ادامه همکاری اسپانیا با هوآوی برای راه‌اندازی شبکه موبایل ۵G

علی‌رغم فشارهای آمریکا، دولت اسپانیا به اپراتورهای این کشور اجازه داد تا از تجهیزات ۵G هوآوی استفاده کنند. اتحادیه‌ی اروپا با علم به اینکه نکات امنیتی رعایت و حریم خصوصی کاربران توسط هوآوی تضمین خواهد شد، هیچ‌گونه محدودیت خاصی را برای همکاری با این شرکت به اعضایش تحمیل نکرده است. حالا اسپانیا با در نظر گرفتن بیشترین تمهیدات ممکن در زمینه‌ امنیت تکنولوژی، دسترسی به اطلاعات، خودکار بودن و حریم خصوصی ادامه همکاری با هوآوی را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش کیوسک تایمز و به نقل از خبرآنلاین، اتحادیه‌ی اروپا به دقت تجهیزات هوآوی را ارزیابی کرده و هیچ‌گونه مشکل امنیتی یا حفره اطلاعاتی در آنها پیدا نکرده است؛ درست همان نکته‌ای که دولت چین و هوآوی از ابتدای کار نسبت به آنها اصرار داشتند. در نهایت زمانی که اسپانیایی‌ها نتوانستند ادعاها و اتهامات امریکا را تایید کنند، اجازه‌ فعالیت را صادر کردند. با این حال اتحادیه اروپا تهمیدات امنیتی مشخصی را در زمینه‌ی ۵G وضع کرده و بعد از آن حتی موسسه‌ی CNI هم به‌کارگیری تعدادی از محصولات هوآوی را برای استفاده در اسپانیا تایید کرده است.

خبر مجوز فعالیت هوآوی در اسپانیا زمانی منتشر شد که همه اپراتورها به سمت توسعه شبکه ۵G در حرکت هستند. «مووی‌استار» (Movistar) شبکه‌ ۵G خود را در اسپانیا راه‌اندازی کرده است، یک سال قبل از آن «ودافون» (Vodafone) چنین کاری را انجام داده بود و کمی بعد از آن هم «یویگو» (Yoigo) راه‌اندازی شبکه ۵G را آغاز کرد. انتظار می‌رود که «اورنج « (Orange) هم تا اواخر ماه جاری میلادی این کار را انجام دهد. البته اپراتورهایی مثل «مووی‌استار» همکاری با نوکیا (Nokia) و اریکسون (Ericsson) را کنار هوآوی در دستور کار خود دارند.

 

تاکید بر ادامه همکاری اسپانیا با هوآوی در دیدار مقامات بلندپایه دو کشور

به رغم چنین اتفاقاتی، باید اذعان کرد که تجهیزات هوآوی از بهترین موارد موجود در بازار هستند. فناوری این شرکت به مراتب پیشرفته‌تر از شرکت‌های امریکایی است و در تعدادی از تجهیزات، حتی جلوتر از رقبای اروپایی خود قرار می‌گیرد. در نتیجه آنتن‌های هوآوی حضوری بیش از ۳۰ درصدی در شبکه‌ی مخابراتی اپراتورهایی از قبیل ودافون دارند و در بسیاری از کشورهای اروپایی هم اوضاع به همین صورت است. کنار گذاشتن کامل آنتن‌های تولیدشده توسط هوآوی به معنی حداقل ۲ سال تاخیر در راه‌اندازی و ایجاد پوشش شبکه‌ ۵G در اتحادیه‌ی اروپا خواهد بود.

 

اتهامات و ادعاهای تایید نشده ایالات متحده

این‌طور به نظر می‌رسد که فشارهای وارده از سمت ایالات متحده بر کشورهای اروپایی برای استفاده نکردن از تجهیزات هوآوی، تاثیری نداشته‌است.

ایالات متحده‌ی امریکا ادعا کرده که هوآوی در تجهیزات‌اش «در پشتی» (اصطلاحی در امنیت شبکه است. در پشتی امکان به سرقت بردن اطلاعات را فراهم می‌کند) تعبیه می‌کند تا علیه کشورهای دیگر جاسوسی کند. ولی هیچ‌کس تا به حال نتوانسته چنین ادعاهایی را ثابت کند. اگرچه ایالات متحده می‌گوید شواهدی در این زمینه دارد، اما تاکنون هیچ‌یک از آنها را منتشر و عمومی نکرده است. همان زمانی که این اتهامات به هوآوی زده شدند، مشخص شده که خود ایالات متحده در تعداد زیادی از دستگاه‌هایی که فروخته است، «در پشتی» کار گذاشته است. از جمله در یک سیستم ارتباطی ساخت شرکت Crypto A۵G که در حقیقت توسط سازمان جاسوسی امریکا (CIA) کنترل می‌شد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.