همه‌چیز درباره «همه می‌دانند»

فیلم سینمایی «همه می‌دانند» به کارگردانی اصغر فرهادی در هفتادویکمین دوره جشنواره فیلم کن در قالب اثر افتتاحیه روی پرده رفت تا به این ترتیب برای نخستین بار این رویداد پراهمیت سینمایی با اثری از یک فیلم‌ساز ایرانی شروع به کار کند.

نمایش «همه می‌دانند» هشتمین فیلم سینمایی فرهادی کارگردان ایرانی صاحب اسکار، در جشنواره فیلم کن منجر به انعکاس نظراتی متفاوت در رسانه‌های خارجی درباره این فیلم شد. برخی منتقدان آن را اثری در کنار دیگر فیلم‌های ارزشمند فرهادی دانستند و بعضی نیز چنین بیان کردند که فیلم فرهادی اثری قابل پیش‌بینی است. در ادامه نگاهی صورت می‌گیرد به نخستین مواجهه مخاطبان با «همه می‌دانند».

یک عصر به یادماندنی
سه‌شنبه شب هجدهم اردیبهشت ماه در حالی که از یک سو اعلام موضع دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالت متحده آمریکا در مورد برجام به مشغله اصلی ایرانیان در سراسر جهان بدل شده بود، در ساحل کن این هنر ایرانی بود که توجه‌ها را به خود جلب می‌کرد. کارگردان ایرانی با بازیگران اسپانیایی و آرژانتینی خود در میان فلاش‌های دوربین و مخاطبان پرتعداد حضور یافته بود تا وجهی دیگر از ایرانیان را برای جهانیان به نمایش بگذارد.
فیلم فرهادی به عنوان اثر افتتاحیه این رویداد سینمایی روی پرده رفت و بعد از نمایش با تشویق بیش از سه دقیقه‌ای حاضران در سالن روبه‌رو شد. مردمانی از ملیت‌های مختلف فرهادی و بازیگران فیلمش پنه لوپه کوروز و خاویر باردم و ریکاردو دارین را تشویق کردند و بعد از شور و حال تماشای یک اثر سینمایی بود که انتشار اظهارنظرهای کوتاه و بلند، موافق و مخالف در مورد این فیلم سینمایی آغاز شد.
یک روایت خودمانی
آن‌چه از شهر ساحلی فرانسه به گوش می‌رسد نشان از آن دارد که فیلم اصغر فرهادی یک درام با پی‌رنگ پلیسی است که اتفاقا گویا در تصویر کردن پیچ و تاب‌های قصه پلیسی به خوبی پیش رفته است. سفر لورا با بازی پنه لوپه کروز با همسر و فرزندش به روستایی در اسپانیا و مواجهه لورا با عشق قدیمی خود با بازی خاویر باردم فرصتی است برای شروع یک قصه در هم تنیده. فیلم که با مراسم ازدواج خواهر لورا آغاز می‌شود با گم شدن دختر او وارد مرحله جدیدی می‌شود: گم شدن دختر جوان که البته در فیلم‌های قبلی فرهادی همچون «درباره الی» هم مشاهده شده، بهانه‌ای است برای عیان شدن بسیاری از موضوعات که سال‌هاست پنهان مانده است.
روایت پنه لوپه کروز و خاویر باردم از همکاری با فرهادی نشان از آن دارد که این زن و شوهر از حاصل این همکاری رضایت دارند و حالا در جریان حضور فیلم در جشنواره کن بعید نیست جایزه‌ای به دستان آنان سپرده شود. پیش از این دو بازیگر فیلم فرهادی بره‌نیس بژو برای «گذشته» و شهاب حسینی برای «فروشنده» جشنواره کن را با جایزه بازیگری ترک کرده بودند.

