وزیر راه: اعطای تسهیلات به مستاجران در انتظار تصمیم کمیته چهارجانبه است

وزیر راه و شهرسازی گفت: قرار است کمیته‌ای چهارجانبه در خصوص کمک‌های دولتی برای عبور مستاجران از بحران فعلی تصمیم‌گیری کند که بر اساس آن، تسهیلاتی در اختیار مستاجران قرار می‌گیرد.

به گزارش کیوسک تایمز و به نقل از ایرنا، «محمد اسلامی» روز یکشنبه در حاشیه جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، در خصوص مجموعه اقدامات دولت برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن و اجاره بها، افزود: قیمت‌های حباب‌دار خرید و فروش خانه به ویژه اجاره بها به دغدغه ملی تبدیل شده است. هم مردمی که مستاجر هستند و هم دولت و شخص رییس‌جمهوری نسبت به این موضوع دغدغه جدی دارد.

وی اضافه کرد: بر این اساس، رییس‌جمهوری دستور تشکیل کمیته‌ای را دادند و امروز قبل از تشکیل جلسه موضوع کنترل قیمت مسکن را در دستور کار ستاد هماهنگی اقتصادی گذاشتند که به صورت کلان هم بحث شود.

وزیر راه با بیان اینکه رشد قیمت در بازار مسکن رخ داده متاثر از تقاضاهای غیرمصرفی است، گفت: بحث تبدیل پول به سرمایه است که باید تمهیداتی اتخاذ شود تا محیط دیگری برای پول‌هایی که به سمت بازار مسکن می‌آید فراهم شده و مانع تلاطم در بازار مسکن شود.

اسلامی، گفت: از طرفی سیاست‌های انبساطی در خصوص تولید و عرضه مسکن تسهیل و تصویب شود تا افرادی که فاقد مسکن هستند بتوانند سریعتر صاحب مسکن شوند.

وزیر راه با اعلام اینکه ۳۰ درصد از جمعیت کشور مستاجر هستند، اما در شهر تهران ۴۳ درصد جمعیت مستاجر را داریم، گفت: افزایش اجاره بها به ویژه برای کسانی که دارای حقوق ثابت هستند مشکلاتی ایجاد کرده و شرایط کرونا باعث شده است خیلی از مشاغل، درآمدهای مورد نظر خود را نداشته باشند.

اسلامی ادامه داد: امروز در این جلسه در خصوص نقشه حمایتی دولت از مستاجران و منابعی که بتواند در شریط کرونایی برای حمایت مستاجران اختصاص یابد بحث شد. بر این اساس قرار شد در یک کمیته فنی چهار جانبه بین بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه این موضوع دنبال شود تا برای این قشراز جامعه تسهیلاتی را در نظر بگیرند و این تسهیلات بر اساس ضوابطی در اختیار مستاجران قرار گیرد که از بحران فعلی عبور کنند.

وزیر راه گفت: در عین حال اصل راه‌حل ما «خانه دار شدن» مردم است که در این جلسه بر آن تاکید شد.

اسلامی با اشاره به سیاست‌های انقباظی که برای خانه دار شدن مردم در گذشته دنبال شده بود، گفت: در این راستا باید سخت گیری در خصوص ارائه تراکم ساخت رفع و شرایط شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمانی تسهیل شود؛ همچنین اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها به میزانی باشد که سازندگان سریعتر منابع را دریافت کنند و ساخت و سازها را رونق دهند.

وی گفت: کسانی که دارای خانه خالی نیمه تمام و زمین در محدوده شهرها هستند نیز در ازای عرضه واحدها برای فروش، زمین در نقاط مرغوب شهر می‌گیرند تا مجدد وارد تولید مسکن شوند.

اسلامی ادامه داد: در این راستا دستگاه‌های دولتی هر چه سریعتر زمین‌هایی که در حریم شهرها دارند را در اختیار وزارت راه قرار دهند.

وی گفت: در این جلسه همچنین بحث قیمت مصالح و نهاده‌های ساختمان بررسی شد که لازم است ستاد تنطیم بازار و وزارت صمت ورود پیدا کند تا با افزایش لجام گسیخته قیمت مصالح مواجه نشویم.

وزیر راه ادامه داد: از مالکین می‌خواهیم شرایط را بدتر نکنند. با اتحادیه املاک جلسات مفصلی داشتیم و از مالکان می‌خواهیم اسیر شرایط ملتهب فعلی نشوند و انصاف را رعایت کنند که خداوند به درآمد آنها هم برکت دهد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.