جباری: اگر مفید باشم به استقلال برمی‌گردم

مجتبی جباری ستاره ایرانی الاهلی در آخرین مصاحبه این بار علیه زلاتکو کرانچار سرمبی اهل کرواسی صحبت می کند .

جباری که قبلا نیز از سرمربیان خود انتقاد کرده است ، سرمربی قبلی الاهلی را به ایجاد دودستگی در تیم متهم کرده است . این مصاحبه را به نقل از همشهری ورزشی بخوانید:
سال ۱۳۹۴ برای تو چطور بود؟
امسال توقعم بیشتر بود. دو سالی که گذراندم خوب بود و در الاهلی جاافتادم، با این حال خودم احساس مسئولیت بیشتری می‌کنم که تیم را حمایت کنم. فکر می‌کنم مربی می‌توانست بیشتر به تیم کمک کند. تیمی که داریم از لحاظ فنی تیم خوبی است، ولی از لحاظ جایگاه جدولی شرایط خوبی را تجربه نکردیم. نحوه مربیگری سرمربی به ما لطمه زد، به‌طوری‌که باعث ایجاد دودستگی در تیم شد.
منظورت از مربی همان زلاتکو کرانچار است که برکنار شد؟
بله. او نتوانست محکم بودن و استحکام یک مربی را داشته باشد و به‌موقع با بازیکنان برخورد کرده و نظراتش را القا کند. این مربی با تمام توان و تمرکز عمل نکرد تا تیم رشد کند و نحوه مدیریت او ایراد داشت. در این زمینه خیلی آسیب دیدیم و از طرفی وقتی تیم نتیجه نمی‌گیرد روی بازیکنان خارجی فشار زیادی ایجاد می‌شود. هر بازی که نتیجه نگرفتیم این فشارها بیشتر می‌شد، اما در چند بازی اخیر توانستیم امتیازهای لازم را بگیریم و الان هم هدفمان ماندن در لیگ است. در ابتدای فصل این امکان وجود داشت که به بالای جدول فکر کنیم، ولی حالا حضور در میانه‌های جدول مهم است. با این حال تجربیات جدیدی را به‌دست آوردم که می‌توانم در آینده از آنها استفاده کنم. امسال می‌توانست شرایط تیم ما از لحاظ نتیجه‌گیری بهتر باشد، ولی امیدوارم در سال آینده نتایج خوبی بگیریم.
باشگاه الاهلی تصمیم گرفت یوسف آدم را به‌عنوان مربی در کنار تیم حفظ کند. آیا بعد از کنار گذاشتن کرانچار بهتر نبود که یک مربی جدید به تیم اضافه می‌شد و مسئولیت فنی به آدم واگذار نمی‌شد؟
هر فردی که می‌آمد زمان کمی در اختیار داشت تا با شرایط تیم آشنا شود. الان مربی ما قطری است و توانسته است با بازیکنان ارتباط بهتری برقرار کند. خیلی‌ها موافق حضور این مربی بودند تا تیم ما از لحاظ روحی و فنی شرایط بهتری پیدا کند. من معتقدم انتخاب بدی نبود. اگر قرار بود مربی جدید بیاید، مشخص نبود که با چه کیفیتی می‌آید و چه کاری انجام می‌دهد.
در چند ماه اخیر رسانه‌های ایران به نقل از خبرهایی که در رسانه‌های قطری منتشر شد، از علاقه باشگاه الاهلی برای تمدید قرارداد شما خبر دادند. با اینکه یک فصل دیگر با الاهلی قرارداد داری، آیا حاضر هستی قراردادت را تمدید کنی؟
خیلی مواقع این خبرها را از ایران می‌گیرم و اینجا کسی نیست که چنین چیزهایی را به من بگوید. من یک‌سال دیگر با الاهلی قرارداد دارم و خیال باشگاه راحت است که فصل بعد هم برای این تیم بازی می‌کنم. الان شرایطی نیست که بخواهم درمورد فصل آینده صحبت کنم. من سعی کردم خوب کار کنم و به باشگاه هم نزدیک هستم. باید دید چه پیش خواهد آمد و تصمیم‌گیری در این مورد به شرایط زمانی خودش بستگی دارد. الان زمانی نیست که بخواهم درموردش صحبت کنم.
