رئیس‎جمهور: برخی فکر می‌کنند سخنگوی‌ مردمند و صرفاً دولت باید پاسخ‌گو باشد

رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت با بیان اینکه روز زن در ایران تنها به معنای یک روز تقویمی و تشریفاتی نیست، گفت: روز زن در واقع تجدید پیمان با فرهنگ اسلام و دستورات قرآن و سیره پیامبر(ص) و ائمه هدی(ع) نسبت به زنان جامعه است.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‎الاسلام حسن روحانی در این جلسه تصریح کرد: ما مردسالاری، زن‌سالاری، مردستیزی و زن‌ستیزی را قبول نداشته و نه مرد را مایه خیر مطلق می‌دانیم و نه بر اساس برخی از افکار نادرستی که وجود دارد، زن را منشأ شر می‌دانیم؛ زن و مرد هر دو انسان و در پیشگاه خداوند دارای کرامت و عزت هستند و برتری و مقام آن‌ها وابسته به ایمان، تقوا و مجاهدت خودشان است.
روحانی با اشاره به اینکه جنسیت دخالتی در کرامت و عزت انسانی مرد یا زن ندارد، افزود: معتقدیم بسیاری از فاصله جنسیتی که امروز در جوامع دنیا وجود دارد، ناصحیح و آن‌چه اسلام می‌خواهد، عدالت واقعی جنسیتی است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز در فضای اجتماعی جامعه ما زنان در پی حقوق واقعی خودشان هستند و از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون در علم، دانش و مشارکت اجتماعی نقش‌آفرین بوده‌اند.

اهم سخنان رئیس‌جمهور را در جلسه امروز هیات دولت در ادامه بخوانید:
* امروز در انتخابات متعدد در ایران و در تمام تظاهرات و راهپیمایی‌ها که به نفع نظام انجام می‌گیرد و نیز در مسایل اجتماعی و مشاغل مختلف مدیریتی، علمی، دانشگاهی، پزشکی و مسئولیت‌های گوناگون، حضور زنان پررنگ است.
* امروز به‌واسطه فضای مجازی که به‌وجود آمده، زنان فرصت جدیدی برایشان ایجاد شده تا هم نظرات‌شان را اعلام کنند و هم دانش و اعتقاد خودشان را تبیین کرده و برای اشتغال محترمانه و عزتمندانه در جامعه تلاش کنند.
* بالاترین نیاز ما در جامعه اسوه قرار دادن پیامبر (ص) و ائمه هدی (ع) برای زندگی است چرا که آن‌چه می‌توانیم به عنوان مشکل جامعه‌مان قلمداد کنیم تنها مشکل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیست. البته ممکن است در این زمینه‌ها هم مشکلاتی باشد اما از همه مهم‌تر این‌که نگذاریم مشکلات بداخلاقی در جامعه ما رسوخ کرده و از هم فاصله بگیریم.
* باید مسایل و مشکلات کشور حل‌وفصل شود و در این راستا همه باید دست به دست هم دهیم؛ این‌طور نیست که در برابر مشکلات جامعه فقط دولت مسئول است و بقیه سخن‌گو هستند. اگر بناست کسی از طرف ملت سخن‌گو باشد، این رئیس‌جمهور است که منتخب مردم بوده و می‌تواند بهترین سخن‌گو از طرف مردم، مطالبات و خواست مردم باشد.
* نادرست است که برخی فکر کنند سخن‌گوی مردم هستند و دولت صرفاً باید پاسخ‌گو باشد؛ دولت مسئولیت‌هایی دارد و در برابر مسئولیت‌های خود پاسخ‌گوست و این در حالی است که همه نهادها، قوا، ارکان و ارگان‌ها در قبال ملت مسئول اند و همه باید پاسخ‌گو بوده و به قانون اساسی عامل باشند و کسی که طبق قانون اساسی می‌تواند راجع به قانون اساسی حرف بزند، سوال کند و تذکر دهد و توضیح بخواهد، رئیس‌جمهور است و بنابراین همه باید به وظایف خود به خوبی عمل کنیم.
* باید بدانیم انتخابات ۴ سال یک‌بار بوده و هر روز انتخابات نیست؛ مردم در ۲۹ اردیبهشت پای صندوق آرا آمدند و نظر خودشان را اعلام و رئیس‌جمهور و اعضای شورا را انتخاب کردند کما اینکه در مقاطع دیگر نمایندگان مجلس و خبرگان را به همین شکل برگزیدند. بعضی‌ها فکر می‌کنند هنوز دوران انتخابات است و یادشان رفته که انتخابات تمام شده، بسیاری از سخنان، حرف‌ها و نکات از طرف افرادی به گوش می‌رسد که وقتی عمق آن حرف شکافته شود معنایش این است که هنوز ما در فضای انتخابات و رقابت انتخاباتی هستیم.
