تحت هیچ فشاری نبودیم/ برگزاری مرحله دوم انتخابات احتمالا نیمه دوم فروردین/ اسامی نفرات راه‌نیافته به مجلس و خبرگان را منتشر می‌کنیم

وزیر کشور گفت: وزارت کشور با همکاری شورای نگهبان اجرای مرحله دوم انتخابات را برعهده خواهد داشت که پیش بینی ما نیمه دوم فروردین ماه است که به موقع اطلاع رسانی می‌شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور در یک نشست خبری طی سخنانی ضمن سپاس از خداوند برای توفیق برگزاری انتخابات اظهار داشت: خدا را شاکریم که توفیق نصیب ملت ایران شد تا در یک آزمون بزرگ دیگر سرافراز و سربلند باشند و بتوانند هم اقتدار، وحدت، انسجام و هم نشاط سیاسی را در دو انتخابات بزرگ به نمایش بگذارند.
وی خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم تا توفیق داد یک بار دیگر نظر کشورهای خارج به ویژه آنهایی که ادعای دموکراسی، مشارکت و همبستگی خود را به عنوان الگوی نهایی دموکراسی معرفی می‌کنند، با انسجام و شور مردم سالاری دینی که در ایران به منصه ظهور گذاشته شد، به اثبات برسانیم.
وزیر کشور با بیان اینکه تقریباً جمع بندی نهایی دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری را تمام کردیم، گفت: به جز چند حوزه‌ای که کار  هماهنگی آن با دستگاه‌های نظارت باقی مانده، همه موارد مشخص شده است.
رحمانی فضلی تأکید کرد: همه نمایندگان مجلس خبرگان تعیین شدند و بخش اعظمی از نمایندگان مجلس در مرحله اول مشخص و کسانی که به مرحله دوم رفته‌اند نیز مشخص شده‌اند.
وی با اشاره به شور انتخابات در کشور یادآور شد: در تمام مسیرها مدیون حمایت‌ها و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب بودیم و هدایت‌های ایشان همواره برای ما دلگرم‌کننده و الهام بخش بود. ایشان همواره ما را به رعایت قانون، سلامت انتخابات و حفظ آرامش جامعه دعوت می‌کنند و تمام تلاش ما این بود که انتخاباتی کاملاً قانونی با دقت و با تلاش برای انتخاباتی سالم و با آرامش داشته باشیم که به لطف خداوند در این مسئله موفق بودیم.
وزیر کشور در ادامه سخنان خود ضمن تشکر از رئیس جمهور نیز گفت: رئیس جمهور نیز تمام امکانات، اختیارات، تجهیزات و امکانات مورد نیاز را در انتخابات در اختیار ما گذاشت و با سیاست‌ها و هدایت‌های داهیانه، ایشان همکاران خود در وزارت کشور را مورد حمایت قرار دادند.
رحمانی فضلی افزود: از همه نامزدهایی که احساس وظیفه کردند، وارد عرصه شدند چه آنهایی که توفیق رقابت پیدا کردند و چه آنهایی که این توفیق را پیدا نکردند و از همه احزاب و گروه‌ها و همه عواملی که در این امر بزرگ اجرا، نظارت، امنیت، تبلیغات و تمام همکاران رسانه‌ای خود که به ثبت این حماسه ماندگار کمک کردند سپاسگذاری می‌کنم.
وی ادامه داد: کمترین میزان تخلف را در این دوره شاهد بودیم و شاهد بیشترین همکاری‌ها به خصوص از طرف رسانه‌های گروهی را شاهد بودیم که به فضای قانونی و آرامش در جامعه کمک کردند.
وزیر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه انتخابات در این مرحله به پایان رسیده است، گفت: احیاناً اگر شکایت‌های قانونی در این مسیر قرار دارد باید رسیدگی شود و کسی نباید احساس کند که حقی از او ضایع شده است.
رحمانی فضلی درباره برگزاری مرحله دوم انتخابات در حوزه‌های انتخابیه‌ای که انتخابات آنها به مرحله دوم رفته است نیز اظهار داشت: وزارت کشور با همکاری شورای نگهبان اجرای مرحله دوم انتخابات را برعهده خواهد داشت که پیش بینی ما نیمه دوم فروردین ماه است که به موقع اطلاع رسانی می‌شود.