آیا تصمیمی برای بازگشت به فوتبال ایران داری؟
این موضوع به خیلی چیزها بستگی دارد که یکی از این مسائل شرایط فیزیکی من است. باتوجه به مصدومیت‌ها و عمل‌های جراحی که پشت‌سر گذاشتم، بازی کردن خیلی راحت نیست. البته در این دو سه سال شرایط برایم خوب پیش رفته است، چون در اینجا زمین‌های خوب، امکانات پزشکی، استراحت بیشتر و… باعث شد تا وضعیت خوبی داشته باشم. با این حال در هر بازی یکسری مشکلات باعث می‌شود که کیفیت فنی‌ام کم شود و شاید روز به روز هم کمتر شود. گاهی اوقات دوست دارم در تمرین یا بازی بهترین عملکرد را ارائه دهم و فشار بیشتری بیاورم، اما یکسری مصدومیت‌ها مانع از این می‌شود. از طرفی خودم را محدود کردم تا بتوانم ادامه بدهم و روحیه‌ام طوری است که می‌خواهم پیشرفت کنم، ولی شرایط فیزیکی‌ام اجازه نمی‌دهد. این وضعیت آزارم می‌دهد و نمی‌دانم در سال‌های آینده شرایط چگونه پیش‌می‌رود. از طرفی علاقه به مردم و بازی در استقلال برایم وسوسه‌کننده است. اگر شرایطی ایجاد شود که احساس کنم می‌توانم به استقلال کمک کنم و از لحاظ بدنی توان لازم را داشته باشم، مطمئنا روی این موضوع فکر خواهم کرد.
جالب اینجاست که هنوز هم استقلال از یادت نرفته است؟
خیلی‌ها اینطوری هستند و هر بازیکنی که در چنین تیم‌هایی بازی می‌کند جدایی برایش سخت است. از طرفی فوتبال با تماشاگرانی که در استادیوم هستند قشنگ است، ولی اینجا نبودن تماشاگر اذیتم می‌کند. تماشاگران کیفیت‌ها را می‌دانند، تفاوت‌ها را می‌دانند و به بازیکن انگیزه می‌دهند. هرچند گاهی اوقات از سمت آنها فشارهایی است که بازیکن باید خوب بازی کند، ولی درمجموع حضور آنها در ورزشگاه مزیت‌های زیادی دارد. در کل ایران تو را نگاه می‌کنند و اخبار تو را دنبال می‌کنند و در این شرایط دل‌کندن سخت است.
آیا به این فکر می‌کنی که با پیراهن استقلال از فوتبال خداحافظی کنی؟
اینطور نیست که فقط به این موضوع فکر کنم که برای خداحافظی از فوتبال گشتی در زمین بزنم و از احساسات مردم سوءاستفاده کنم. اگر قرار باشد به استقلال برگردم دوست دارم به این تیم کمک کنم و یک کاری برای این تیم و هواداران انجام دهم. فقط دنبال این نیستم که آن لحظه خداحافظی با پیراهن را ببینم و آن لحظه‌ای که هواداران زیادی در ورزشگاه هستند. ممکن است آن لحظات احساسی باشد، ولی من دنبال این چیزها نبودم و نمی‌خواهم از احساسات مردم سوءاستفاده کنم. من ارتباطاتم را با مردم به‌دست آورده‌ام و همدیگر را می‌فهمیم و از هم شناخت داریم. مطمئنا باید در این زمینه بیشتر فکر کنم و نباید شرایط طوری باشد که به استقلال برگردم و نتوانم آن توانی که خودم می‌دانم را بگذارم.
پس بازگشت به استقلال می‌تواند جزو برنامه‌هایت برای آینده باشد؟
به هر حال می‌توان به این موضوع فکر کرد، ولی الان این چیزی نیست که نزدیکش باشم یا بخواهم به‌صورت واضح درموردش صحبت کنم. اگر بتوانم به استقلال کمک کنم، چراکه نه و به این موضوع فکر خواهم کرد. من همه چیز را از استقلال به‌دست آوردم و اینکه مردم دوستم دارند. به‌دست آوردن این چیزها سخت است و نمی‌توان به‌راحتی از آن گذشت. اگر بخواهم برگردم دنبال سوءاستفاده از احساسات مردم نیستم. نمی‌دانم چه تصمیمی خواهم گرفت و باید با خودم کنار بیایم که آیا بازگشت به فوتبال ایران و حضور در استقلال به نفع خودم یا افراد دیگر خواهد بود یا خیر. مردم خیلی به من محبت دارند، همینطور هواداران استقلال. اگر احساس کنم می‌توانم این تیم را کمک کنم و جواب محبت هواداران را بدهم، در این زمینه تصمیم خواهم گرفت.
