بذرپاش: پاسداری از بیت‌المال ماموریت اصلی دیوان محاسبات است/ باید قیمت کالا و خدمات را کنترل کنیم

رئیس دیوان محاسبات پاسداری از بیت المال را ماموریت اصلی دیوان محاسبات عنوان کرد و گفت که نظارت دقیق بر مبنای قانون و سختگیرانه در دستور کار دیوان محاسبات قرار خواهد گرفت.

به گزارش کیوسک تایمز و به نقل از ایسنا، مهرداد بذرپاش در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل و دادستان دیوان محاسبات کشور که صبح امروز دوشنبه برگزار شد، با اشاره به برخی حواشی ایجاد شده در روزهای اخیر در مورد سوابق خود گفت: کلکسیونی از حرف ها زده شد. بعضی دلسوز بودند و برخی احتمالا نگران شدند. من از همه آنها گذشتم و به خون پدر شهیدم قسم یاد می کنم و با خدای خود عهد می بندم که ایستاده ام و ذره ای از حقوق مردم و بیت المال کوتاه نمی آیم و اجازه نمی دهم به کسی به اسم عدالت خواهی ظلم شود.وی افزود: با ما کار سیاسی کردند، ولی من در اینجا کار سیاسی نخواهم کرد، ولی نظارت دقیق بر مبنای قانون و سختگیرانه را پیش می گیرم زیرا پای بیت المال در میان است و شوخی ندارم و پاسداری از بیت المال هم ماموریت اصلی دیوان است که باید در سخت ترین شرایط آن را رعایت کنیم.

رییس دیوان محاسبات با بیان این‌که این دیوان اصلی‌ترین و با افتخارترین نهاد نظارتی مالی در کشور است، گفت: کسی حق ندارد دیوان را خدشه‌دار کند، دیوان محاسبات نهادی با قدمت دهها ساله است که با کمترین خطا و بیشترین کارآیی فعالیت کرده آن هم در شرایطی که مشکلات زیادی در گوشه گوشه کشور است که به چشم قابل دیدن است.

وی حسابرسی عملکرد را اصلی‌ترین راهبرد دیوان محاسبات عنوان و خاطرنشان کرد: درست است که تا بودجه‌ریزی عملیاتی نباشد حسابرسی عملیاتی هم ممکن است نشدنی باشد، اما حتما راه‌های میانبری وجود دارد. از جمله زیرساخت‌های دولت الکترونیک و گذاشتن نماینده دیوان در کنار ذیحساب.

بذرپاش ادامه داد: بودجه‌ریزی عملیاتی از دولت قبل در دستور کار بوده اما هنوز اجرایی نشده و با آن فاصله داریم. یکی از کارهایی که روی زمین مانده این است که هر مدیری که کار می‌کند پاسخ می‌دهد، اما اگر مدیری کار نکند از او پاسخ نمی‌خواهند، در واقع ما سراغ کسی که تصمیمی نمی‌گیرد نمی‌رویم در حالی که ممکن است عدم‌النفع ناشی از تصمیم نگرفتن بعضا بیشتر از تصمیم‌ گرفتن باشد، ولی در این باره محاسبه‌ای صورت نمی‌گیرد.

رییس دیوان محاسبات این دیوان را اصلی‌ترین ابزار نظارتی نمایندگان عنوان و خاطرنشان کرد: ما آنقدر اطلاعات و داده توسط حسابرس‌ها در دستگاه‌های مختلف و دستگاه‌های نظارتی تولید می‌کنیم اما برای جمع‌آوری این داده‌ها و متناسب کردن آن اقدامی انجام نمی‌شود.

بذرپاش با بیان این‌که دیوان محاسبات باید به عنوان یک نهاد محاسباتی به مردم گزارش دهد، اظهار کرد: یکی از کارهایی که ما باید انجام دهیم این است که به سهم خود قیمت تمام شده کالا و خدمات را کنترل کنیم. همچنین باید ظرفیت عظیم مردمی جوانان و نخبگان در دستگاه‌هایی که مشغول خدمت هستند را گسترش دهیم.

وی با بیان این‌که دیوان محاسبات در مقیاس کمی از گردش مالی کشور نظارت می‌کند، گفت: مجلس شورای اسلامی باید کمک کند که ما خلاءها را برطرف کنیم زیرا در حال حاضر تخلفات در جایی اتفاق می‌افتد که تحت نظارت دیوان نیست.

رییس دیوان محاسبات تفریغ بودجه را از ماموریت‌های اصلی این دیوان عنوان و خاطرنشان کرد: ما با یک سازمان پرافتخار، نجیب، شریف، کم‌خطا و پراثر مواجه هستیم که با نصف ساختار مصوب خود کار انجام می‌دهد و این جای تقدیر و تشکر دارد. ما باید تغییراتی در ساختار مرکزی دیوان محاسبات انجام دهیم چرا که نیازمند ساختار متفاوت گام دومی هستیم در این ساختار فقط جوانگرایی مدنظر نیست بلکه جوان‌سازی، چابک‌سازی، شفاف‌سازی، کارآمدسازی و اجتماعی‌سازی سیستم باید مورد توجه قرار گیرد.

بذرپاش در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم عملکرد ما در دیوان محاسبات به گونه‌ای باعث افتخار مجلس شورای اسلامی شود تا نمایندگانی که به ما رای دادند پشیمان نشوند و کسانی که هم رای ندادند بگویند کاش رای می‌دادیم.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.