ابراز تمایل کشورهای رقیب چین برای تعامل تجاری با ایران

یک مقام ایران می گوید: چینی‌ها علاقمند هستند که شراکت خود را با ایران حفظ کنند و متوجه این موضوع شده‌اند که برای کار با ایران باید تغییراتی ایجاد کنند.

معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت خارجه با اشاره به سفر چندی پیش رئیس‌جمهور چین به تهران گفت: چینی‌ها علاقمند هستند که شراکت خود را با ایران حفظ کنند و متوجه این موضوع شده‌اند که برای کار با ایران باید تغییراتی ایجاد کنند.
ابراهیم رحیم‌پور با اشاره به این‌که «بعد از برجام و رفع تحریم‌ها بسیاری از کشورهایی که در دوره تحریم بازار ایران را از دست دادند علاقمند هستند که بار دیگر روابط تجاری خود را با کشورمان از سر بگیرند» ادامه داد: از سوی کشورهای شرق آسیا نیز در این زمینه شاهد پیشنهادهایی هستیم.
وی با اشاره به سفر چندی پیش رئیس‌جمهور چین به تهران، تصریح کرد: چین شریک اول ماست و همچنان علاقمند است که شراکت خود را با ایران حفظ کند.
این مقام مسئول در وزارت خارجه با اشاره به سفر چندی پیش رئیس‌جمهور چین به تهران خاطرنشان کرد: چینی‌ها متوجه شده‌اند که برای کار با ایران باید تغییراتی ایجاد کنند و با توجه به سیستم چین قاعدتا ایجاد این تغییرات و ایجاد وضع جدید کمی طول می‌کشد.
وی با اشاره به گفت‌وگوها و مذاکراتی که با مقامات چینی در حال انجام است، افزود:‌ امیدواریم که بتوانیم از اعتبارات مناسب چین برای انجام کارهای جدید استفاده کنیم و دیگر این موضوع مورد پذیرش ایران نیست که پول‌های ما در آنجا قرار بگیرد و آنها در اینجا پروژه اجرا کنند.
رحیم‌پور به ابراز تمایل کشورهای رقیب چین از جمله هند، کره جنوبی و ژاپن برای تعامل با ایران اشاره کرد و گفت: در طی این مدت رفت و آمدی بین مقامات کشورها صورت گرفته است و مقدمات برای انعقاد قراردادهایی فراهم شده است.
این مقام مسئول در وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با رادیو گفت‌وگو با اشاره به این‌که «در حال حاضر هیاتی از کره جنوبی، در تهران به سر می‌برد و کمیسیون مشترک دو کشور بعد از چند سال طی روز یک شنبه و دوشنبه برگزار شده است» تصریح کرد: از هفته آتی نیز تور آسیایی وزیر خارجه کشورمان به همراه یک تیم اقتصادی به شش کشور سنگاپور، تایلند، برونئی، اندونزی، نیوزلند و استرالیا، آغاز خواهد شد.
سفر وزیر خارجه به برخی از این کشورها برای اولین بار صورت می‌گیرد و در طول این سفرها آقای ظریف با مقامات این کشورها در زمینه‌های مختلف از جمله گسترش روابط اقتصادی بحث و تبادل نظر می‌کند.
رحیم‌پور با اشاره به فضایی که برجام برای کشور جهت داشتن تعاملات گسترده اقتصادی با کشورهای مختلف فراهم کرده است، تصریح کرد:‌ البته این مسیر هموار نیست و ناهمواری‌های گذشته در مسیر جدید اثر گذاشته و ما تا مسیر اصلی بازگردیم زمان می‌برد.
معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک المنافع وزارت خارجه در همین ارتباط گفت: سیستم داخلی کشور تا مدتی با این حجم کار روبرو نبوده و اکنون باید برای انجام این موضوع خود را بازسازی کند و طرف‌های مقابل نیز عینکی در مورد ایران به همراه داشتند که این عینک در حال تغییر است.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.