«طهرون قدیم» مرتضی احمدی پرفروش شد/ لیست فروش آلبوم‌های موسیقی

آلبوم صدای طهرون قدیم ۳ با صدای مرتضی احمدی و اجرای علی رحیمی و بهرنگ بقایی پس از گذشت ۶ روز از انتشار، میان ۵ آلبوم پرفروش هفته قرار گرفت.

پرفروش‌ترین آلبوم‌های یک هفته گذشته در سایت بیپ تونز به شرح زیر است:
۱- من عاشق چشمت شدم اثر علیرضا قربانی و فردین خلعتبری
۲- خداوندان اسرار اثر همایون شجریان و سهراب پورناظری
۳- صدای طهرون قدیم ۳ اثر مرتضی احمدی
۴- موسیقی فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» اثر کریستف رضاعی
۵- شانزه لیزه اثر آزاده مهدوی آزاد

خداوندان اسرار
آلبوم «خداوندان اسرار» اولین سی‌دی از پروژهه «آیینه‌ها» با آواز «همایون شجریان» و آهنگسازی «سهراب پورناظری»؛ یکم آذرماه منتشر شده است.
در این اثر علاوه بر ساخته‌های «سهراب پورناظری»، قطعه‌ای از ساخته‌های «کیخسرو پورناظری» با نام «یاوران» آمده که پیش از این در آلبوم «حیرانی» منتشر شده بود و حالا «سهراب پورناظری» با نگاهی متفاوت آن را تنظیم و «همایون شجریان» اجرا کرده است.
 «خداوندان اسرار» شامل دو بخش است: در بخش اول آن «ساز و آواز» بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی اجرا شده و بخش دوم شامل روایتی با نام «رهایی» در سه پردهٔ «مهتاب، خداوندان اسرار، جانی و صد آه» روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ آمده است.
در این آلبوم موسیقی «آزاد میرزاپور» با نواختن بربت، «حسین رضایی نیا» دف، «همایون نصیری» سازهای کوبه‌ای، «آیین مشکاتیان» کوزه، «محمت اکاتای» سازهای کوبه‌ای، «آرشاک ساهاکیان» دودوک، «آرین کشیشی» گیتار بیس و «سهراب پورناظری» تنبور، آواز «همایون شجریان» را همراهی کرده‌اند.
پروژهٔ «آیینه‌ها» شامل پنج اثر است که در قالب آلبوم‌های صوتی و تصویری خداوندان اسرار، آیینه‌ها و مستندی با نام «آن سوی آیینه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد به تناوب منتشر خواهد شد. پیش از این، کنسرت موسیقی «آیینه‌ها» در ۵۳ اجرا در شهرهای مختلف ایران، اروپا و آفریقا اجرا شده است.

صدای طهرون قدیم ۳
آلبوم صدای طهرون قدیم ۳ آخرین اثر مرتضی احمدی است. او دوست داشت تا این اثر در روز تولدش منتشر شود اما هیچگاه فرصت آن پیش نیامد. یک قطعه از «صدای طهرون قدیم ۳» در روز تولد مرتضی احمدی توسط نشر آوای خورشید منتشر شد؛ قطعه «یک کلاغی» که به سبک مجموعه «صدای طهرون قدیم»، بازخوانی ترانه‌ای روحوضی از تهران قدیم است.
گردآوری و اجرای این اثر توسط مرتضی احمدی صورت گرفته و بهرنگ بقایی با تار و علی رحیمی با تنبک، صدای او را همراهی می‌کنند. نشر آوای خورشید به جای سالروز تولد این هنرمند؛ شب یلدا در اولین سالگرد درگذشت مرتضی احمدی سومین مجموعه طهرون قدیم را منتشر کرد.

شانزه‌لیزه
آزاده مهدوی آزاد درباره این اثر نوشته: «ساده و کوتاه بگویم، خواستم تجربه زندگی‌ام در خانه‌های سازم را با شما قسمت کنم، با نواختن ملودی‌هایی خاطره‌انگیز، با احساس و در عین سادگی پر از شوق و حرکت؛ با صدایی در نوسان بین غم و شادی، بین سخت و آسان؛ صدایی از درون سازدهنی که زمانی سازم بود و حالا شده انگیزه‌ای بزرگ برای بودنم، و جایی برای ماندنم. امیدوارم شانزه لیزه برای شما هم دوست داشنی باشد».
 «شانزه لیزه». آلبومی است از اجرای آهنگ‌های مشهور و خاطره‌انگیز فرانسوی شامل: جو داسین، یان تیرسن، لارا فابیان، پل موریه، توتو کوتوگنو، دالیدا و‌گری مور با سازدهنی.
آلبوم «شانزه‌لیزه» هشت قطعه دارد که از میان قطعات آن موزیک متن فیلم «سرنوشت شگفت‌انگیز املی پولن» ساخته یان تیرسن به گوش مخاطب ایرانی شاید از همه آشنا‌تر باشد اما در بین قطعات آن، آهنگ‌هایی از سبک پاپ، کلاسیک و… نیز به گوش می‌رسد.

من عاشق چشمت شدم
پنج قطعه آلبوم «من عاشق چشمت شدم» از اجرای زنده ارکسترال توسط ارکستر مجلسی ایرانیان به رهبری بردیا کیارس ضبط شده است. بدنه اصلی سازبندی و هارمونی آلبوم را موسیقی کلاسیک غربی و ارکستر سمفونیک تشکیل داده است. آهنگساز از تغییرات هارمونیک و فضاسازی‌هایی استفاده کرده که مخاطب حرفه‌ای موسیقی کلاسیک با آن آشنا‌تر است. البته این تغییرات، بی‌دلیل نبوده و در پی ارتباط عمیق شعر و موسیقی به وجود آمده است.

موسیقی فیلم «در دنیای تو ساعت چند است»
این اثر توسط نشر «میم» که متعلق به کریستف رضاعی است؛ با بیست و نه قطعه منتشر شده است.
در این آلبوم علاوه بر موسیقی؛ کریستف رضاعی دیالوگ‌هایی از فیلم را قرار داده چون معتقد است موسیقی با فیلم بسیار درهم تنیده‌اند.
روزبه رخشا (خواننده)، ماکان اشگواری (خواننده)، مهرداد پاکباز (گیتار کلاسیک)، بابک امیرمبشر (گیتار آکوستیک و گیتار جَز)، احسان صدیق (گیتار الکتریک)، بردیا کیارس (ویولن و ویولا)، هومن نامداری (کلارینت) و مجید اسماعیلی (ویولنسل) هنرمندانی هستند که ساخته‌های کریستف رضاعی را اجرا کردند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.