سریال دیدارهای مقامات بلندپایه سعودی و اسرائیل؛ اطمینانی که ریاض به تل آویو داد

عربستان سعودی در بالاترین سطح از پادشاه گرفته تا امیران این کشور در حالی روابط صمیمانه خود را با اسرائیل علنی می‌کنند که از این اقدام شرم نداشته بلکه با نزدیک کردن مواضع با دشمن صهیونیستی به دنبال منافع مشترک با آن هستند.

مسئولان بلندپایه عربستان سعودی از پادشاه گرفته تا امیران این کشور که بدون هیچ شرمی روابط کاملا صمیمانه خود را با اسرائیل علنی کرده اند، در تلاش هستند با نزدیک کردن مواضع خود با دشمن صهیونیستی و ایجاد منافع مشترک با آن ، این رژیم را به صف خود ملحق سازند.
روابط گرم و صمیمانه دشمن اسرائیلی با آل سعود از جمله دیدارهای دو جانبه بین مسئولان بلندپایه هردو طرف دیگر محرمانه و پنهانی نیست و وقتی شاه و امیران سعودی از روابط با اسرائیل شرم ندارند، تل آویو نیز برای علنی کردن روابط خود با عربستان مشکلی نمی بیند.
در این میان شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل  روز گذشته و با رضایت نهاد نظارت نظامی فاش کرد که یک هیئت رسمی بلندپایه اسرائیلی چند هفته پیش در چارچوب سلسله ملاقات های متقابل بین سران اسرائیلی و سعودی عازم ریاض شد.
منافع مشترک بین اسرائیل و عربستان
فاش شدن این خبر با تحولات اخیر در سطح منطقه و نیز سوریه همزمان شده است تا جایی که روشن است که اسرائیل و عربستان منافع مشترکی پیدا کرده و علاوه بر این دشمنان مشترکی دارند.
به عبارت بهتر هدف تل آویو از علنی کردن این دیدارها مهار افکار عمومی «کشورهای عربی میانه رو» است به اضافه اینکه تلاش دارد از این طریق از مرحله روابط محرمانه با این کشورها به روابط علنی و آشکار منتقل شود و این چیزی است که اسرائیل به دنبال آن است همانطور که بنیامین نتانیاهو اخیرا خواستار آن شد.
علنی کردن روابط با ریاض نیاز مبرم اسرائیل
به نظر می رسد نهاد نظارت نظامی اسرائیل و سران سیاسی تل آویو متوجه شده اند که علنی کردن روابط با عربستان به یک نیاز ضروری تبدیل شده است که با توجه به روند تحولات اخیر در منطقه باید هرچه سریع تر محقق شود و با این کار چه بسا اسرائیل به روابط پیشرفته ای  با عربها و به عبارت بهتر با سعودی‌ها دست یابد و بتواند با استفاده از آن در خصوص مقابله با «خطرهای مشترک» با آنان هماهنگی کرده و همپیمانی ایجاد کند.
انتقال به این مرحله یا همان علنی کردن روابط با عربستان برای راستگرایان اسرائیلی به ریاست نتانیاهو یک پیروزی در مقابل قضیه فلسطین به شمار می آید زیرا نتانیاهو مروج این تئوری است که افزایش سطح روابط با عربستان و سایر«کشورهای عربی میانه رو» روزنه ورود به حل رایگان قضیه فلسطین است و به این ترتیب نیازی نیست که برای عادی سازی روابط عربها با اسرائیل ابتدا قضیه فلسطین حل و فصل شود و به این ترتیب می تواند بدون هیچ امتیازدهی حل و فصل این موضوع را بر تشکیلات خودگردان فلسطین تحمیل کند.
شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل نیز با اشاره به سفر یک هیئت اسرائیلی به ریاض اعلام کرد که ریاست این هیئت را یک شخصیت بلندپایه اسرائیلی به عهده داشت و در جریان این سفر این هیئت در چارچوب «روابط بسیار بسیار گرم و صمیمانه» با عربستان با مسولان این کشور دیدار کرد.
این شبکه با اشاره به اینکه امکان  پرداختن به جزییات این سفر و اهداف آن وجود ندارد زیرا نهاد نظارت نظامی اسرائیل اجازه چنین کاری را نمی دهد، در عین حال تاکید کرد که این سفر چند هفته پیش انجام شد.
قضیه فلسطین آخرین اولویت‌ سعودی
در این میان، آنچه می توان در مورد سفر این هیئت اسرائیلی به عربستان گفت اینکه ملک سلمان پادشاه عربستان و امیران جدید این کشور از روابط با اسرائیل شرم ندارند و به قضیه فلسطین توجهی نداشته و آن را در ردیف آخر موارد مورد توجه خود و یا اولویت ها  قرار داده اند.
درخواست حمایت از اسرائیل برای مقابله با ایران
سعودی ها در جریان این دیدارها به اسرائیلی ها اطمینان داده اند که به اقدامات اسرائیل در قبال فلسطینی ها توجهی ندارند بلکه می خواهند پس از آنکه آمریکا منطقه خاورمیانه را ترک کرد، اسرائیل در تمام مسائل مربوط به ایران در کنار ریاض باشد.
