رشد بی سابقه فروش تسلیحات آمریکا در سال ۲۰۱۴

خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از یک نهاد تحقیقاتی وابسته به کنگره آمریکا نوشت که با وجود رکود بازار جهانی تسلیحات، فروش خارجی تسلیحات آمریکا در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰ میلیارد دلار (۳۵ درصد) نسبت به سال قبل رشد کرده است.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در این باره گفت: واحد خدمات تحقیقاتی کنگره وابسته به کتابخانه کنگره آمریکا در گزارش سالانه خود که هفته پیش منتشر شد، روند فروش تسلیحات را از سال ۲۰۰۷ تا پایان سال ۲۰۱۴ پیگیری کرده است.
بر اساس این گزارش، درآمد آمریکا از محل فروش تسلیحات نظامی در سال ۲۰۱۴ به ۳۶.۲ میلیارد دلار رسید که ۹.۵ میلیارد دلار از فروش سال ۲۰۱۳ بیشتر است. عربستان سعودی، قطر و کره جنوبی خریداران عمده تسلیحات از آمریکا هستند و قراردادهای چندین میلیارد دلاری آن‌ها آمریکا را در صدر فروشندگان تسلیحات دنیا قرار داده است.
از مجموع ۷.۷ میلیارد دلار قراردادهای نظامی کره جنوبی، هفت میلیارد دلار به خرید بالگردهای ترابری و پهپادهای شناسایی پیشرفته و برخی اقلام دیگر اختصاص یافته است.
در این گزارش ذکر شده که به دلیل اوضاع نابسامان اقتصاد جهانی، رشد بازار جهانی تسلیحات تنها ۱.۳ میلیارد دلار رشد کرده است. از سوی دیگر عدم توسعه بازار جهانی تسلیحات موجب شده تا تولیدکنندگان تسلیحات برای افزایش فروش با یکدیگر رقابت بیشتری کنند. در سال‌های گذشته کشورهای توسعه‌یافته ۶۱.۸ میلیارد دلار تسلیحات به کشورهای در حال توسعه فروخته‌اند.
به نظر می‌رسد این گزارش یکی از صریح‌ترین اسناد عمومی در مورد فروش بین‌المللی تسلیحات باشد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.