشته شدن سه کودک و زخمی شدن ۱۲ غیرنظامی دیگر منجر شد.
همچنین یک دستگاه تانک تروریست‌های داعش در منطقه المعهد در محله الکسارات شهر دیرالزور در پی حمله جنگنده‌های ارتش سوریه منهدم شد. جنگنده‌های ارتش همچنین مواضع و تجمعات تروریست‌ها را در محله الحمیدیه و منطقه البغیلیه دیرالزور و شهرک محیمیده در حومه آن هدف قرار دادند. مواضع تروریست‌های داعشی در محله‌های الحمیدیه و الحویقه شهر دیرالزور هم هدف حملات توپخانه‌ای ارتش سوریه قرار گرفت.

حلب و حومه آن:
 منابع میدانی در حلب گفتند تروریست‌ها یک موشک گراد به‌سمت شهر نبل در حومه شمالی حلب شلیک کردند که این موشک به کوه‌های غربی اصابت کرد. روستای الطاموره در جنوب شهرک الزهراء هم هدف اصابت چندین موشک قرار گرفت که در پی این حملات، نیروهای ارتش به مناطقی که تروریست‌ها حملات خود را سازمان‌دهی می‌کردند، در شهر عندان حمله کردند. هیچ‌یک از محله‌های مسکونی نبل و الزهراء هدف حملات تروریست‌ها قرار نگرفت. جنگنده‌های ارتش هم مواضع و تجمعات تروریست‌های داعشی را در شهر دیرحافر در حومه حلب بمباران کردند.
ارتش سوریه مواضع و تجمعات تروریست‌ها را در شهر الباب و روستای الکماری در حومه حلب گلوله‌باران کرد. گروه تروریستی موسوم به نورالدین زنگی به کشته شدن ۱۲ عضو خود در درگیری با نیروهای ارتش سوریه در روستای الشیخ عقیل واقع در حومه غربی حلب اعتراف کرد.
از سوی دیگر در حملات خمپاره‌ای تروریست‌ها به محله الشیخ مقصود شهر حلب، چهار غیرنظامی زخمی شدند. تروریست‌های جبهه النصره و احرار الشام دست به این حملات زده بودند.
همچنین یک غیرنظامی در حمله تک‌تیراندازان تروریست در اطراف محله الشیخ مقصود شهر حلب کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.
جنوب شرقی سد تشرین در حومه شمال شرقی حلب شاهد درگیری میان نیروهای سوریه دموکراتیک (از گروه‌های کُردی سوری) و تروریست‌های داعشی بود. تروریست‌های داعش، روستای قره‌قوزاق در حومه شمال شرقی حلب را با موشک هدف قرار دادند.

ادلب و حومه آن:

منابع محلی گزارش دادند ۲۴ نفر از ساکنان شهرک مضایا و الزبدانی در حومه دمشق در برابر خروج تعداد مشابه از شهرک‌های الفوعه و کفریا در حومه شمالی ادلب که در محاصره گروه‌های تروریستی هستند، با هماهنگی هلال احمر سوریه خارج شدند. گروه‌های تروریستی مسلح چند روز پیش در برابر عملیات خروج این افراد از شهرک‌های الفوعه وکفریا مانع تراشی کرده بودند که عملیات خروج آنها به تأخیر افتاده بود.
جنگنده‌های ارتش سوریه نیز مواضع و تجمعات تروریست‌های جبهه النصره را در حومه ادلب بمباران کردند.

حماه و حومه آن:
نیروهای ارتش سوریه، شهرک طیبه در شرق شهر السلمیه در حومه شرقی حماه را که به اشغال تروریست‌های داعشی درآمده بود، پس از درگیری با آنها بازپس گرفتند، در این درگیری‌ها چند خودرو منهدم شد و چند داعشی کشته شدند.
نیروهای  ارتش سوریه همچنین حملات تروریست‌های داعشی را به محور روستاهای المفکر غربی و بری در شرق شهر السلمیه در حومه شرقی حماه دفع کردند که به کشته و یا زخمی شدن شماری از مهاجمان منجر شد.

