لاریجانی: برخی کشورهای منطقه به دنبال زنده کردن امپراتوری‌های گذشته خود هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی کشورهای منطقه سیاست اشتباهی را دنبال می‌کنند و برخی نیز در پی زنده کردن امپراتوری‌های گذشته خود هستند، اما دوره امپراتوری‌گری به سر رسیده و این تفکری واهی است، اینگونه سیاست‌ها هزینه‌های بسیاری را برای منطقه به دنبال دارد.

علی لاریجانی شامگاه چهارشنبه در جمع طلبه‌های مدرسه علمیه امام رضا(ع) بخش جعفریه شهر قم افزود: در عرصه منطقه‌ای ایجاد تفکراتی مانند داعش موجب برداشت اشتباه از اسلام در جهان شده است و جریان‌های ترویستی نقش مخربی در عالم اسلام ایفا می‌کنند.
وی گفت: در شرایط کنونی برخی کشورهای غربی با استفاده ابزاری از تروریست‌ها به دنبال تخریب اسلام و ایجاد اسلام‌هراسی هستند، اما تفکرات تروریست‌ها هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و همه فرقه‌های مختلف اهل تسنن نیز موضع و تفکر داعش و گروه‌های تروریستی را نفی می‌کنند بنابراین نباید تفکر داعش را به پای اسلام گذاشت.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جریان‌های تروریستی در منطقه با اقدام‌های خود تفکر اسلامی را تحقیر کرده‌اند، اما این اقدام‌ها و اعمال آن‌ها، آثاری را نیز به همراه داشت، به طوری که با این اقدام‌ها تفاوت میان تفکر اصیل اسلامی و شیعی با تفکر انحرافی تروریست‌ها مشخص شد.
لاریجانی افزود: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته خطر تروریست‌ها را به کشورهای مختلف گوشزد می‌کرد، اما غربی‌ها نسبت به مواضع ایران بی تفاوت بودند و سکوت می‌کردند، از این رو جریان‌های تروریستی در افغانستان، سوریه و عراق با کمک غربی‌ها و برخی کشورهای منطقه حمایت شده و توسعه یافت.
وی ادامه داد: حال که این گروه‌های تروریستی گسترش یافته و خطری جدی برای کشورهای غربی شده‌اند، همان کشورهای حامی تروریست‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که موضوع تروریسم مساله مهمی برای منطقه و صحنه بین‌الملل است. البته غربی‌ها هنوز دست از شیطنت برنداشته‌اند و در ماه‌های اخیر ائتلاف به اصطلاح مبارزه با تروریسم را تشکیل دادند اما جریان‌های تروریستی در سوریه مانند داعش از سلاح‌های مدرن غربی مانند موشک تاو استفاده می‌کنند که این نشان‌دهنده آن است که غربی‌ها هنوز هم به دنبال حمایت از این گروه‌ها هستند.
لاریجانی بر لزوم تربیت اسلام‌شناسان متخصص تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی منطقه و عرصه بین‌الملل، کشور به علما و افرادی نیازمند است که بتوانند با افکار مختلف دنیای امروز مواجه شوند.
رئیس قوه مقننه افزود: در شرایط کنونی طبقات و افراد مختلفی در دنیا، خود را نیازمند تفکرات واقعی اسلام می‌بینند، لیکن کتاب‌ها و آثار مربوطه زیاد در دسترس نیست، از این رو باید متناسب با شرایط، آمادگی‌های مربوطه ایجاد شود. از طرف دیگر در داخل کشور نیز ما در خصوص توسعه علوم دینی دارای کاستی‌هایی هستیم. به طور مثال در برخی از مساجد روستاها، روحانی مقیم وجود ندارد.
لاریجانی با بیان اینکه شرایط کنونی منطقه و عرصه بین‌الملل بسیار ویژه و استثنایی است، گفت: شاید هیچ دوره‌ای مصاف ایران در این حوزه‌ها چندوجهی نبود، از این رو این مساله نشان می‌دهد که ما برای مقابله با این وجوه مختلف نیازمند فهم دقیق و بصیرت کافی به حوزه سیاست هستیم.
وی همچنین گفت: به طور حتم در همه شهرهایی که مدارس علمیه فعال و دایر است، آن مناطق از نظر فرهنگی به طور نسبی وضع مناسبی دارند، زیرا این مراکز موضوع اسلام‌شناسی را در کشور تقویت و علاقه‌مندان به اسلام را هدایت می‌کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مسائل اقتصادی گفت: مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز دارای اهمیت بسیاری است، اما مشکل‌های اقتصادی به ویژه مساله بیکاری و تورم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. البته ایران در عرصه بین‌الملل و منطقه بسیار داهیانه عمل کرد، اما در بخش اقتصاد ما به علت سوءمدیریت، اعمال تحریم‌ها و نواقص ساختاری دچار مشکل‌هایی هستیم، در ۳۶ سال انقلاب اسلامی شاهدیم که همواره تورم در کشور دو رقمی بوده و با اعمال تحریم‌ها این مساله تشدید شده است.
لاریجانی ادامه داد: جمهوری اسلامی از نظر منابع نفت و گاز، کشوری غنی است اما درآمدهای کشور خرج بودجه جاری و بخش اداری می‌شود و این درحالی است که کشورهای پرجمعیت‌تر از ایران یک هشتم کارکنان اداری ما را دارند، اما بخش‌های اداری ما از کارمندان و افراد، فربه شده و تمام منابع خرج آن‌ها می‌شود.
وی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای حمایت از بخش صنعت و کشاورزی در کشور به ویژه استان قم بیان کرد: به تازگی با وزیر جهاد کشاورزی دیداری داشتم و این مساله مورد توجه قرار گرفت که برای توسعه زیرساخت‌های کشاورزی از جمله اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار، نیازمند اعتباری حدود پنج هزار میلیارد تومان هستیم که این مساله غیرقابل چشم‌پوشی بوده و باید سرمایه‌گذاری شود.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.