مجیدی: فعلا برنامه‌ای برای ساخت قسمت‌های دیگر ندارم/ ممانعت عربستان برای اکران محمد(ص)

کارگردان فیلم محمد رسول الله (ص) گفت: عربستان سعودی با پول‌های نفتی خود راه اکران این فیلم را در کشورهای عربی بسته است و از طرف دیگر دنیای غرب هم نمی‌خواهد تجلی پیامبر اسلام (ص) برای همه هویدا شود.

مجید مجیدی در همایش یاران صلوات که صبح امروز (دو شنبه ۷ دی ماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به اینکه قرائت‌های زشتی که در دنیا از اسلام ارائه می‌شود هیچ سنخیتی با اسلام ندارد، گفت: یکی از دغدغه‌ها و دل‌نگرانی‌های من این است که چرا این قدر علیه ساحت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و ساحت مقدس ایشان و اهل بیت جسارت می‌شود؟
وی درباره چرایی هجمه‌ها به شخصیت پیامبر اکرم (ص) در جهان غرب توضیح داد: چرایی این ماجرا به جهان اسلام و کوتاهی ما مسلمانان بر می‌گردد که هیچ کار شایسته‌ای در معرفی این شخصیت عالم هستی اتفاق نیفتاده است.
کارگردان فیلم محمد رسول الله (ص) با اشاره به اینکه حدود دو سال در رابطه با زندگانی دوران کودکی پیامبر برای پروژه فیلم محمد رسول الله کار کرده است، افزود: متاسفانه درباره دوران کودکی پیامبر مطالب کم است و شاید جز ۶-۷ صفحه چیزی در تاریخ پیدا نکنیم و این نشان می‌دهد که ما در این رابطه خیلی کم کار کرده‌ایم.
مجیدی با اعتراض به تلاش‌های کشور عربستان سعودی و کشورهای غربی برای عدم اکران فیلمش در دنیا گفت: جای تعجب دارد چرا از فیلمی که دوران کودکی پیامبر را نشان می‌دهد هراس دارند! عربستان سعودی و کشورهای اسلامی راه را می‌بندند و دنیای غرب هم همینطور و از آن عجیب‌تر آنکه در کشور ما این فیلم در مراحل ساخت و تولید و اکران آن مظلوم و مهجور واقع شده است.
وی خواستار فرهنگ‌سازی در زمینه شناسایی ویژگی‌های شخصیتی پیامبر اکرم (ص) در جامعه شد و گفت: باید از نهاد دبستان و مدارس این فرهنگ‌سازی شروع شود زیرا الگویی بالاتر از پیامبر عظیم‌الشأن برای بشر وجود ندارد، امیدوارم سال به سال نام پیامبر اعظم در کشور ما و جهان بدرخشد.

کمپانی‌های زیادی درخواست نمایش محمد (ص) را دارند
وی در حاشیه این همایش و در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا کنار گذاشتن فیلم از جوایز اسکار، سیاسی بوده است، گفت: در حال حاضر شرایط را برای پاسخ به این سوال مناسب نمی‌دانم، چرا که بحث در این باره مفصل است و مطالب مهمی دارم که ان شاءالله در فرصتی دیگر باید آن‌ها را به مردم بگویم.
مجیدی همچنین درباره به تعویق افتادن نمایش این فیلم در کشور ترکیه که بنا بود از فردا (۸ دی ماه) اکرانش آغاز شود، اظهار کرد: ظاهرا برای نمایش این فیلم در آن کشور برخی مشکلات حقوقی بوجود آمده که ان شاءالله در دو سه روز آینده این مشکلات رفع می‌شود و فیلم بدون مشکل به نمایش درخواهد آمد.
کارگردان محمد رسول الله (ص) در پاسخ به این سوال که آیا بهتر نبود برای پخش بین‌المللی فیلم از یک پخش‌کننده جهانی استفاده می‌شد، گفت: فکر نمی‌کنم مشکلات پخش جهانی فیلم به پخش‌کننده ارتباط داشته باشد، چون آن‌ها با اساس کار ما مشکل دارند. در مورد فیلم مصطفی عقاد هم این مشکلات وجود داشت و نمایش این فیلم تا دو سه سال ممنوع و در هاله‌ای از ابهام بود اما بالاخره راه برای‌ش باز شد؛ البته کشورهایی مثل عربستان همچنان فیلم را در محاق توقیف نگه داشتند.
وی همچنین درباره کشورهای دیگری که فیلم محمد رسول الله (ص) در آن ها امکان نمایش دارد نیز اظهار کرد: بسیاری از کمپانی‌ها هستند که درخواست نمایش فیلم را دارند، اما هم علمای آن کشورها و هم اداره سانسور آن‌ها باید اجازه این کار را بدهند. کشورهای اندونزی و آسیای شرقی هم متقاضی فیلم هستند. برای مثال علمای کشور هند با وجود ۳۰۰ میلیون نفر مسلمان فتوایی دادند که راه فیلم را به نوعی بسته است.
این کارگردان سینما درباره قسمت‌های دیگری که از زندگانی پیامبر(ص) نیز تبدیل به فیلم خواهد شد یا نه، گفت: برای این اتفاق یک همت ملی لازم است. شهرکی که ما برای ساخت فیلم «محمد رسول الله (ص)» بنا کردیم با این نگاه ساخته شده که حداقل تا ۳۰ سال باقی بماند. امیدواریم امکانی فراهم شود تا هم فیلمسازان ایرانی و هم فیلمسازان خارجی بتوانند در موضوع اسلام و پیامبر (ص) فیلم بسازند، اما من فعلا برنامه‌ای برای ساخت قسمت‌های دیگر فیلم ندارم.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.