کردهای سوریه: ترکیه همزمان با حمله داعش آتش بس را نقض کرده است

همزمان با تداوم رعایت آتش بس در سوریه توسط طرف های درگیر، کردهای سوری با اعلام اقدام ارتش ترکیه در گلوله باران شهر آزاد شده «تل ابیض» همزمان با حمله های داعش، آنکارا را متهم به نقض آتش بس کردند.

«دی عثمان» نماینده کردهای سوری در مسکو اعلام کرد که ترکیه قصد ندارد قطعنامه شماره ۲۲۶۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره آتش بس در سوریه را رعایت کند.
همزمان روسیه نیز از آمریکا خواسته تا در باره گلوله باران مناطق مرزی سوریه توسط نیروهای ترکیه که موجب نقض آتش بس، توضیح دهد. 
نماینده کردهای سوریه در مسکو در گفت وگو با خبرگزاری «ریا نووستی» اظهار کرد: حمله به منطقه ای در شهر تل ابیض نشان داد که ترکیه قصد ندارد قطعنامه شماره ۲۲۶۸ شورای امنیت را رعایت کند و از عملیات خود برای گلوله باران مناطق کردنشین در مرز با سوریه دست بر دارد.
به گزارش اسپوتنیک وی همچنین با اشاره به این که داعش نیز به حملات خود در این منطقه ادامه می دهد، افزود: این حملات همزمان با حملات ترکیه و عملا با حمایت این کشور انجام می شود.
گروه تروریستی داعش شنبه گذشته همزمان با اولین روز برقراری آتش بس شهر تل ابیض واقع در مرز سوریه با ترکیه حمله کرد که در این حمله ۱۳ غیرنظامی کشته شدند.
به گفته عثمان، نیروهای کرد که کنترل این منطقه را در اختیار دارند، حمله داعش را عملا دفع کرده اند، اما نبرد با تروریست ها در اطراف این شهر ادامه دارد.
اجرای توافق روسیه و آمریکا برای برقراری آتش بس در سوریه شامگاه جمعه آغاز شده است. پیش از آغاز آتش بس، شورای امنیت سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه شماره ۲۲۶۸ به اتفاق آرا، از تمامی طرف های درگیر در سوریه خواست تا به توافق آتش بس پایبند باشند.
رسانه های روسی نیز اعلام کرده اند: ژنرال «سرگئی کورالنکو» رئیس مرکز آتش بس سوریه مستقر در پایگاه حمیمم روسیه یکشنبه (دیروز) به خبرنگاران گفت که طرف روسی در نامه ای به مرکز آمریکایی آتش بس مستقر در امان پایتخت اردن با اشاره به این که نظامیان ترکیه در چند مورد مناطق مرزی سوریه را به توپ بسته اند و با توجه به عضویت ترکیه در ائتلاف آمریکایی علیه داعش، از واشنگتن توضیح خواسته است.
رسانه های روسی امروز اعلام کردند: ارتش ترکیه شنبه شب در چند نوبت مناطق مرزی سوریه از جمله روستای تل الابیض را با توپخانه سنگین هدف قرار داد.
رئیس مرکز آتش بس سوریه مستقر در پایگاه حمیمم خواستار توقف فوری گلوله باران مناطق مرزی سوریه توسط ارتش ترکیه شد.
ارتش ترکیه در یک ماه اخیر با توجیه سرکوبی کردهای سوریه بارها مناطق مرزی آزاد شده از اشغال تروریست ها را به توپ بسته که تاکنون شماری از غیرنظامیان ساکن این مناطق کشته و مجروح شده و به اماکن مسکونی خسارات سنگینی وارد آمده است.
آتش بس در سوریه با توافق روسیه و آمریکا از بامداد دیروز (شنبه) به اجرا در آمده است و گروه های معارض مسلح و دولت سوریه متعهد به پایبندی به آتش بس و ترک مخاصمه شده اند.
به گزارش رسانه های روسی، نیروی هوافضای روسیه مستقر در سوریه که در پنج ماه اخیر در این کشور مراکز تروریست ها را بمباران کرده است از روز گذشته عملیات هوایی در مناطق سبز (مراکز استقرار معارضان مسلح سوری شریک در آتش بس) را متوقف کرده است.
ژنرال «سرگئی رودسکوی» رئیس اداره عملیات ستاد کل ارتش روسیه روز شنبه در این رابطه اعلام کرد: با آغاز زمان برقراری آتش بس در سوریه عملیات بمباران هوایی در مناطق تحت کنترل گروه های معارضی که ترک مخاصمه را پذیرفته اند، متوقف شده است.
رودسکوی به خبرنگاران گفت: از نیمه شب گذشته نیروی هوافضای روسیه حملات هوایی به مناطق تحت کنترل گروه های معارض را که درخواست برقراری آتش بس کرده ان، متوقف کرده است.
وی ادامه داد: مطابق توافق روسیه و آمریکا به عنوان سران گروه حامیان سوریه، حملات هوایی به «منطقه سبز» تحت کنترل معارضان پیوسته به آتش بس، انجام نمی گیرد، ولی اوضاع این کشور تحت کنترل نیروی هوافضای روسیه مستقر در این کشور قرار دارد.
رودسکوی ادامه داد: وضعیت سوریه با پهپادهای تجسسی و تجهیزات و ماهواره های فضایی روسی دقیق و شبانه روزی کنترل می شود.
وی افزود: نخستین گام برای برقراری آتش بس برداشته شده و باید تمام کشورهایی که بر طرف های مناقشه سوریه نفوذ دارند، تمام تلاش خود را به منظور تقویت آن بکار گیرند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.