اما شبکه ۱۰ تلویزیون اسرائیل یادآور شد که این دیدار که چند هفته پیش صورت گرفت، استثنایی نبود بلکه « صمیمیت زیادی در روابط اسرائیل و عربستان به وجود آمده است به گونه ای که دیدارهای متعددی بین دو طرف انجام شده  است اما نمی توان در مورد آن صحبت کرد».
به هر حال این دیدارها بیانگر گرمی و صمیمیت روابط بسیار مطلوب بین عربستان و سایر کشورهای عربی خلیج فارس با سرائیل است.
مباهات اسرائیل به برقراری روابط با کشورهای اهل تسنن منطقه
این شبکه در گزارش خود افزود: اسرائیل در برقراری روابط با کشورهای سنی مذهب منطقه که در نهایت صمیمیت است از جمله مصر و کشورهای عربی خلیج فارس موفق عمل کرد.
بنابر اعلام این شبکه « منافع بین ما و آنان مشابه است» و آنچه کشورهای اهل تسنن را نگران می کند موجب نگرانی اسرائیل نیز است و این مسائل به طور مشخص مربوط به موضوع داعش و افراط گرایان  اهل تسنن به اضافه محور شیعی به رهبری ایران است».
نکته قابل ملاحظه در گزارش این شبکه دیدگاه عربستان نسبت به امکان علنی کردن روابط با اسرائیل است، به این معنی که این کشورها انتقال روابط محرمانه و پنهانی با اسرائیل به مرحله علنی را مشروط به این کرده اند که اسرائیل وانمود کند که در تلاش برای حل و فصل کشمکش با فلسطینی ها است در غیر این صورت این روابط در اتاق های بسته باقی خواهد ماند .
نارضایتی اسرائیل از دولت لبنان
در این میان و در شرایطی که نمی توان حمله اخیر علیه حزب الله را با شرایط حساس کنونی بی ربط دانست،  تل آویو از دولت لبنان و خودداری آن برای مقابله با حزب الله اظهار نارضایتی کرد.
در این ارتباط« دانی دانون» سفیر اسرائیل در سازمان ملل با ارسال دو نامه به دبیر کل سازمان ملل و اعضای شورای امنیت نارضایتی اسرائیل از دولت لبنان و نیروهای یونیفل و نیز سازمان ملل در خصوص خودداری از مقابله با حزب الله را ابراز داشت.
اعتراض سفیر اسرائیل به حضور اعضای حزب الله در جنوب لبنان
وی در این دو نامه مشابه توضیح داد که برخلاف قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل، دولت لبنان برای جلوگیری از فعالیت های حزب الله در جنوب این کشور هیچ اقدامی انجام نمی دهد زیرا اعضای مسلح این حزب با آزادی کامل در مناطق جنوبی رفت و آمد دارند و سازمان ملل به جای تلاش برای موارد نقض رفت وآمد در این منطقه فقط نظاره گر بوده و  هیچ اقدامی بعمل نمی آورد.
این مسئول اسرائیلی همچنین تاکید کرد که اسرائیل نیز به نوبه خود در برابر هرگونه خشونت علیه خود واکنش نشان خواهد داد.
وی نامه خود را به فهرستی از داده ها و آمارها ضمیمه کرد که در آن موارد نقض رفت و آمد اعضای حزب الله در جنوب لبنان در سال ۲۰۱۵ مستند شده است و بنابر این داده ها اسرائیل دو هزار و ۳۷۴ مورد را در این خصوص ثبت کرده است به اضافه اینکه یک هزار و ۷۹ مورد رفت وآمد آزادانه نیروهای مسلح حزب الله در جنوب لبنان را به ثبت رسانده است که به زعم اسرائیل، نقض قطعنامه ۱۷۰۱ به شمار می آید.
همچنین ۶۵۳ مورد حمله نیروهای حزب الله به گشتی های اسرائیل در طول مرز ثبت شده است.
دانون پیش از این نیز با ارسال نامه ای به دبیر کل سازمان ملل از وی خواسته بود تهدیدهای سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله در مورد کانتینرهای آمونیاک در خلیج حیفا را محکوم کند زیرا چنانچه فاجعه حمله به این خلیج عملی شود، دهها هزار نفر رابه کام مرگ خواهد فرستاد و بیش از ۸۰۰ هزار نفر را نیز مجروح می کند.
بان کی مون نیز به سرعت به درخواست او پاسخ داده و یک بیانیه در محکومیت آنچه تهدیدهای حزب الله خوانده شد، صادر کرد.
اما دو پیامی که سفیر اسرائیل اکنون ارسال کرده و مستند کردن آن به موارد نقض از سوی حزب الله و به اضافه ابراز نارضایتی از دولت لبنان بدون هیچ دلیل روشنی ارسال شده است.
 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.