وی گفت: طبق آخرین اطلاعات بنده از آخرین نتایج شمارش آراء انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه تهران ۳۰ نفر اولی که در این چند روز معرفی شدند، همگی به مجلس راه یافته‌اند و در انتخابات خبرگان نیز به اطلاع شما رسیده است.
وزیر کشور تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم این لطف، رحمت، هماهنگی و لبیکی که همه مردم به قول مقام معظم رهبری به فراخوان نظام را دادند و حجت را برای همه تمام کردند حجت بدانیم و از این پس تنها به مطالبات مردم توجه کنیم. در این زمان دولتمردان گروه‌ها، جریان‌ها و نمایندگان مجلس نیز باید در طی عملیاتی کردن مطالبات مردم باشند. مطالباتی که امروز قطعاً در امور داخلی وجود دارد رونق اقتصادی، پیشرفت، آرامش و رفاه در جامعه است. همچنین وحدت و انسجامی که مردم از ما می‌خواهند را نیز باید در این مرحله مورد توجه قرار دهیم زیرا مردم ما خواهان ایجاد اختلاف و تنش در جامعه نیستند.
رحمانی فضلی افزود: امیدواریم با تعاملی که مجلس جدید با دولت و قوه قضاییه مانند مجلس قبل خواهد داشت بتوانیم به سرعت مراحل اولیه اعتبارنامه‌ها را در مجلس پشت سر بگذاریم و با تشکیل کمیسیون‌ها و فعالیت مجلس به پیگیری امور بپردازیم.
وی  در ادامه نشست خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان مشارکت مردم تهران و مردم سراسر کشور در این دوره از انتخابات، گفت: مشارکت در تهران ۵۰ درصد و در کل کشور ۶۲ درصد بوده است.
رحمانی فضلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برخی از نمایندگان جامانده از مجلس دهم، امروز در جلسه مجلس نماینده‌ای را برای پیگیری شکایات خود درباره نتیجه انتخابات و عدم صحت آن معرفی کرده‌اند، نظر شما به عنوان وزیر کشور چیست، خاطرنشان کرد: حق هر کسی است که اگر احساس می‌کند حقی از آن ضایع شده آن را پیگیری کند.
وی تصریح کرد: طبق قانون کاندیداهای معترض می‌توانند پس از دو روز از اعلام نتایج اعتراض خود را اعلام کند و شورای نگهبان براساس اختیارات قانونی خود به شکایت‌ها رسیدگی کند.
وزیر کشور همچنین گفت: وزارت کشور آمادگی کامل دارد هر نوع شکایت و ادعایی را مورد بررسی قرار دهد البته همه کسانی که شکایت دارند باید مستندات لازم را ارائه دهند و اگر چنین اتفاقی نیفتد طرف مورد اتهام قرار گرفته نیز طبق قانون فرصت دارد.
رحمانی فضلی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه برخی در فضای انتخابات لیست و گروهی را متهم به طرفداری انگلیس متهم کردند و یا یکی از سران قوا نیز برخی از افرادی را که در انتخابات تأیید شده بودند به نفوذی بودن متهم کردند آیا وزارت کشور پیگیر این مسائل می‌شود، گفت: ما همه کسانی که در مسیر قانون اقدام به حضور و مشارکت می‌کنند و طی طریق قانونی به فعالیت می‌پردازند که در چارچوب قانون و نظام محق می‌دانیم و آنها را در رسیدن به ظرفیت‌های قانونی خود کمک می‌کنیم. اگر کسانی متهم هستند رابطه‌ای با جایی دارند و یا نفوذی کشور دیگری هستند دستگاه‌های متولی و مسئول باید آن را بررسی و مورد رسیدگی قرار دهند. به هر حال ما نمی‌توانیم در جامعه قطب بندی جدیدی ایجاد کنیم که به جای وحدت منجر به انشقاق ود رگیری‌های بیهوده سیاسی شود. باید تلاش کنیم رفاقت‌ها را جایگزین کنیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره کند اعلام شدن نتایج مجلس خبرگان و اینکه چرا  لیستی که در دو شب قبل در تهران به عنوان لیست نهایی اعلام شد اما پس از دقایقی اعلام کردند که این لیست نهایی نیست، گفت: در خیلی از موارد در آخرین لحظه لیست کامل می‌شود چون فرصت کم است برخی از رسانه‌ها و افراد ترجیح می‌دهند تنها اسامی را بخواهند و چون اعداد در موارد قبلی تکرار شده است، از تکرار اعداد دوری می‌کنند.
