سفر به «گذشته» ممکن است!

میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا نور کهکشان‌های دوردست به ما برسد. از این رو، هرگاه که به آسمان شب می‌نگریم، در حقیقت به اعماق زمان خیره شده‌ایم.

به نقل از بی‌بی‌سی انگلیسی، تلسکوپ فضایی هابل از شروع کار خود توانسته عکس‌های خارق‌العاده‌ای را از کهکشان‌های دوردست بگیرد. نور این کهکشان با اختلاف چند میلیون سال به ما می‌رسد، بنابراین زمانی که به آن‌ها نگاه می‌کنیم در واقع گذشته آن‌ها را نگاه کرده‌ایم. به عبارتی، اگر یک کهکشان ۱۰ میلیون سال نوری با ما فاصله داشته باشد و ما همین امروز آن را مشاهده کنیم، در حقیقت حالت ده میلیون سال پیش آن را دیده‌ایم؛ مدت‌ها پیش از تکامل انسان.
«گذشته» در آسمان است!
کهکشان فرفره (Pinwheel) که به آن Messier 101 هم گفته می‌شود را نگاه کنید. این کهکشان ۲۵ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد. تصویر بالا در واقع دقیق‌ترین عکسی است که هابل تاکنون از یک کهکشان مارپیچی گرفته است. فاصله یک طرف کهکشان تا انتهای دیگر آن ۱۷۰ هزار سال نوری است که نشان می‌دهد دو برابر کهکشان ما است. همچنین تخمین زده می‌شود که بیش از یک تریلیون ستاره در این کهکشان زندگی کنند.

 

«گذشته» در آسمان است!

 

کهکشان کلاه مکزیکی (Sombrero) حدود ۲۸ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد. پهنای این کهکشان ۵۰ هزار سال نوری است و اندازه آن نیز ۸۰۰ میلیارد برابر خورشید است.

 

«گذشته» در آسمان است!
این دو کهکشان مارپیچی که به آن‌ها کهکشان دو شاخک (Antennae) گفته می‌شود، در گذشته از هم فاصله داشتند اما به تدریج به دلیل وجود گرانش به سمت یکدیگر کشیده شدند. تعامل بین این دو کهکشان از صدها میلیون سال پیش آغاز شد. کهکشان دو شاخک حدود ۴۵ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد، ولی با این حال، نزدیک‌ترین دو کهکشان برخورد کننده به ما محسوب می‌شوند. 

 

«گذشته» در آسمان است!
این کهکشان مارپیچی تنها (NGC 6503) در لبه یک فضای بسیار بزرگ و تهی قرار گرفته که به آن «نواحی پوچ» (Void) گفته می‌شود. کهکشان مارپیچی NGC 6503 حدود ۱۸ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد. گفتنی است پهنای این کهکشان ۱۵۰ میلیون سال نوری است.

 

«گذشته» در آسمان است!
دو کهکشانی که به یکدیگر نزدیک شده و به حالت گل رز درآمده‌اند. نور این کهکشان از فاصله ۲۰۰ میلیون سال نوری آن‌‎طرف‌تر به ما می‌رسد. این دو کهکشان در کنار هم و با نام Arp 273 شناخته می‌شوند. کهکشان بزرگتر در سمت راست تصویر UGC 1810 نام دارد که شکل مارپیچی آن باعث کشیده شدن کهکشان نزدیک‌تر UCC 1813 به سمت خود شده است. نورهای آبی درخشان در اطراف کهکشان بزرگتر ستاره‌های جوان بوده که در حال سوختن هستند. 

 

«گذشته» در آسمان است!
برخی از دانشمندان معتقدند که حجم زیادی از گاز کهکشان M106 (در تصویر بالا) توسط یک سیاه‌چاله عظیم بلعیده می‌شود. این کهکشان ۲۳ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد. این کهکشان در صورت فلکی تازی‌ها (Canes Venatici) واقع شده است. 

 

«گذشته» در آسمان است!
کهکشان کوتوله I Zwicky 18 بسیار کوچک‌تر از کهکشان راه شیری خودمان است. این کهکشان ۵۹ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد. نواحی آبی و سفید رنگ مرکز آن احتمالا حاکی از مناطق پرستاره این کهکشان باشد. 

 

«گذشته» در آسمان است!
در تصویر بالا نمای زیبای کهکشان مسیه ۸۳ یا همان کهکشان فرفره جنوبی را می‌بینیم. این کهکشان به مراتب سریع‌تر از کهکشان ما در حال ستاره‌سازی است. رنگ قرمز تصویر نشان از بی‌نهایت ستاره جوان این کهکشان است. تنها برخی از ستاره‌های آن چند میلیون سال سن دارند. کهکشان فرفره جنوبی حدود ۱۵ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد. 

 

«گذشته» در آسمان است!
این تصویر ترکیبی از چندین عکس با طول موج‌های مختلف است که توسط تلسکوپ فضایی هابل، چاندرا ایکس ری و تلسکوپ فضایی اسپیتزر گرفته شده است.  کهکشان M82 تنها ۱۱.۵ سال نوری با ما فاصله دارد. از این جهت، نزدیک‌ترین کهکشان به ما است. 

 

«گذشته» در آسمان است!
یک سیاه‌چاله بسیار بزرگ و گرسنه در قلب کهکشان NHC 1275 وجود دارد. این سیاه‌چاله باعث شده تا این کهکشان بسیار دور بتواند اشعه ایکس بسیار قوی تولید کند. اشعه‌ای که ما با گذشته ۲۳۰ میلیون سال شاهد آن‌ها هستیم. 

 

«گذشته» در آسمان است!
کهکشان بسیار متراکم M60-UCD1 را مشاهده کنید.  جرم این کهکشان ۲۰۰ میلیون برابر جرم خورشید ما است و حدود ۵۴ میلیون سال نوری نیز با ما فاصله دارد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.