اسد: آمریکا و عربستان خواستار شرکت گروههای تروریستی در مذاکرت صلح هستند

«بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه روز جمعه همزمان با مذاکرات صلح با شرکت نمایندگان روسیه و آمریکا با تاکید بر اینکه دمشق با گروههای مسلح مذاکره سیاسی نمی کند، گفت که آمریکا و متحدش یعنی عربستان سعودی به شرکت گروه های تروریستی در مذاکرات تمایل دارند.

اسد به خبرگزاری اسپانیا «افه» گفت: برای ما در سوریه هرکس که مسلسل در دست گیرد، تروریست به شمار می رود. سوریه تنها به یک علت با گروه های مسلح تماس برقرار کرده که دستیابی به شرایطی است که سلاح های خود را کنار گذاشته یا به دولت بپیوندند یا به زندگی عادی بازگردند. این تنها راه تعامل دولت سوریه با گروه های مسلح و شبه نظامی در سوریه است.

بر اساس این گزارش، قرار است وزیران امور خارجه کشورهای مخالف دولت سوریه روز دوشنبه در پاریس برای فراهم کردن مقدمات مذاکره روز پنجشنبه با نمایندگان روسیه و کشورهای خاورمیانه در نیویورک، به منظور تلاش برای تشکیل هیاتی از مخالفان برای شرکت در مذاکرات صلح، مذاکره کنند.

واشنگتن پیش از انتشار سخنان اسد اعلام کرد که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه برای مذاکره با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به مسکو سفر خواهد کرد.

مذاکرات صلح سوریه که دو سال پیش در سوئیس برگزار شد با شکست روبرو شد. گروه های مخالف دولت سوریه در پایان نشست دو روزه در ریاض در بیانیه ای تصریح کردند: اسد باید در ابتدای دوره انتقالی از مقام خود کناره گیری کند.

روزنامه «کوریر» (Kurier) چاپ اتریش نیز در باره مذاکره دولت سوریه با مخالفان نوشت: اسد خواستار پایان دادن به بحران سوریه از راه مذاکره است اما این گفت وگوها تنها با مخالفان میانه رو صورت می گیرد نه با تروریست ها.

این روزنامه اتریشی نوشت: بشار اسد به دنبال تغییر وضعیت کنونی در کشورش است و می خواهد با همکاری گروه های میانه رو در سوریه مبارزه خود را علیه تروریست ها گسترش دهد.

این روزنامه به نقل از گزارش سازمان ملل افزود: جنگ داخلی سوریه از سال 2011 به منظور سرکوب رئیس جمهوری سوریه آغاز شده است و تاکنون بیش از 250 هزار نفر جان خود را از دست داده اند. بیش از 13 میلیون نفر در این جنگ آواره شده اند و همچنین نیمی از بیمارستان ها، مدارس و زیرساخت های این کشور نابود شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز روز جمعه از ژنو سوئیس گزارش داد: گفت و گوهای سه جانبه میان نمایندگان روسیه، آمریکا و سازمان ملل متحد در مورد بحران سوریه آغاز شده است.
ریاست هیأت روسی به عهده «گنادی گاتیلوف» قائم مقام وزیر امور خارجه آن کشور است که با «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه و «یان پترسون» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا رایزنی می کند.
خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد: نمایندگان گروه های مخالف سوریه روز پنجشنبه در بیانیه پایانی کنفرانس معارضان نظام سوریه (مخالفان مسلح و گروههای تروریستی) در ریاض که بدون حضور نماینده
سازمان ملل متحد تشکیل شد، خواستار تشکیل دولت «کثرت گرای دمکراتیک» و واگذاری قدرت از سوی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در پایان دوره انتقالی شدند.

در بیانیه پایانی نشست گروه های مخالف دولت سوریه که با حضور نمایندگان تعدادی از گروه های تروریستی برگزار شد، بر «سازو کاری دمکراتیک از طریق نظام کثرت گرا که همه طیف های ملت سوریه را شامل شود»، تاکید شده است.

«عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان روز پنجشنبه در ادامه اظهارات و اقدامات مداخله جویانه کشورش در امور داخلی کشورهای منطقه از جمله سوریه گفت: بشار اسد دو گزینه پیش رو دارد؛ یا با مذاکره قدرت را واگذار کند که این راه سریعتر است یا با جنگ. 

برخی گروه های مخالف دولت سوریه که جبهه عربی – غربی از آنها به عنوان «مخالفان میانه رو» یاد می کنند از روز سه شنبه برای دیداری سه روزه در ریاض گردهم آمدند که نخستین باری بود که نمایندگان گروه ها و جناح های مختلف مخالف دولت سوریه و نیز مخالفان مسلح و گروههای تروریستی یک جا جمع می شدند.

بحران سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه های تروریستی مورد حمایت غرب و متحدان منطقه ای آن برای سرنگون کردن دولت قانونی و مشروع این کشور آغاز شد.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.