اولین جمعه پاییزی گالری‌ها تحت‌تأثیر چهل‌سالگی دفاع مقدس

برگزاری نمایشگاه‌های هنری مجازی و حضوری در اولین جمعه مهرماه تحت تأثیر هفته دفاع مقدس و چهل سالگی این رویداد، قرار دارند.

به گزارش کیوسک‌تایمز و به نقل از مهر، اکثر نمایشگاه‌های هنری اولین جمعه پاییزی تحت تأثیر هفته دفاع مقدس و البته چهل سالگی دفاع مقدس، نمایشگاه‌هایی با نمایش آثاری مرتبط با مقاومت و دفاع مقدس هستند که از جمله آنها می‌توان به نمایشگاه گروهی عکس «برای خرمشهر» در خانه هنرمندان ایران با نمایش ۲۶ عکس از آغاز اشغال خرمشهر تا پایان فتح و آزادسازی، نمایشگاه مجازی هنرهای تجسمی به مناسب چهلمین سالگرد دفاع مقدس با عنوان «جلوه های حضور زنان در جنگ» با نمایش آثاری از ناصر افراسیابی، محسن راستانی، محسن شاندیز، ساسان مویدی، اکرم محمودی و علی بحرینی، نمایشگاه عکس «حماسه مقدس» در موزه هنرهای معاصر فلسطین، نمایشگاه «سرو استوار» شامل چهل پوستر منتخب محمدصابر شیخ رضایی با محوریت فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت، به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در گالری مجازی رسانگار فرهنگسرای رسانه و نمایشگاه مجازی «۸*۴۰» با آثاری از هنرمندان برجسته تجسمی به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع، از جمله این نمایشگاه‌هاست.

همچنین هفتمین کارگاه نقاشی «خط خاطرات» به مناسبت هفته دفاع مقدس به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت طی سه روز به دبیری حبیب الله صادقی برگزار می‌شود.

در اولین جمعه پاییزی، تعدادی نمایشگاه هنری در گالری‌های تهران افتتاح می‌شوند که در ادامه تعدادی از آنها را برمی‌شمریم.

گالری راه ابریشم

نمایشگاه عکس و ویدئو مریم تخت‌کشیان از جمعه ۴ مهرماه به مدت یک ماه در گالری راه ابریشم واقع در بلوار کشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تکنو آجر، پلاک ۲۱۰ گشایش می‌یابد. در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «این مجموعه با دوربین Agfa Isolette I و نگاتیوهای تاریخ مصرف‌گذشته سیاه و سفید عکاسی شده است. دوربینی که در سال‌های جنگ جهانی دوم تولید و آن را «دوربین سرباز» می‌نامیدند. نگاتیوهای تاریخ‌مصرف گذشته با ایجاد تصاویری گنگ، به پنهان ماندن هویت سربازان کمک می‌کردند. چراکه سربازها همسانند؛ هویت‌شان در لباس و هدف‌شان برای میهن محو شده است. پرتره‌ها ترکیبی‌ست از تصاویر آرشیوی جنگ و عکاسی شده از قطعه شهدا که روی شیشه با تکنیک «کلودیون تر» چاپ شده‌اند؛ تصاویری شکننده اما نامیرا. ویدئو، با استفاده از تصاویر آرشیوی جنگ، زندگی در جنگ را به تصویر کشیده است.»

گالری نگر

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های مهین منفرد با عنوان آشکارگی از روز جمعه ۴ مهر در گالری نگر به نشانی زیر پل کریمخان، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۵۴، طبقه اول برگزار می‌شود.

گالری محسن

«اپیزود» عنوان یکی از سلسله نمایشگاه‌های گروهی گالری محسن است که فارغ از دغدغه اشتراک مضمون یا تکنیک و مدیوم از سویی به نمایش آثار هنرمندان جوان و نوظهوری اختصاص دارد که هنوز مجال کافی برای ارائه و معرفی خود در عرصه هنرهای معاصر نداشته‌اند و از سوی دیگر حامل زبان روایی نسل نو و ویترینی متنوع از دغدغه‌های تصویری منحصر به ایشان است. ازاین‌رو، مخاطب اصلی این مجموعه نمایش‌ها دانشجویان، کیوریتورها و مجموعه‌داران هستند. «اپیزود» هر سال در دو نوبت تابستان و زمستان برگزار می‌شود.

در نمایش «اپیزود ۰۶» که جمعه ۴ مهرماه در گالری محسن به نشانی ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ افتتاح می‌شود، سوگل احدی، لیلا اسکندری، علیرضا رجبی، آرزو شهدادی، سمانه صالحی ابری، نازنین قرنجیک، جمشید محمدی، حسین محمدی، فرهاد مفوز، کیمیا میرزایی، سحر نجفی و مهسا نوری حضور دارند.

آثار این دوازده نفر با همه تفاوت‌ها و شباهت‌های شأن، هریک با زبانی خاص در خط و فرم و رنگ و بافت، موضوعات مختلفی را با حساسیت‌های عمومی و خصوصی به نمایش گذاشته‌اند. در این نمایش، دل‌مشغولی‌های همگانی، بریده‌های اخبار، حضور و غیاب با جزئی‌نگری در چیزها و ستایش دقیقه‌های گذرای زندگی و طبیعت پیوند خورده است. سیاهی و سپیدی، مرگ و زندگی و یاد و فراموشی با هم و در رکاب هم به بازی دسته‌جمعی فقدان و بقا معنا داده‌اند.

گالری اُ

نمایشگاه انفرادی نقاشی سارا نظری با عنوان «شام تاریک» و نمایشگاه انفرادی نقاشی سوگل احدی با عنوان «داخلی. روز / شب» در طبقه اول و دوم گالری اُ واقع در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸ گشایش می‌یابد.

گالری آبان

نمایشگاهی متشکل از عکس‌های سیدمجتبی دعایی از کره شمالی با عنوان «نیم دانگ پیونگ‌یانگ» از جمعه ۴ مهرماه در گالری آبان واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی، خیابان سپند غربی به نمایش در می‌آید.

این عکس‌ها که حاصل دو سفر دعایی به کره شمالی است، تصویری زنده از جامعه‌ای است که برای ورود به آن و ارتباط گرفتن با مردمانش، محدودیت‌های جدی وجود دارد.

گالری سایه

نمایشگاه انفرادی علی حمیدی مقدم با عنوان «بازمان» از جمعه ۴ مهرماه در گالری سایه به نشانی خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ آغاز به کار می‌کند.

گالری هفت ثمر

نمایشگاه انفرادی نقاشی مهدی وکیلی از ۴ تا ۹ مهرماه در گالری هفت ثمر واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره ۸ برقرار خواهد بود.

گالری ویستا

نمایشگاه گروهی چندرسانه‌ای با عنوان «افتاد ولی نشکست» با گردآوری غزال زارع در اولین جمعه مهرماه در گالری ویستا واقع در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ گشایش می‌یابد.

در این نمایشگاه آثاری از علیرضا آدم بکان، ریحانه افضلیان، پورنگ پیرعطایی، ستاره حسینی، محمدحسین خاتمی فر، محمود ساکی، نسترن صفایی، روشنک عزیزی، بهار علیزاد، نگار فدایی، بهنام

کامرانی، پریناز گودرزیان، فرشید لاریمیان و میترا ولایی به نمایش در می‌آید.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.