اذعان به مشارکت چشمگیر و واکاوی پیامدهای انتخاباتی

انتخابات هفتم اسفندماه به واسطه حضور گسترده مردم پای صندوق های رای پس از چند بار تمدید زمان رای گیری به پایان رسید. رسانه های فارسی زبان بیگانه ضمن ابراز شگفتی از مشارکت چشمگیر مردم، انتخابات را از دریچه پیامدهای سیاسی و اقتصادی آن واکاوی کردند.

ارزیابی اخبار، تحلیل ها و گزارش های رسانه های فارسی زبان بیگانه حاکی از شگفتی این رسانه ها از مشارکت چشمگیر مردم در انتخابات هفتم اسفندماه است. در این میان، تمدید پنج باره زمان رای گیری به واسطه پایان نیافتن صف های رای دهندگان، رسانه های فارسی زبان بیگانه را به اذعان مشارکت بالای مردمی در انتخابات واداشت. تارنمای فارسی «دویچه وله» آلمان مشارکت رای دهندگان در انتخابات را حدود ۷۰ درصد برآورد کرد و به نقل از خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» مشارکت در انتخابات را میلیونی خواند.
این گزارش، رویکرد خبری- تحلیلی رسانه های فارسی زبان بیگانه همچون «صدای آمریکا»، «العربیه»، «رادیو فرانسه»، «بی بی سی فارسی»، «رادیو فردا» و «رادیو زمانه» را نیز در زمینه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری طی ساعت های گذشته مورد بررسی قرار داده است.

نتایج انتخابات زیر ذره بین رسانه های فارسی زبان بیگانه
مهمترین موضوعی که پس از برگزاری انتخابات مورد توجه رسانه های فارسی زبان خارجی قرار گرفت روند انتخابات و نتیجه شمارش آرای مردم بود. 
صدای آمریکا در این زمینه گزارشی با عنوان «نتایج شمارش آرای مجلس در تهران: ۳۰ نفر از لیست امید اصلاح طلبان؛ حدادعادل سی و یکم» منتشر کرد و بی بی سی فارسی نیز خبر نخست خود را «تازه ترین نتایج خبرگان: یزدی و مصباح در شانزده نفر اول تهران نیستند» قرار داد.
تارنمای رادیو فردا پس از اعلام نتیجه اولیه انتخابات مجلس در تهران چند تحلیل، گزارشِ میزگرد و گفت وگو با کارشناسان سیاسی زیر عنوان های «آخرین نتایج اعلام شده از راه یابی اصلاح طلبان و اصول گراها به مجلس»، «انتخابات هفتم اسفند و تاثیر آن بر فضای سیاسی کشور»، «مجلس جدید چه شباهتی به مجلس نهم دارد؟» و … منتشر ساخت.
تارنمای العربیه نیز تیترهایی نظیر «پیروزی قاطع رفسنجانی و روحانی در انتخابات خبرگان» و «مصباح یزدی رای نیاورد» را انتخاب کرد. همچنین، این شبکه خبری عربی در گزارشی زیر عنوان «پیشتازی قاطع فهرست اصلاح طلبان تهران در انتخابات مجلس شورا» به بررسی نتایج انتخابات ایران پرداخت.
رادیو زمانه نیز خط خبری منفی خود علیه انتخابات را ادامه داد و در تحلیل نخست خود با عنوان «آینده خبرگان رهبری؛ بازی اعتدال گرایان در سرزمین سوخته» نوشت: نرسیدن مصباح یزدی به مجلس خبرگان در تهران شکست سختی برای محافظه کاران تندرو است اما آن ها اکثریت مجلس خبرگان رهبری را در اختیار دارند.
تارنمای دویچه وله نیز در گزارشی با عنوان «رفسنجانی: هرچه بود تمام شد» به سخنان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد که پس از پایان انتخابات اظهار داشت: هر چه بود و هر چه شد تمام شد و اینک دوران تلاش برای ساختن کشور است. افزون بر این، دویچه وله خبری را با عنوان «رییس مجلس خبرگان از خبرگان حذف شد» منتشر ساخت.