وزیر کشور ادامه داد: آن شب گفتند که لیست نهایی است اما اشکالی که ناشی از عجله بود پیش آمد.
رحمانی فضلی در توضیح این مسئله گفت: سیستم ما در وزارت کشور لیستی را به عنوان آرای اولیه دارد که این آراء پس از تطبیق آرای هیئت‌های اجرایی و نظارت به عدد نهایی می‌رسد و پس از مرحله مغایرت‌گیری، آرای نهایی اعلام می‌شود. البته در ۹۰ درصد آمار اولیه نهایی می‌شود اما چون در این زمان عجله‌ای وجود داشت در نهایت لیست و آمار به شکل عجله‌ای تهیه شد و آماری ارائه شد که آمار نهایی نبود.
وی درباره اینکه چرا اسامی نفرات هفدهم به بعد در لیست خبرگان رسانه‌ای نشد، گفت: به دلیل اینکه حضور آن ۱۶ نفر قطعی شد و در تهران نیز لیست ۳۰ نفره نهایی شد آمار بعدی ارائه نشد که من از دوستان خود می‌خواهم آمار و اطلاعات بعد از نفرات ۱۷ در خبرگان و ۳۰ در مجلس را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.
وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نتایج خبرگان دیشب تا حدی اعلام شد اما گفته شده صندوقی شمرده نشده است، آیا فشاری بر وزارت کشور وارد بوده که حتماً آمار همان شب گذشته اعلام شود، گفت: اصولاً بنده فرد فشارپذیری نیستم و هیچ فشاری بر ما نبوده است. بنده در این مدت در وزارت کشور بوده‌ام و نه یک بار با جای مختلفی تماس گرفته‌ام و نه تمامی کسانی که ظن این می‌رفت از بیرون با ما تماس بگیرند تماس و ارتباطی با ما برقرار کردند و اجازه ملاقات نیز ندادیم. بنده این سه روز در اتاقم وضعیت شمارش آرا را در  تمام نقاط کشور کنترل می‌کردم. هر نوع اطلاعاتی اول به بنده می‌رسید و هیچ فشاری از دستگاه یا نهادی نبود که به وزارت کشور اعمال شود و تمام تلاش‌ها صورت گرفت تا انتخاباتی سالم و قانونی برگزار شود.
رحمانی فضلی در همین زمینه گفت: اگر هم نتایج انتخابات را ببینید، رئیس جمهور که رئیس بنده است در انتخابات خبرگان تهران سوم می‌شود یا نوع ترکیب مجلس را می‌بینید بنابراین دخالتی نبوده و فشاری وجود نداشته است. ما نیز به عنوان کسی که باید از آرای مردم صیانت کند تنها از آرا صیانت کردیم.
وی ادامه داد: برخی افراد اظهار نگرانی و شائبه درباره انتخابات داشتند و به من منتقل کردند ما در این دوره از انتخابات حدود ۶۰ هزار بازرس داشتیم و در همه شعبه‌های انتخاباتی بازرس و نماینده فرماندار حضور داشت. تمام افراد حاضر در صندوق آموزش دیده بودند و سیستم اطلاع رسانی ما نیز بسیار قوی بود. حتی ترکیب افرادی که انتخاب شده‌اند نشان می‌دهد که هیچ فشاری از نهاد یا مرکزی بر ما نبوده است.
وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه تعامل مجلس با دولت را چگونه می‌بینید، گفت: تعامل نزدیک با مجالس از جمله کارهایی است که دولت‌ها همواره دولت‌ها است. دولت به همکاری مجلس نیاز دارد و مجلس نیز به همکاری دولت نیاز دارد. از طرف دولت طبعاً تمام امکانات برای تعامل مثبت و همکاری فزاینده با مجلس دهم وجود خواهد داشت.
