وزیر کشور: ۶۲ درصد مشارکت در سراسر کشور و ۵۰ درصد در تهران

وزیر کشور با تاکید بر این که مردم ایران با شرکت در انتخابات حجت را تمام کردند، گفت: مشارکت مردم تهران در انتخابات ۵۰ درصد و در کل کشور ۶۲ درصد بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی دقایقی پیش در جمع خبرنگاران از پایان شمارش آرا در کشور خبر داد و اظهارداشت: براساس آخرین نتایج انتخابات تهران که چند لحظه قبل سیستم بسته شد ۳۰نفر اول که در این چند روز در رسانه ها مطرح شدند، همگی به مجلس راه یافتند. 
وی تصریح کرد: توفیق پیدا کردیم با برنامه ریزی دقیق، انتخاباتی توام با آرامش، باشکوه و بانشاط برگزار کنیم که قانون در تمامی مراحل آن رعایت شد.
وزیر کشور ادامه داد: نامزدها و احزاب نیز تلاش کردند قانون رعایت شود، حتی رد صلاحیت شدگان نیز اعتراض خود را از مسیر قانونی دنبال کردند. 
رحمانی فضلی با بیان این که شمارش آرا از روز گذشته تمام شد، یادآور شد: اما این مسیری دارد لازم است برای ثبت، هماهنگی ها و گرفتن تاییدیه از هیات های نظارت و تنظیم صورتجلسه آخرین اقدامات انجام شود. 
وی افزود: تقریبا بیش از ۹۹درصد از این مراحل به اتمام رسیده و در تمامی حوزه های انتخابیه تعیین تکلیف شده است. 
وزیر کشور همچنین گفت: نتایج انتخابات مجلس خبرگان رهبری تقریبا تمام شده است و ما حوزه انتخابیه که شمارش نشده باشد، نداریم. تلاش ما این است که مابقی را نیز به سرعت به اتمام برسانیم. 
رحمانی فضلی یادآور شد: در تهران حدود ۵۰ درصد و در کل کشور حدود ۶۲درصد مشارکت مردم بوده است که مشارکت خوبی در شرایط کنونی است. 
وی ادامه داد: تلاش ما این است که به سرعت مراحل بعدی که رسیدگی به شکایات است را دنبال کنیم و امیدواریم این مرحله نیز با آرامش و دقت به اعتراض ها رسیدگی شود. بنای ما این نیست که خدای ناکرده حق کسی ضایع شود. 
وزیر کشور خاطرنشان کرد: باید برای لطف، مرحمت و لبیکی که همه مردم به فرموده رهبر معظم انقلاب به فراخوان نظام دادند، تلاش کنیم چراکه حجت را تمام کردند، ما حجتی جز رسیدگی به مطالبات مردم نخواهیم داشت. 
رحمانی فضلی افزود: حال نوبت دولتمردان و نمایندگان مجلس دهم است، آنان خواسته ها و اولویت های مردم که رونق اقتصادی، توسعه و پیشرفت و وحدت و انسجامی است، پیگیری خواهند کرد.
وی با بیان این که مردم به دنبال اختلاف و درگیری و ایجاد تنش در جامعه نیستند، اظهارداشت: هر کس اگر احساس می کند حقش ضایع شده باید پیگیری کند، قانونگذار دو روز فرصت داده تا آنها اعتراض و هفت روز بعد از اعلام نتیجه به دبیرخانه شورای نگهبان شکایت کنند.
رییس شورای امنیت کشور ادامه داد: این شورا با اختیارات قانونی خود رسیدگی می کند و وزارت کشور آمادگی کامل دارد هر گونه شکایت و ادعایی را مورد بررسی قرار دهد. 
وزیر کشور خداوند متعال را شکر کرد که این توفیق را داد ملت ایران یک بار دیگر حماسه بزرگ و به فرمایش رهبری حماسه ماندگار خلق کنند.
وی درپاسخ به سوالی درمورد انگلیسی خواندن برخی از نامزدها اظهار داشت: ما همه کسانی را که در مسیر قانونی اقدام به حضور و مشارکت کردند و مراحل قانونی نیز انجام شد، در چارچوب نظام محق می دانیم و آنها را در رسیدن به اهدافشان در مسیر قانونی کمک می کنیم. 
وزیر کشور اظهار داشت: دستگاه های متولی باید درمورد کسانی که نفوذی کشورهای دیگر و متهم به همکاری های غیر قانونی هستند را بررسی و رسیدگی کنند اما به صورت کلی نمی توان در جامعه قطب بندی جدید سیاسی ایجاد کنیم که به جای وحدت، انسجام و تلاش را در جامعه زیاد کند، منجر به اختلاف و درگیری های بیهوده سیاسی باشد. 
وی تاکید کرد که باید تلاش کنیم از این پس رفاقت جایگزین شود.
وزیر کشور با بیان این که وظیفه دولت تعامل با مجالس مختلف است، گفت: همکاری و تعامل دولت و مجلس دهم خیلی خوب خواهد بود. 
رحمانی فضلی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر روند تعاملی دولت ومجلس دهم با توجه به دستاوردهای دولت تدبیر و امید افزود: ما به همکاری مجلس نیاز داریم و مجلس به دولت نیاز دارد که کمک کند قوانینی که مجلس می گذارد انجام دهد. 
وی ادامه داد: از طرف دولت تمام امکانات مهیا می شود و تمام امکانات در این مسیر خواهد بود که تعامل مثبت و همکاری فزاینده و مثبت با مجلس دهم خواهیم داشت و این همکاری و تعامل خیلی خوب خواهد بود. 
وزیر کشور همچنین درمورد زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس گفت: شورای نگهبان باید صحت انتخابات را تایید کند و با هماهنگی این شورا تا یک ماه دیگر مرحله دوم انتخابات را برگزار می کنیم که احتمالا نیمه دوم فروردین خواهد بود.
رحمانی فضلی اظهارامیدواری کرد با همکاری که مجلس جدید با دولت و قوه قضاییه مثل مجلس قبل خواهد داشت بتوانیم به سرعت مراحل اولیه اعتبارنامه ها را در مجلس پشت سر بگذاریم و با تشکیل کمیسیون های مختلف از فرصت های پیش آمده به نحوه احسن برای تحقق آرمان شهدا، امام (ره) و مردم فعالیت کنیم.
وی از رهبر معظم انقلاب اسلامی که در تمام مراحل مشوق ها و حمایت هایشان باعث مسیر سلامت و برگزاری قانونی و آرامش انتخابات و همچنین موجب تقویت حضور مردم شدند و از رئیس جمهوری که در دولت با تمام قوت حامی بوده و باعث شد مسیر قانونی و سلامت انتخابات طی شود، تشکر کرد.
وی اضافه کرد: از تمام دستگاه های، اجرایی، رسانه ای، امنیتی و وزارت کشور در سطوح مختلف و دستگاه نظارتی که تلاش کردند باید تشکر کنم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.