حضور پررنگ زنان در مجلس دهم 
با پایان انتخابات، رسانه های فارسی زبان بیگانه در بررسی های آماری خود به گمانه زنی در مورد وضعیت حضور زنان در مجلس شورای اسلامی روی آوردند.
رادیو فردا در یکی از گزارش های خود در مورد حضور زنان در مجلس نوشت: برخی از گزارش ها حاکی است که پنج زن به طور قطعی وارد مجلس دهم شده اند و چهار زن دیگر نیز در انتخابات دور دوم در چهار حوزه انتخابیه حضور خواهند داشت.
در ادامه این گزارش ادامه است: با توجه به اینکه در برخی از حوزه های انتخابیه که هنوز نتایج آن ها اعلام نشده زنان حضور دارند، احتمال می رود که تعداد زنان در مجلس دهم افزایش یابد. در تهران اصلاح طلبان هشت زن و اصولگرایان پنج زن در فهرست های خود برای مجلس دهم داشتند.
رادیو زمانه نیز در این مورد نوشت: بر اساس آرای شمرده شده، ۱۳ زن به مجلس دهم می روند. تاکنون ورود پنج زن به مجلس دهم قطعی شده و هشت زن در فهرست ۳۰ نفره تهران قرار دارند که احتمال ورود آن ها به مجلس زیاد است. رادیو زمانه پیش از این نیز در یادداشتی با عنوان «سکوت زنان در مقابل کاندیداهای زن ستیز» در مورد حضور و حقوق زنان در انتخابات ادعا کرد: اگر فعالان حقوق زنان با تاکید بر مطالبات برابری خواهانه خود به رویکرد «رای به تمامی لیست»، با وجود حضور نامزدهایی با سابقه محرز زن ستیزی، مخالفت می کردند و در مورد بعضی از اسامی لیست نظر مستقل داشتند، می توانستند این پیام را به این جناح های سیاسی برسانند که رای و حمایت آنها همیشه تضمین شده نیست.
دویچه وله نیز در زمینه حضور نمایندگان زن در مجلس در گزارشی آورد: با قطعی شدن ورود پنج زن به پارلمان، احتمال حضور ۱۲ تا ۱۸ نماینده زن در مجلس دهم بالاست.

جایگاه انتخابات در تحولات و نظام ایران 
جایگاه انتخابات در تحولات سیاسی ایران از موضوع هایی بود که برخی رسانه ها به تحلیل آن پرداختند. العربیه در بخش دیدگاه خود، یادداشتی را به قلم «محمد السلمی» با عنوان «دموکراسی لنگان در ایران» منتشر کرد و نوشت: ایران این روزها شاهد برگزاری ۲ انتخابات پارلمانی و مجلس خبرگان رهبری است. این انتخابات در مرحله ای حساس برای نظام ایرانی برگزار می شود: داخلی و خارجی به طور همزمان.
این رسانه سعودی در ادامه رویکردهای خصمانه خود، زیر عنوان یادشده آورد: بسیاری روند انتخابات در ایران را نمایشی بزرگ می پندارند که ایران از راه آن سعی دارد جهان خارج به ویژه کشورهای غربی را به بازی بگیرد اما هرکس از پوسته نازکی که نظام از راه رسانه ها آن را تبلیغ می کند عبور کند، به خوبی حقیقت را در می یابد.
صدای آمریکا هم سه تحلیل اخیر خود را به رقابت اصلاح طلبان و اصولگرایان و شرایط مجلس آینده اختصاص داد. صدای آمریکا در یکی از این یادداشت ها که ترجمه مقاله روزنامه گاردین بود نوشت: قانون اساسی ایران که در آغاز انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ سر و شکل گرفت، تنها نمونه موجود در نوع خود است که اصول متناقض دموکراسی و تئوکراسی (حکومت دینی) را تلفیق کرده است. …این قانون راهنمای نظام دوگانه ای از حکومت بوده که نزدیک به چهار دهه دوام آورده است. انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی و دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری را باید در چنین زمینه ای دید. 
این تحلیل ضمن گمانه زنی در مورد ترکیب مجلس دهم مدعی شد: ائتلاف اصلاحات حرکت خود را انجام داده است. حرکت بعدی را اصولگرایان و ائتلاف کنندگان با آن ها باید انجام دهند. آیا آن ها شکست شان را می پذیرند و با یک مجلس شورای اصلاح طلب تر و مجلس خبرگان کمی میانه رو کنار می آیند یا به تقلب انتخاباتی یا زور متوسل می شوند؟ توفیق استراتژی اصلاحات ممکن است به بهبود اوضاع منجر نشود ولی مانع بدتر شدن آن می شود.
در این پیوند، تارنمای رادیو زمانه، در تحلیلی با عنوان «اندر رای بازی و حماسه سازی» اساس انتخابات و مشارکت مردم را زیر سوال برد.

