دادگستری استان فارس: هیچ شبهه‌ای در پرونده آقای افکاری نیست

درپی انتشار برخی اخبار کذب و تلاش رسانه‌های خارجی برای تشویش افکار عمومی دادگستری استان فارس رسما اعلام کرد: هیچ شبهه‌ای در پرونده آقای افکاری نیست و تمام مراحل قانونی برای اجرای حکم طی شده است.

به گزارش کیوسک‌تایمز و به نقل از تسنیم،‌ این درحالی است که در برخی پرونده های قصاص در همان ماههای ابتدایی، گذشت خانواده مقتول حاصل شده و در این پرونده هم زمان برای جلب رضایت اولیای دم به اندازه کافی وجود داشته است.

در مورد شبهات طرح شده پیرامون وکالت در این پرونده نیز تصریح می‌­شود آقای افکاری، در این پرونده و از همان مرحله دادسرا دارای وکیل تعیینی(انتخابی توسط متهم) بوده است.

در مورد نظریه پزشکی قانونی طرح برخی ادعاهای مبهم و کلی خدشه ای به رسیدگی‌های پزشکی صورت گرفته وارد نمی کند، مرحوم افکاری در نوبت اول و در حضور وکیل تعیینی خود  حاضر نمی‌شود به پزشکی قانونی مراجعه کند و این مسئله را در حضور وکیلی که خودش برای رسیدگی به پرونده تعیین کرده مکتوب کرده و امضا و اثر انگشت زده است‌، طی هفته گذشته نیز توسط هیئتی 3 نفره از پزشکی قانونی و در حضور رییس کل دادگستری استان از نامبرده  معاینه به عمل آمده و نتیجه رسمی آن مبنی بر «مشاهده نشدن هیچ گونه آثاری دال بر آزار جسمی (شکنجه) نظیر سوختگی، اسکار جراحت و شکستگی استخوان و …» قبلا در رسانه‌ها منتشر شده است.

 در مورد شرایط اجرای حکم، تاکید می‌شود آیین نامه اجرای احکام از جمله حکم قصاص مصوب رئیس قوه قضاییه شرایطی را در نظر گرفته که بدون آن شرایط، اجرای حکم قصاص منتفی است و در این مورد خاص نیز شرایط انجام حکم بر اساس فصل دوم (مواد 32 تا 35) آیین نامه اجرای احکام عینا رعایت گردیده است.

بر اساس قانون قاضی اجرای احکام پیش از اجرای حکم باید موضوع را به محکوم اطلاع دهد تا وی اگر می‌خواهد کسی را  ببیند یا با فردی تماس بگیرد اعلام کند که این مهم از سوی قاضی اجرای احکام صورت پذیرفته است.

 به مرحوم افکاری اعلام می‌شود قبل از اجرای حکم خواستار ملاقات حضوری است یا تماس تلفنی که وی اعلام می‌کند صرفا تقاضای تماس تلفنی با خانواده را دارد و برای این موضوع شماره موبایلی را اعلام و با خانواده خود صحبت می‌کند.

 اتفاق مورد اشاره صورت جلسه شده و مرحوم افکاری نیز آن را امضا کرده و اثر انگشت زده است. ضمن آنکه علاوه بر آقای افکاری شش نفر از مقام‌های زندان نیز پای صورت جلسه را امضا کرده‌اند و تمامی مراحل قانونی قبل از اجرای حکم به صورت دقیق و با نظارت ویژه قاضی اجرای احکام به مرحله اجرا در آمده است.

در خصوص شبهه مطرح شده در خصوص لزوم عدم اجرای حکم در ماه محرم نیز تصریح می­شود  هیچ قانون، دستورالعمل و یا آیین نامه‌ای که تکلیف کند در ماه محرم نباید حکم قصاص را اجرا کرد وجود ندارد

در پایان تاکید می‌شود رویه دستگاه قضایی و از جمله دادگستری استان فارس طی ماه‌های اخیر درعفو ، مرخصی و تقویت گروه‌های مردم نهاد صلح و سازش نشان می‌دهد موضوع عفو و گذشت جایگاه بالایی در راهبرد قوه قضائیه دارد، در خصوص این پرونده نیز خانواده مرحوم افکاری و وکلای وی بیش از دو سال فرصت داشتند تا از خانواده مرحوم ترکمان رضایت بگیرند که متاسفانه این اتفاق صورت نگرفته است و بر اساس اصرار خانواده مقتول حکم قصاص طبق ضوابط و تکالیف قانونی اجرایی شده است، قصاص یک حق برای خانواده مقتول است و دستگاه قضایی نمی‌تواند از اجرای این حق جلوگیری نماید.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.