آمریکا خواستار گفت‌وگو با ایران درباره افغانستان شد

«زلمای خلیل‌زاد» نماینده آمریکا در امور افغانستان خواستار گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به جنگ در آن کشور شد.

به گزارش کیوسک‌تایمز و به نقل از ایسنا، خلیل‌زاد پنجشنبه به وقت محلی آمریکا در نشست مجازی «موسسه آمریکایی صلح» گفت: ایران مایل است ما را بدون آنکه پیروز شویم یا شکست بخوریم، در جنگ افغانستان نگه دارد تا قبل از توافق میان آمریکا و ایران، بهای گزافی بپردازیم.
وی افزود: اما ما پیشنهاد داده‌ایم تا درباره این مساله با ایرانی‌ها ملاقات کنیم و آنها باید به چارچوب‌های متعددی که ما و آنها حضور داریم، ملحق شوند تا درباره آینده افغانستان صحبت کنیم.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، خلیل‌زاد همچنین گفت که آمریکا هر گروه مورد حمایت ایران را که «اقدامی علیه ما انجام دهد» هدف قرار خواهد داد و افزود: واشنگتن «آنها را از نزدیک رصد می‌کند».
این خبرگزاری افزود: خلیل‌زاد در گفت‌وگوهای مورد حمایت سازمان ملل متحد درباره افغانستان مشارکت کرده است. ایران نیز در این گفت‌گوها حضور دارد.
آمریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ، به افغانستان حمله کرد و حکومت طالبان را که از سال ۱۹۹۶ بر این کشور حکومت می‌کرد، ساقط کرد.
آمریکا پس از سال‌ها جنگ، برای خروج از افغانستان به توافق با طالبان روی آورد. در همین حال، گفت‌وگوهایی نیز میان گروه‌های داخلی با عنوان مذاکرات صلح افغانستان نیز در دوحه پایتخت قطر برگزار شده است.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.