مجلس دهم و دستورکار بهبود شرایط اقتصادی 
ارزیابی های انتخاباتی رسانه های نامبرده تنها سیاسی نبود و این رسانه ها به مسایل اقتصادی ایران در زمان فعالیت مجلس دهم نیز توجه نشان دادند. رادیو فردا در گزارشی که شامل بازتاب انتخابات ایران در رسانه های اروپایی بود به مقاله روزنامه سوییسی «نوی زوریچه تسایتونگ» با عنوان «صف های طولانی جلوی حوزه های رای گیری» و گزارش روزنامه فرانسوی «لوموند» اشاره کرد. به نوشته رادیو فردا به نقل از لوموند، مهم ترین مساله ای که در این انتخابات ذهن برخی را به خود مشغول کرده است، چشم انداز سرمایه گذاری خارجی برای پایان دادن به ویرانی اقتصادی ایران در دهه گذشته است. حسن روحانی امیدوار است که پس از این انتخابات و با کاهش تنش های جناحی بتواند برنامه های اقتصادی خود را که ایجاد اشتغال یک وجه مهم آن است، عرضه و پیاده کند.
رادیو زمانه نیز در گزارشی با عنوان «معیشت مردم برگ برنده انتخابات مجلس دهم» وعده بهبود معیشت مردم را یکی از اصلی ترین شعارهای انتخاباتی دانست و بر پایه آمار یک نظرسنجی آورد: کاهش نرخ بیکاری نخستین اقدامی است که مجلس بعدی باید انجام دهد.
در ادامه این گزارش آمده است: این جدال سیاسی آنچه را که به فراموشی می سپارد و در انبوه درگیری های دولت و مجلس همسو و غیرهمسو گم می کند، مطالباتی همچون کاهش نرخ بیکاری و بهبود وضعیت معیشت خانوار ها است که نه در کوتاه مدت و نه بلند مدت پاسخی از مجلس و دولت خواهند گرفت.
صدای آمریکا نیز در یادداشتی با عنوان «نابرابری اقتصادی و انتخابات ایران» ادعا کرد: آمارهای رسمی نشان می دهد توزیع درآمد در ایران در سال های گذشته ناعادلانه تر شده و بر میزان شکاف طبقاتی افزوده شده است. این وضعیت اگرچه آثار مختلفی بر خانوارها و جامعه ایران دارد اما بر رویدادهایی مانند انتخابات مجلس شورای اسلامی هم می تواند تاثیرگذار باشد و گفتمان حاکم بر رقابت نامزدها را به سمت و سوی مبارزه با نابرابری های اقتصادی پیش ببرد. …بسیاری از اقتصاددانان می گویند آنچه نابرابری ها را کمتر می کند، توزیع قدرت سیاسی و مشارکت دادن مردم در قدرت است و نه توزیع مقدار مشخصی از پول در میان فقیر و غنی.
رادیو فرانسه نیز در گزارشی به موضوع اقتصاد پس از انتخابات مجلس دهم پرداخت و نوشت: انتخابات هفتم اسفندماه از نظر تعیین رویکرد سیاسی و اقتصادی آینده ایران اهمیت ویژه ای دارد. شکل و ترکیب دو نهاد تاثیرگذار در عرصه قانونگذاری و تصمیم سازی در کشور، افق تحولات سیاسی و اقتصادی آینده در ایران را ترسیم می کنند. … مجلس شورای اسلامی، به عنوان مهم ترین نهاد قانون گذاری کشور سهم غیر قابل اجتنابی در هماهنگی با دولت در جهت گیری توسعه اقتصادی و شفافیت درعملکرد اقتصاد ملی دارد.
نویسنده این گزارش به کارکردهای اقتصادی مجلس و دولت اشاره کرد و آورد: حسن روحانی، با برنامه حل و فصل پرونده هسته ای ایران و ایجاد زمینه های لازم برای رشد و توسعه اقتصادی، تامین و جبران تخریب های اقتصادی که بر بدنه اقتصاد ملی وارد آمده بود، به کارزار انتخاباتی آمد. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.