رحمانی فضلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا آماری از تعداد نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرا در مجلس دارید، اظهار داشت: آمار این مسئله استخراج شده ولی بنده الآن حضور ذهنی در این خصوص ندارم که اعلام کنم. البته به جز اصولگرا و اصلاح طلب، اعتدالیون و مستقلین هم هستند اما در حال حاضر حضور ذهن ندارم. البته رسانه‌ها تقسیم بندی‌ها و گزارش‌هایی را در این خصوص منتشر کردند که کمی متفاوت است.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره علت منصرف شدن هاشمی رفسنجانی از بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور، تصریح کرد: بنده بعد از اینکه ایشان از مسیر آمده تشریف می‌بردند، متوجه شدم که ایشان قصد داشتند در ستاد انتخابات کشور حضور پیدا کنند و نمی‌دانم که ایشان می‌خواستند بیایند یا خیر. البته برای بنده و همکاران من در ستاد انتخابات وزارت کشور افتخار است که مسئولان و مقامات بیایند از ستاد انتخابات بازدید کنند و در جریان کار قرار گیرند.
وزیر کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه به نظر می‌رسد براساس قانون انتخابات در کرج به دور دوم کشیده شده است، اما وزارت کشور اسامی دو نفر را به عنوان کاندیدای نهایی اعلام کرده است، گفت: در جمع بندی آرای انتخابات آرای صحیح مورد نظر است از این حوزه انتخابیه نیز از طریق ۵۰ مسیر این مسئله به ما اعلام شد اما ما نیز اعلام کردیم که آرای صحیح باید ملاک قرار گیرد لذا آن دو نفری که بالا آمده‌اند نمایندگان کرج هستند اما اگر دوستان اعتراض دیگری غیر از این دارند می‌توانند اعلام کنند.
رحمانی فضلی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا تعداد شعب سیار در این دوره از انتخابات کاهش یافته است، افزود: بنای ما بر این بود تعداد شعب سیار را به حسب نیاز داشته باشیم. شعب سیار همواره مورد شبهه است لذا ما سعی کردیم مسیرهای آن کوتاه و مشخص و تعداد آن کم شود.
وی درباره برگزاری جشن پیروزی از سوی گروه پیروز در انتخابات و اعلام آن به وزارت کشور با توجه به آماده باش نیروهای امنیتی گفت: برگزاری جشنی به ما اعلام نشده است اگر قرار است جشنی برگزار شود حتماً باید به وزارت کشور اعلام شود.
وزیر کشور ادامه داد: با توجه به فضای انتخابات تمام نیروهای ما در حال آماده باش بودند در برخی از شهرها به دلیل مسائل قومی و قبیله‌ای و شور و نشاط فوق‌العاده انتخابات، شرایط خاصی داشتیم.
رحمانی فضلی درباره اینکه آیا شما اخیراً به مشهد رفته‌اید و دلیل سفرتان چه بوده است، گفت: بنده توفیق نداشتم به مشهد روم اما ظاهراً برخی اهل دل و شهود بنده را در این سفر دیده‌اند.
وی در پاسخ به سوال پایانی درباره شائبه جابجایی استانداران پیش از انتخابات و اینکه چرا از افراد جوان در سمت‌های مدیریتی استفاده نکردید، خاطر نشان کرد: حتی شب انتخابات نیز اگر متوجه شدم فردی صلاحیت فرمانداری ندارد آن را عزل می‌کنم در طی این روزها خیلی از مدیران را در حوزه‌های مختلف جابجا کردیم بنابراین این مسئله برای ما زمان نمی‌شناسد ولی بنای ما این است در شرایط خاص این کار را انجام ندهیم اما اگر لازم باشد این اقدام را صورت خواهیم داد.
وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: استانداران ما هم از نظر دل جوانند از نظر فکر غنی و از نظر توان افراد با توانی هستند و همه آنها جوانند که اولین نفر‌ آن خود بنده هستم.
 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.