فوتبال ایران بعد از تو و محرم نویدکیا که بازیسازهایی فوق‌العاده هستید، با فقر بازیکن در این پُست مواجه شده است.فکر می‌کنی چرا دیگر مثل جباری و نویدکیا نداریم؟
مرسی از تعریف شما.من معتقدم فوتبال ایران می‌تواند بازیکنان با کیفیتی تولید کند اما اصلی‌ترین دلیلی که این اتفاق رخ نمی‌دهد فقر امکانات است و البته شرایط مناسبی که برای استعدادیابی وجود ندارد.اینطور نیست که ما آدم‌های خاصی باشیم یا کار عجیب کنیم، اگر استعدادیابی در جهت درست رشد پیدا کند، هر سال می‌توانیم بازیکنان با کیفیتی ببینیم.اگر این موضوع نباشد بحث شانس مطرح می‌شود که بازیکن با مربی خوب کار می کند یا نفرات خوب در کنارش هستند.الان در فوتبال روز دنیا روز به روز بازیکنان باکیفیت اضافه می‌شوند ولی ما کاری انجام نمی‌دهیم و فقط نشسته‌ایم.
آیا لیگ ایران را دنبال می‌کنی؟
معمولا بازی‌ها را که پخش مستقیم می‌شود نمی‌توانم ببینم، چون درگیر تمرین، بازی و مسائل دیگر هستم. اگر شرایط مناسب باشد بازی‌ها را می‌بینم، ولی زیاد تلویزیون نگاه نمی‌کنم. نتایج و اخبار را معمولا از طریق سایت‌ها پیگیری می‌کنم.
به نظر شما چه تیمی شانس قهرمانی دارد؟
استقلال شانس دارد و الان در صدر جدول قرار گرفته است. استقلال تیم خوبی دارد و نفرات این تیم همدیگر را خوب می‌شناسند. استقلال تا اینجا خوب نتیجه گرفته است و یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی محسوب می‌شود. امیدوارم این تیم قهرمان شود و به لیگ قهرمانان آسیا راه‌پیدا کند، چون جای استقلال در آسیا خالی است.
بازی‌های لیگ قهرمانان اروپا را هم نمی‌بینی؟
زیاد نمی‌بینم و وقتی فردای بازی‌ها در تمرین شرکت می‌کنیم، درمورد نتایج با پژمان منتظری صحبت می‌کنم.
حیف نیست این بازی‌ها را نمی‌بینی؟
چرا، اتفاقا کانال‌هایی که این مسابقات را پخش می‌کند دارم، ولی خیلی از مواقع نمی‌توانم بازی‌ها را ببینم.
در اروپا طرفدار کدام تیم هستی؟
من پاری‌سن‌ژرمن را دوست دارم و چند بازی از این تیم دیدم که خوب بازی کرد. بارسلونا هم یک تیم دوست‌داشتنی است که وقتی بازی‌های این تیم را می‌بینم سیرابم می‌کنم. فوتبال بایرن‌مونیخ را هم به‌خاطر گواردیولا دوست دارم، آنها صلابت دارند.
حرف آخر…
امیدوارم وقتی قرار شد به فوتبال ایران برگردم، این را ببینم که یکسری چیزها تغییر کرده است. امیدوارم این را ببینم که شرایط باشگاه‌ها از لحاظ امکانات و کیفیت زمین تمرین و همچنین کیفیت زمین استادیوم‌ها بهتر شده باشد. در این چند سالی که در قطر بودم، دیدم که این کشور چگونه پیشرفت کرد و وقتی قرار شد به ایران برگردم، دوست ندارم در این زمینه‌ها حسرت بخورم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.