ایران امن ترین و کوتاه ترین مسیر شبکه فیبر نوری میان شرق و غرب دنیاست

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات گفت: کشور ایران در مسیر شرق به غرب دنیا کوتاه ترین و امن ترین مسیر برای عبور شبکه فیبر نوری است.

نصرالله جهانگرد روز چهارشنبه در نشست شورای اداری استان بوشهر افزود: با ناامنی هایی که در سالهای اخیر در کشورهای همسایه پیش آمده کمپانی های بین المللی بر آن شده اند تا مسیرهای زمینی شبکه فیبر نوری را از جنوب ایران به سمت اروپا عبور دهند.

وی اضافه کرد: در این ارتباط حدود 34 هزار مگابایتز دیتا از اقیانوس به خلیج فارس می رسد که با عبور از کانال سوئز به اروپا خواهد رسید.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: در سطح ملی درصدد هستیم کل استان های کشور را زیر پوشش شبکه فیبر نوری ببریم که تا پایان سال 96 نزدیک به 65 هزار کیلومتر شبکه ایجاد خواهد شد. وی اظهارکرد: در این زمینه دو دسته شهر انتخاب شده است و بین آنها خطوط اصلی انتقال ایجاد می شود.

جهانگرد ادامه داد: در طراحی های پیش بینی شده همه نقاط کشور از سه مسیر به شبکه فیبر پرظرفیت وصل می شود که از لحاظ ارتباطی پس از آن استان ها قطع ارتباط شبکه نخواهند داشت.
وی افزود: در چهار یا هشت نقطه ارتباطات بین الملل برقرار می شود تا ترافیک بین الملل را مبادله کند که تاکنون چهار نقطه آن تکمیل شده و انتظار می رود در آینده چهار نقطه دیگر نیز تکمیل شود.
جهانگرد گفت: با کمک سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکنون یکهزار و 400 نوع خدمات در کشور احصا و همگن سازی شده است در این ارتباط دستگاه های مرتبط با یکدیگر در کمیسیون هایی ساماندهی شده اند تا اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند.

وی افزود: تاکنون همه فعالیت بخش های خدمات سلامت درداخل شبکه های کامپیوتری دنبال و پشتیبانی می شود و این رویه برای سایر حوزه ها نیز در دستور کار قرار دارد.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود اظهارکرد: بکارگیری تکنولوژی موضوعی مهم است که در سه قطب مهم کشورهای دنیا شامل امنیت، فرهنگ و اقتصاد باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی بیان کرد: در سال های اخیر موضوع سرمایه های انسانی، دغدغه های حوزه محیط زیست و بکارگیری فناوری نیز مطرح شده که بکارگیری فناوری به عنوان چرخ پیشران آنها محسوب می شود.
جهانگرد گفت: در سطح ملی سه بخش عمده اقتصاد صنعت، کشاورزی و خدمات است که در طی سال های اخیر در کشاورزی و آن هم در بهترین شرایط آبی 17 درصد فرصت شغلی کشور فراهم آورده است. 

وی افزود: حوزه کشاورزی با سه میلیون فرصت شغل ارزش افزوده اقتصادی آن نیز 12 درصد است و اولویت پیش رو در بخش کشاورزی بکارگیری مدیریت و تکنولوژی است.
جهانگرد بیان کرد: در اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر اقتصاد مقاومتی مهم ترین مولفه تبدیل دانش به ارزش افزوده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حوزه خدمات که همه فعالیت ها را در بر می گیرد بکارگیری فناوری زمینه ساز اصلاح نظام خدمات، تنوع کسب و کار و افزایش بهره وری می شود. جهانگرد اضافه کرد: امروز در دنیا 85 درصد اشتغال در بخش خدمات و مابقی در بخش های صنعت و کشاورزی است.

وی گفت: شکاف اقتصادی دولت ها و کشورها در این است که کدامیک از انها می توانند یک دانش، نوآوری و اختراع را سریع تر به ارزش افزوده اقتصادی تبدیل کنند.جهانگرد با اشاره به نقش مهم فناوری اطلاعات ادامه داد: باید در کشور دارای شبکه اطلاعاتی مناسب در همه حوزه های اداری، فرهنگی، تفریحی و سایر موارد برخوردار باشیم تا مدیریت برآن سوار شود و در شرایط اضطرار نیازهای داخلی کشور بدون نیاز به سایر کشورها تامین شود.

وی یادآور شد: پیش بینی شده تا پایان برنامه پنجم توسعه 100 درصد کسب و کار و 60 درصد خانوارها ظرفیت شبکه پرسرعت را در اختیار داشته باشد. 

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.