چه کسی رئیس فراکسیون اصولگرایان می‌شود؟

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، حمیدرضا حاجی‌بایی، مرتضی آقاتهرانی، مصطفی آقامیرسلیم، شمس‌الدین حسینی و علی نیکزاد از شانس‌های ریاست فراکسیون اصولگرایان مجلس هستند.

به گزارش کیوسک تایمز و به نقل از نامه نیوز، اکثریت قاطع مجلس یازدهم در اختیار اصولگرایان است و در چنین شرایطی انتظار می‌رود یک فراکسیون فراگیر، منسجم و متشکل از تمام نمایندگان اصولگرای مجلس تشکیل شود که البته تشکیل این فراکسیون فراگیر مانع تشکیل فراکسیون‌های کوچک‌تر نیست اما طبیعتا با وجود چنین فراکسیونی طبیعتا وحدت رویه و وحدت نظری میان نمایندگان اصولگرای مجلس به وجود می‌آید و می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های مهم مجلس نقش‌آفرینی کند.

اما چه کسی رئیس این فراکسیون می‌شود؟ نام‌هایی که احتمال ریاست‌شان بر این فراکسیون شنیده می‌شود تقریبا همان‌هایی هستند که نام‌شان برای هیئت‌رئیسه مجلس هم به گوش می‌رسید. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، حمیدرضا حاجی‌بایی، مرتضی آقاتهرانی، مصطفی آقامیرسلیم، شمس‌الدین حسینی و علی نیکزاد از شانس‌های ریاست این فراکسیون هستند.

 

محمدباقر قالیباف

قالیباف توانست در رقابت بر سر ریاست مجلس فاتح میدان باشد و رأی اکثریت نمایندگان مجلس را ازآنِ خود کند. اگر او تمایل به  برعهده گرفتن ریاست فراکسیون اصولگرایان داشته باشد، بی‌تردید رقیبی جدی و پرشانس خواهد بود اما گفته می‌شود او به دلیل در اختیار داشتن ریاست مجلس ممکن است دیگر تمایلی به ریاست فراکسیون نداشته باشد.

 

علیرضا زاکانی

زاکانی که با ۱۹۰ هزار و ۴۲۲ رای به عنوان نفر سوم قم راهی بهارستان شده و سابقه نمایندگی ادوار هفتم تا نهم مجلس را در کارنامه دارد و رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم بوده است به عنوان یکی از گزینه های جدی ریاست مجلس یازدهم مطرح بود؛ با این همه او در ۱۶اردیبهشت در توئیتی از انصراف خود برای ریاست بر مجلس یازدهم خبر داد و نوشت: «ایجاد تحول و کارآمدسازی مجلس به نفع مردم، اهداف مهمی است که لزوما با ریاست به دست نمی‌آید. ضمن حفظ احترام به دعوت برخی همکاران، برای حفظ وحدت و انسجام نیروهای انقلاب در مجلس یازدهم، اجرای برنامه تحول را ان‌شاءالله در همکاری و هماهنگی با فردفرد نمایندگان دنبال خواهم کرد». او یکی از گزینه‌های بسیار محتمل برای ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس نیز هست و به زعم برخی این بخش از مجلس به او سپرده می‌شود. در کنار همه این‌ها زاکانی یکی از مهم‌ترین گزینه‌های فراکسیون اصولگرایان به شمار می‌رود.

 

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی

قاضی‌زاده هاشمی یکی از اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری است که تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس و نزدیک به پایداری از او حمایت می‌کنند. او در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس برای نائب‌رئیسی نامزد شد و توانست به خواسته خود برسد. اکنون او هم یکی از گزینه‌های محتمل برای ریاست فراکسیون اصولگرایان است.

 

حمیدرضا حاجی‌بایی

حاجی‌بابایی، وزیر دولت احمدی‌نژاد که مقبولیت نسبتا خوبی میان اصولگرایان دارد تا آخرین لحظه برای ریاست مجلس تلاش کرد اما در آخر از رقابت انصراف داد. برای او هم می‌توان شانسی در ریاست فراکسیون قائل بود.

 

مرتضی آقاتهرانی

آقاتهرانی، دبیر کل جبهه پایداری به دلیل داشتن حمایت قاطع نمایندگان نزدیک به پایداری شانس بالایی دارد؛ به‌خصوص که او تا اینجای کار توانسته است ریاست فراکسیون فرهنگی مجلس را برعهده بگیرد.

 

مصطفی آقامیرسلیم

میرسلیم را می‌توان در زمره اصولگرایان سنتی شناسایی کرد که پایگاه حزبی‌اش موتلفه است. او سابقه رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری را هم داشته است که با اقبال چندانی روبه‌رو نشد. میرسلیم در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس هم نامزد ریاست شد اما در نهایت تنها 12رأی کسب کرد؛ یعنی حتی کمتر از فریدون عباسی با 17رأی. او گرچه شخصیت شناخته‌شده‌ای در میان اصولگرایان است اما باتوجه به انتخابات هیئت‌رئیسه شاید شانس زیادی برای ریاست فراکسیون اصولگرایان نداشته باشد؛ خاصه آنکه او تمایل داشت ریاست فراکسیون اصل90 را هم برعهده بگیرد اما در اعتراض به هیئت‌رئیسه و توهین‌آمیز دانستن رفتار اعضای هیئت‌رئیسه از رقابت انصراف داد.

 

شمس‌الدین حسینی

شمس‌الدین حسینی یکی از وزرای دولت احمدی‌نژاد است که حمایت نمایندگان نزدیک به احمدی‌نژاد را با خود به همراه دارد. بسیاری از او به عنوان نامزد ریاست جلس نام می‌بردند اما او در نهایت از رقابت کنار کشید. او در ایام انتخابات هیئت‌رئیسه گفته بود که به وزیر بودن در دولت احمدی‌نژاد افتخار می‌کنم او حتی گفته که به خود احمدی‌نژاد هم افتخار می‌کنم.

 

علی نیکزاد

نیکزاد هم مانند حاجی‌بابایی و حسینی یکی دیگر از وزرای احمدی‌نژاد که توانست نائب‌رئیس دوم مجلس شود. علی نیکزاد مانند حسینی و حاجی‌بابایی حمایت احمدی‌نژادی‌های حاضر در مجلس را با خود به همراه دارد و می‌تواند یکی از گزینه‌های ریاست فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی باشد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.