حمص و حومه آن:

منابع سوری اعلام کردند در مناطق تیرمعله، الغنطو، تلبیسه، السعن و الدارالکبیره واقع در حومه شمالی حمص و همچنین در حومه غربی حمص، مواردی از نقض آتش‌بس گزارش نشده است.
گروه‌ تروریستی داعش بر مناطقی در حومه شرقی و حومه جنوبی حمص مسلط است و جبهه تروریستی النصره هم روستاهای  عین حسین،‌ حمیمات و عزالدین در حومه شمال حمص را در اشغال خود دارد که این مناطق به‌سبب حضور تروریست‌های النصره و داعش مشمول آتش‌بس نشده است.
همچنین شماری از تروریست‌های جبهه النصره در درگیری با نیروهای ارتش سوریه در اطراف شهر القریتین در حومه جنوب شرقی حمص به هلاکت رسیدند. مواضع تکفیری‌ها در این منطقه هم هدف حملات هوایی  ارتش قرار گرفت.

لاذقیه و حومه آن:
نیروهای ارتش سوریه، شهرک الصراف در شمال غربی ربیعه را در پی درگیری با تروریست‌های النصره و گروه‌های همپیمان آنها آزاد کردند. تپه نواره در حومه لاذقیه شاهد درگیری میان نیروهای ارتش و تروریست‌ها بود.
یک منبع نظامی سوری هم گفت ارتش سوریه توافق آتش‌بس را که از نیمه‌شب شنبه وارد مرحله اجرایی شده است، نقض نکرده است.
حملات گسترده ارتش سوریه به مواضع داعشی‌ها در دیرالزور و ادامه عملیات نظامی در حومه لاذقیه
 حملات گسترده نیروهای ارتش به تروریست‌های داعشی در دیرالزور در شرق سوریه و هلاکت شماری از سرکردگان آنها خبر داد. چند مقر تکفیری‌ها در روستاهای السفیره و الجفره منهدم شد و استحکامات آنها در منطقه البغیلیه هدف قرار گرفت.
جنگنده‌های ارتش سوریه یکی از مقرهای داعش موسوم به مقر الحسبه را در منطقه المیادین بمباران کردند که به کشته شدن شماری از تروریست‌ها منجر شد. همچنین چند تانکر حامل نفت سرقتی گروه تکفیری داعش در شمال غربی تپه بروک در دیرالزور منهدم شد.
در غرب سوریه، عملیات ارتش سوریه در حومه شمالی لاذقیه ادامه دارد. نیروهای  ارتش با همکاری نیروهای دفاع مردمی، شهرک الصراف را پس از درگیری با تروریست‌های جبهه النصره آزاد کردند.
ایاد الحسین از فعالان میدانی سوری به تسنیم گفت اغلب محورها در حومه لاذقیه شاهد درگیری ارتش و نیروهای مردمی با تروریست‌های تکفیری بود، چرا که حومه لاذقیه به‌سبب فعالیت گروه‌های تروریستی که بیشتر آنها از جبهه النصره،‌ گروه‌های تروریستی چچنی و ترکمانی هستند، مشمول آتش‌بس نمی‌شود.
وی افزود برخی مناطق حومه لاذقیه شاهد آرامش بود، اما روز گذشته شمار زیادی از تروریست‌های باندهای تکفیری در عملیات ارتش سوریه به هلاکت رسیدند که یک رکورد به شمار می‌رود.
در شمال سوریه هم درگیری‌ها میان ارتش سوریه و تروریست‌های داعش و النصره در منطقه الحمام در شمال خناصر ادامه داشت، هدف  ارتش تأمین امنیت مناطق واقع بین اثریا و خناصر است که مهمترین راه مواصلاتی حلب به شمار می‌رود.
این منبع با اشاره به اهمیت تأمین امنیت جاده مواصلاتی حلب به خناصر اعلام کرد نیروهای ارتش به‌دنبال آزادسازی شهرک المغیریات و التله البیضاء و منطقه الطرابیش برای تأمین امنیت روستای خناصر هستند که از لوث تکفیری‌ها پاکسازی شده است.
این منبع همچنین از درگیری تروریست‌های داعشی و یگان‌های کردی نزدیک سد تشرین در حومه شرقی حلب خبر داد، داعشی‌ها برای پیشروی در این منطقه تلاش می‌کنند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.