نظراتی درباره «همه می‌دانند»
کنجکاوی درباره اینکه فیلم جدید فرهادی چقدر غافلگیرکننده، راضی‌کننده و یا احتمالا ناامیدکننده بوده، موجب می‌شود گشت و گذاری در فضای مجازی و اظهارنظرهایی که منتقدان تاکنون در مورد این فیلم مطرح کرده‌اند صورت بگیرد.
براساس آنچه کانال تلگرامی «دنیای تصویرآنلاین» منتشر کرد برخی از نظرات درباره فیلم فرهادی به این شرح است:
متیو کریر (اروپا۱): اصغر فرهادی اثر جدیدی در باب خانواده و شیمی روابط آن ساخته است. چرخ‌دنده‌های فیلم روغن‌کاری شده و درست کار می‌کنند تا اینکه گرد و غبار روی آن‌ها می‌نشیند. هیجان فیلم با قابل پیشبینی بودنش کمی گرفته شده.
استفانی لی‌بلانک (کالچر): یک درام خوب در رده چیزی که اصغر فرهادی خوب می‌داند و بلد است. با بازیگرهایش، پنه‌لوپه کروز و خاویز باردم در اوج.
فیلیپه رویر (مجله پوزتیو): کن ۲۰۱۸ با دوستداران سینما خوب رفتار کرده و «همه می‌دانند» را به عنوان افتتاحیه انتخاب کرده است. اصغر فرهادی به حومه اسپانیا رفته و احساسات و حسادت را با حضور خاویر باردم و پنه لوپه کروز به‌تصویر کشیده است.
لیا بودین (آلوسینه): کن هفتادویکم با «همه می‌دانند» و استایل فرهادی شروع شد؛ فیلمی کسل‌کننده و بدون جذابیت سینمایی.
پیتر بردشاو (گاردین): «همه می‌‌دانند» به کارگردانی اصغر فرهادی فیلمی دردناک و درامی است قدرتمند که به خصوص توسط نفش‌آفرینی‌های قدرتمندی نگاه داشته شده: کروز، باردم، دارین.
بئاتریس بن (دن لو سینما): تویست داستان بیست دقیقه‌ای معلوم می‌شود. اما «همه می‌دانند» فرهادی همچنان  تزلزل خانواده را جذاب نشان می‌دهد، همچنین کروز.  ولی نقشش او را آخر سر به مادری هق هقو تبدیل می‌کند. متأسفانه جا داشت تا اندکی بیشتر شرارت ببینیم.
پیتر هاول (تورنتو استار): اصغر فرهادی سرنخ‌هایی از تردید و تنش را به درستی در هم می‌آویزد و داستان پلیسی-آدم‌ربایی‌اش در حد آگاتا کریستی است. شروعی قدرتمند برای کن ۲۰۱۸.
توتال فیلم: اصغر فرهادی درامش را در اسپانیا چیده، با بازی‌های جذاب خاویر باردم، پنه لوپه کروز، ریکاردو دارین. بهترین کار این کارگردان نیست و کمی بیرون می‌زند اما در کل جذاب است.
دونالد کلارک (آیریش تایمز): «همه می‌دانند» اصغر فرهادی تمام تلاشش را برای یک افتتاحیه خوب می‌کند. موقع فیلم منتظرید خانم مارپل بیاید معما را حل کند.
کایل بوکانن (نیویورک مگزین): مردم می‌گویند «همه می‌دانند» اصغر فرهادی یک تریلر مقوایی با ستاره‌های بزرگ، موقعیت‌های ملودراماتیک  و لوکیشن دوستانه خارج شهر است. اما… این دقیقا همان دلیلی است که من دوستش دارم.
همچنین ایسنا هم نظرات منتقدان نشریان اسکرین، ورایتی و گاردین را به این شرح منعکس کرد:
پیتر بردشاو منتقد نشریه گاردین با دادن ۴ ستاره از ۵ ستاره در بخش‌هایی از نقدش درباره فیلم «همه می‌دانند» نوشت: اصغر فرهادی کارگردان ایرانی جشنواره فیلم کن را با فیلم «همه می‌دانند» آغاز کرد؛ فیلمی که به زخمی التیام‌نیافته در قلب یک خانواده اسپانیایی می‌پردازد. تهدید بیرونی، جراحت درونی و در میان آن روایت معماگونه سه عامل تعیین‌کننده در درام دردناک فرهادی درباره یک ماجرای آدم‌ربایی است که با نقش‌آفرینی‌های قدرتمند پنه‌لوپه کروز، خاویر باردم و ریکاردو دارین همراه شده است. «همه می‌دانند» دارای خطوط اصلی فیلم‌های فرهادی است و ایده آن