* امروز روز حل مشکلات مردم است و همه باید در این مسیر دست به دست هم دهیم، همه حق دارند انتقاد کنند، انتقاد وظیفه همه و در اسلام به معنای سخن دلسوزانه و اصلاح‌گرانه است؛ همه در برابر پیشوایان و مسئولین حق نصیحت دارند؛ نصیحت همان انتقاد سازنده و دل‌سوزانه است و تخریب به معنای نقد نیست.
* همه ما بندگان خداییم و همه باید احساس مسئولیت کنیم. باید باور کنیم، ضربه به دولت، ضربه به نظام است. اگر کسی فکر می‌کند تضعیف دولت موجب تقویت نظام می‌شود در اشتباه است. بخش بزرگ مسئولیت و بار سنگین نظام بر عهده دولت بوده و صدها هزار کارگزار در سراسر کشور به عنوان دولت، خادم مردم هستند و تلاش می‌کنند.
* بعضی‌ها فکر می‌کنند که اگر دولت تضعیف شد، نهادهای دیگر تقویت می‌شوند. این‌طور نیست؛ ما امروز در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر بخشی از کشتی را تخریب شود، همه کشتی با هم غرق می‌شود.
* پیروی از سیره پیامبر (ص) و ائمه هدی (ع) به همین معنا است که به دنبال اخلاق، انسجام ملی، رفاه ملت و حل مشکلات مردم باشیم و همه در این زمینه احساس مسئولیت کنیم و دست به دست هم دهیم.
* ایران به دنبال عزتمندی بوده و هست اما هیچ‌گاه به فکر زورگویی و تجاوز به دیگران نبوده و نخواهد بود؛ تاریخ هم نشان می‌دهد که ملت ایران هیچ‌گاه به ملتی ظلم نکرده و سرزمین کسی را غصب نکرده است؛ ما هیچ‌گاه همسایگان خود را بمباران نکرده و هر روز مردم منطقه را در فشار قرار ندادیم و نه تنها مردم را از سرزمین خودشان آواره نکردیم، بلکه آوارگان دیگر را هم به میهمانی پذیرفتیم.
* ایران کشوری در مسیر رشد، توسعه و پیشرفت است، همه باید بدانند که ما نگران رشد دیگران نیستیم و می‌دانیم در این منطقه وقتی به تعالی می‌رسیم که همه با هم رشد کنیم و دلمان می‌خواهد همه کشورهای همسایه و منطقه در رشد و در مسیری باشند که موجب تعالی مادی و معنوی همه است.
* ما قدرت نظامی‌مان را تقویت نمی‌کنیم تا کشوری را مورد حمله قرار دهیم، بلکه قدرت دفاعی ما صرفاً بازدارنده و یا در شرایطی برای دفاع از کشور است.
* سلاح ما برای صلح، تقویت ثبات و امنیت و برای این است که دیگران قصد تجاوز به کشورمان را نداشته باشند؛ پس هیچ‌کس نباید نگران سلاح، موشک یا تقویت بنیه دفاعی ایران باشد، چون تاریخ این واقعیت را به ما می‌گوید ما در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب به کسی تجاوز نکردیم درحالی که اگر به دنبال سلطه‌طلبی بودیم در بسیاری از مقاطع، شرایط مناسب وجود داشت ولی از هیچ فرصتی سوء استفاده نکردیم.
* ما از قدرت خود همواره برای تقویت دیگران استفاده کردیم. روزی که کشورهای دیگر به هم تجاوز کردند، ما پذیرای هر دو بودیم؛ آن روزی که عراق به کویت تجاوز کرد، ما در جنوب پذیرای کویتی‌ها و در بخش میانی و غرب پذیرای عراقی‌ها بودیم و دو طرف به ما پناه آوردند و به هر دو کمک کردیم و پذیرایی و میهمان‌نوازی کردیم.
* آن‌هایی که در طول ۷۰ سال گذشته در منطقه آشوب، جنگ و ویرانی را به بار آوردند و هر روز دنبال قتل‌عام مردم بودند و صبرا و شتیلا را درست کردند، دیگر جایی ندارد که بخواهند دم از خطر ایران بزنند. ایران برای هیچ‌کس خطر نیست. ایران برای کل این منطقه ثبات و امنیت است؛ البته از حقوق خودش به خوبی دفاع خواهد کرد.
* در ایام عید نوروز باید دل‌ها را شست‌وشو دهیم و از اختلافات و کینه‌ها بگذریم و به یاد حق و مردم باشیم؛ در این ایام همه مسئولین باید بیشتر به فکر مردم باشند تا مردم راحت‌تر بتوانند اجناس مورد نظر خودشان را فراهم کرده و به راحتی به مسافرت خودشان بپردازند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.