رشد ۱۲۰ درصدی ترانزیت کالا در شبکه ریلی کشور در ۱۱ ماهه امسال

معاون بهره برداری، سیر و حرکت شرکت راه آهن گفت: در ۱۱ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ترانزیت کالا از طریق ناوگان ریلی کشور ۱۲۰ درصد افزایش یافت

حسین عاشوری افزود: با برنامه ریزی های انجام شده و به کارگیری تمهیدات لازم، ترانزیت کالا در شبکه ریلی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۲ از رشد ۵۲ درصدی برخوردار شد.
معاون شرکت راه آهن یادآورشد: با لغو تحریم ها، بدهی ایران به راه آهن های ترکمنستان٬ ازبکستان٬ قزاقستان٬ تاجیکستان و ترکیه پرداخت و به روز شد.
وی افزود: در سال های ۹۱ و ۹۲ نتوانستیم بدهی های خود به راه آهن های ترکمنستان٬ ازبکستان٬ قزاقستان٬ تاجیکستان و ترکیه را پرداخت کنیم. البته این بدهی ها به دلیل مسائل تحریم و محدودیت های ایجاد شده در نقل و انتقال پول به وجود آمد و راه آهن محدودیت منابع مالی در این خصوص نداشت.
عاشوری با یادآوری اینکه از اواخر سال ۱۳۹۲ توانستیم این بدهی ها را پرداخت کنیم و مشکل ما فقدان نقدینگی نبوده است٬ گفت: این بدهی ها به دلیل عدم امکان جابه جایی از مجاری رسمی انباشته شده بود که با کمک بخش خصوصی این مشکل برطرف شد.

 استقبال صاحبان بار ترانزیتی از راه اندازی قطارهای برنامه ای 
عاشوری، برقراری قطارهای برنامه ای را در توسعه ترانزیت مهم دانست و افزود: برای کاهش زمان سیر قطارها اقدامات بسیار مهمی صورت گرفت که مصداق عینی آن در مسیر ۱۶۲۰ کیلومتری سرخس – بندرعباس عملیاتی شد.
وی گفت: پیش از این حمل بار در این مسیر هفت روزه تعهد می شد در حالی که در سال ۱۳۹۲ زمان سیر در این مسیر به سه روز و پس از آن در ماه های اخیر به ۵۴ ساعت کاهش یافت. به طور قطع هرگاه بار سریع تر به مقصد برسد صاحب بار بیش از پیش تمایل به انتقال بار از طریق ریل پیدا می کند.
وی، یکی از اقدام های مهم در یک سال اخیر را تعریف کریدورهای مبدأ و مقصد مشخص با تعرفه و زمان سیرمعلوم اعلام کرد و گفت: این اقدام و شفاف سازی، شرایط را برای حضور شرکت های حمل و نقلی داخلی و خارجی مهیا می کند.
عاشوری افزود: پس از افتتا ح مسیر اینچه برون جلسات متعددی با راه آهن های ترکمنستان و قزاققستان برگزار شد تا مسیر این خط ریلی در قالب یک کریدور تعریف شود و برای این مسیر تعرفه مشترک و زمان تعریف شده ای برای جابه جایی بار تبیین شود.

تعیین تعرفه یکسان در مسیر کریدور ایران- ترکمنستان- قزاقستان برای سال ۲۰۱۶
وی گفت: در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۵ موفق شدیم که در دوره ای سه ماهه به صورت آزمایشی تعرفه های یکسان در این کریدور منطقه ای تعریف کنیم و امیدواریم برای سال ۲۰۱۶ نیز بتوانیم تعرفه یکسان برای دوره ای مشخص طی هفته های آینده با برگزاری نشست مشترک سه جانبه تعیین شود.
معاون بهره برداری، سیر و حرکت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مزیت های فعال شدن این کریدور اشاره و اظهارداشت: قزاقستان به دنبال این است که خود را به عنوان یک کریدور ریلی به جهان معرفی کند؛ در همین رابطه تلاش کردیم از این ظرفیت استفاده کنیم تا بارهای کشور چین از طریق ایران به خلیج فارس انتقال یابد و شاهد بودیم که نخستین قطار از کشور چین وارد تهران شد و به سمت خلیج فارس سیر کرد.
به گزارش ایرنا، با اعزام نخستین قطار برنامه ای کانتینری از چین، این قطار پس از طی ۱۰ هزار و ۳۹۹ کیلومتر در ۱۴ روز، ۲۶ بهمن ماه امسال وارد ایستگاه قطار راه آهن تهران شد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.