یادآور ساخته‌های پیشین و از نگاهی دیگر تحت تاثیر آثار میشائیل هانکه و میکل‌آنجلو آنتونیونی است. این فیلم درباره ضربه بیرونی و ویران‌گر به یک خانواده است، ضربه‌ای که تمام نقاط ضعف‌، شکاف‌ها و خطاها را افشا می‌کند و این کار را با چنان مهارتی انجام می‌دهد که گویی این رمزو رازها و دروغ‌ها نوعی گناه هستند که حالا نوبت تاوان غیرقابل انکار آن است. این ایده‌ای است که فرهادی پیش از این نیز به آن توجه کرده بود: رازهای سر به مُهر، زخم‌های التیام‌نیافته و بازگشت احساس‌های سرکوب‌شده. مضمون جنایی فیلم نیز به طرز عجیبی مرا به یاد نمایش‌نامه «بازپرس وارد می‌شود»  نوشته «جی. بی. پریستلی» انداخت. من فکر می‌کنم نقش‌آفرینی‌های فیلم و حال‌وهوای جنوب اروپا در آن، قدرت جدیدی به زبان سینمایی فرهادی بخشیده است.
پیتر دبزاژ منتقد نشریه ورایتی نیز در بخش‌هایی از مطلبش درباره فیلم جدید فرهادی نوشت: تا حدودی می‌توان تمام فیلم‌های فرهادی را به صورت متناوب یک «جدایی» و یا یک «گذشته» نامید اما این فیلم اسپانیایی‌زبان با بازی پنه لوپه کروز و خاویر باردم اولین فیلم اوست که حس تکراری بودن دارد. از ساخت فیلم «گذشته» در پاریس تا فیلم جدیدش «همه می‌دانند» در اسپانیا، دوران فعالیت سینمایی فرهادی به تدریج شبیه «وودی آلن» شده است و او حالا به ساخت فیلم‌های با بازیگران زیبا در کشورهای اروپایی روی آورده است. در واقع این کارگردان بسیار مستعد و مولف، که برای ساخت فیلم‌های «جدایی» و «فروشنده» در کشورش تا حد زیادی زیر ذره‌بین قرار داشت، از فرصت فیلم‌سازی در خارج از کشور استفاده می‌کند تا کمی برانگیزنده‌تر باشد. فیلم «همه می‌دانند» که برای افتتاحیه جشنواره کن ۲۰۱۸ انتخاب شده گرچه ضعیف‌ترین فیلم اوست اما از عمده فیلم‌های تجاری ساخته شده در اسپانیا، فرانسه و حتی آمریکا بهتر است. این فیلم شبیه بهترین آثار فرهادی از سناریویی ساده بهره می‌برد، جایی که زندگی شخصیت پنه لوپه کروز و خاویز باردم در فیلم که پیش از این عاشق یکدیگر بودند پس از سال‌ها با یک گذشته حل نشده رو به رو می‌شوند و فیلم به تدریج از زندگی شخصی این دو پرده‌برداری می‌کند.
لیسا نسلسون از نشریه سینمایی اسکرین نیز درباره این فیلم نوشت: فرهادی در این فیلم که به شکل طعنه‌آمیزی «همه می‌دانند» نام داد با استفاده از بازیگران مطرح اسپانیایی به شکل ماهرانه‌ای عشق، انزجار، طبقه اجتماعی، پول و روابط خانوادگی را در یک درام سرشار از شک و تردید،‌ اتهام، نکات انحرافی و … در هم تنیده است. این فیلم سرگرم‌کننده که دومین ساخته فرهادی خارج از ایران است می‌تواند پس از افتتاح کن، فروش موفقی در سطح جهان داشته باشد.

شروع امیداورکننده اکران در فرانسه
پیش از آغاز اکران گسترده «همه می‌دانند» در فرانسه، روز سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت ماه سینماها اکران فیلم را با تک‌سانس آغاز کردند. ۳۷۰ سالن سینمای فرانسه، هر کدام در یک سانس، «همه می‌دانند» را نمایش دادند و در مجموع، ۳۰هزار نفر در اولین سانس نمایش فیلم، به تماشای این فیلم نشستند. سینماها برای این اکران تک سانس، مجموعا ۲۵۰هزار دلار بلیت فروختند.
اکران گسترده «همه می‌دانند» در فرانسه از امروز (نهم ماه می، نوزدهم اردیبهشت) با ۴۳۰ سینما آغاز می‌شود.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.