دبیر شورای عالی فضای مجازی: می‌خواهیم گوگل ملی داشته باشیم

رییس مرکز ملی فضای مجازی گفت: ما به دنبال گوگل ملی هستیم، حدود ۶۰ تا۷۰ سرویس در گوگل به روی ما بسته است، باید بتوانیم با اپلیکیشن‌های بومی جای خالی این خدمات را پر کنیم و بخش مهمی از استقلال را در فضای مجازی داشته باشیم.

به گزارش کیوسک تایمز و به نقل از ایرنا، «ابوالحسن فیروزآبادی» روز یکشنبه در آیین افتتاح مرکز داده شبکه ملی اطلاعات (شهید حاج قاسم سلیمانی) گفت: این پروژه از مدت‌ها قبل در دستور کار شبکه ملی اطلاعات قرار گرفت و وزیر ارتباطات امسال با عزم جدی‌تر این پروژه را پیش برد و امروز شاهد افتتاح آن در پردیس بومهن هستیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: یکی از زیرساخت‌های اصلی کشور، دیتاسنترهای «های تک» (HighTech) است. مراکزی که از آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا در آن استفاده می‌شود و بستری را برای توسعه کشور فراهم می‌کند. امیدوار بودیم بخش خصوصی نیز به برخی از بخش‌های مربوط به شبکه ملی اطلاعات مانند فضای ابری ورود کنند که این اتفاق هنوز به شکل مناسبی رخ نداده است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی افزود: در جلساتی که بین مرکز ملی و وزارت ارتباطات تشکیل و اسنادی که در این بین رد و بدل شد، پیش‌بینی کردیم که حداقل سه قطب بزرگ مرکز داده در کشور تشکیل شود. در ابتدای کار در برخی پروژه‌ها مانند پیام‌رسان و موتور جستجوی بومی نیاز به حمایت دولت داشت تا اینکه بتوانند کسب و کارشان را رونق بدهند و در نهایت بدون نیاز به حمایت، در مسیر مورد نظر پیش بروند.

فیروزآبادی تشریح کرد: در حوزه پیام‌رسان، موتور جستجو و ایمیل بومی، نمی‌خواهیم یک نمونه‌ای به بزرگی گوگل که ۸۰ زبان مختلف و ۲۰۰ خدمت ارائه می‌دهد را راه‌اندازی کنیم، ما درصدد راه‌اندازی یک موتور جستجوی بومی هستیم تا به واسطه آن نقاطی که را روی ما بسته‌اند را باز کنیم. این کار استقلال ما را رقم می‌زند. ما به دنبال گوگل ملی هستیم، حدود ۶۰-۷۰ سرویس در گوگل به روی ما بسته است باید بتوانیم در داخل، جای خالی این خدمات را پر کنیم و بخش مهمی از استقلال را در فضای مجازی داشته باشیم.

او درباره پیام‌رسان‌ها افزود: بر اساس مصوبه‌ای که شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است، باید نیازهای ارتباطی و اطلاعاتی شهروندان ایرانی در داخل کشور تامین شود و باید در این موارد به خودکفایی حداقلی دست پیدا کنیم. در کنار آن حتما از پیام‌رسان‌هایی که در دنیا وجود دارد نیز استفاده خواهیم کرد.

فیروزآبادی افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، قرار شد از سه پیام‌رسان تا زمانی که تعداد کاربران آن‌ها به پنج میلیون برسد، حمایت کنیم. پس از آن نیز آن‌ها باید کسب و کارشان را پیش ببرند. ما اگر بخش خصوصی قدرتمند داشتیم نیاز به حمایت اولیه نبود مانند بخش خصوصی در خرده فروشی، حمل و نقل و توریست که حمایتی از سوی دولت انجام نشد، اما خودشان رشد کردند.

وی افزود: از دولت به صورت عام و از وزارت ارتباطات به شکل خاص، درخواست کردیم تا شبکه ملی اطلاعات را توسعه بدهند. بعد از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب، امروز این مرکز افتتاح شد تا حمایتگر کسانی باشد که قرار است خدمات پایه و عمومی پرکاربرد را راه‌اندازی کنند.

فیروزآبادی در ادامه گفت: توصیه من این است که این مرکز صرفا مرکز میزبانی با تکنولوژی متوسط نباشد. این جا می‌تواند پیشران تکنولوژی، پلتفرم و اپلیکیشن‌ها باشد. وزارتخانه ارتباطات می‌تواند این فرصت‌ها را در کشور مدیریت، ساماندهی و خلق کند. این مرکز آغاز راه‌اندازی مراکز «های‌تک» است. دانشگاهیان و بخش خصوصی می‌توانستند به این مهم ورود کنند، اما آن‌قدر، کار زمین مانده وجود دارد که انگیزه‌ای برای‌شان باقی نمی‌گذارد به همین دلیل است که وزارت ارتباطات در این زمینه پیشقدم شده است.

مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات (سردار شهید حاج قاسم سلیمانی) در راستای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور امروز با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.