رییس سازمان حج و زیارت: با توجه به قطع روابط با عربستان همچنان موضوع شهدای منا را پیگیری می‌کنیم

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه علل این حادثه منا هنوز در هاله‌ای از ابهام است، گفت: همچنان موضوع شهدای منا را در مذاکرات و تفاهمنامه‌های حج با کشور میزبان پیگیری می‌کنیم.

به گزارش کیوسک‌تایمز و به نقل از میزان،  رشیدیان در کنگره لاله‌های سفید به مناسبت بزرگداشت شهدای منا و مسجدالحرام برگزار گردیده بود با گرامیداشت یاد و خاطره این شهدا و شهدای هشت سال دفاع مقدس گفت: با توجه به قطع روابط با عربستان، سازمان حج و زیارت موضوع شهدای منا را در دستور کار خود قرار داده و این موضوع همواره جزو ثابت مذاکرات محسوب می‌شود.

رییس سازمان حج و زیارت ابراز امیدواری کرد: تشکیل کمیته حقیقت یاب با مشارکت همه کشور‌هایی که حجاج شان شهید شده اند مورد انتظار است.

وی با بیان اینکه علل این حادثه هنوز در هاله‌ای از ابهام است، افزود: پاسخ به چرایی این حادثه خواست همه کشور‌های اسلامی و کشور ما می‌باشد و بعد از حادثه در کلیه مذاکرات و تفاهم نامه‌های حج جمهوری اسلامی ایران با طرف عربستانی همواره یک بند ثابت در خصوص چرایی وقوع حادثه و پیگیری‌های حقوقی آن وجود داشته و دارد و ما این مهم را تا حصول نتیجه پیگیر خواهیم شد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های حقوقی نیز از سوی سازمان بعد از وقوع حادثه آغاز شده است، افزود: در کنار پیگیری‌های سیاسی، مذاکرات، تفاهمنامه‌های حج، موضوع از طریق حقوقی همان ابتدا با جذب یک وکیل بین المللی و اخذ وکالتنامه از خانواده‌های شهدا پیگیری شد، اما با توجه به قطع روابط و نبود دفتر کنسولی عربستان در ایران و عدم پذیرش وکالتنامه وکیل یاد شده در دادگاه‌های عربستان، امکان پیگیری در مراجع قضایی آن‌ها میسر نشد، اما موضوع همچنان با جدیت دنبال می‌شود.

رییس سازمان حج وزیارت در ادامه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر عدم فراموشی فاجعه منا اشاره کرد و افزود: ما مسئول هستیم تا اجازه ندهیم یاد و خاطره شهدای منا و مسجدالحرام به فراموشی سپرده شود واینکه دوم مهر ماه در تقویم کشور عزیزمان برای بزرگداشت شهدای منا ثبت گردیده نشان از اهمیت موضوع دارد.

رشیدیان همچنین ابراز امیدواری کرد در سراسر ایران اسلامی برای مهاجران الی الله نشان و نمادی ویژه ساخته شود تا یاد و نام آن‌ها هماره مانا باشد.

رییس سازمان حج و زیارت در ادامه با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص شهدا و جانبازان مسجدالحرام گفت:پیگیری‌ها منتج به صدور چک‌های دیه و غرامت به خانواده‌های شهدا و جانبازان گردید، اما با توجه تحریم‌های ظالمانه و غیر قانونی و قطع روابط دیپلماتیک با عربستان مشکلاتی در مسیر وصول چک‌ها به وجود آمده و با عنایت به اینکه سفارت سوییس بعنوان حافظ منافع عربستان وکالتنامه‌های مربوط به خانواده معزز شهداو جانبازان را تایید نمود، ولی در عربستان تاییدیه سفارت سوییس در ریاض را مطالبه نموده که در کمال تعجب سفارت سوییس در ریاض نیز آن را منوط به تایید وزارت خارجه سوییس دانستند که تاکنون منجر به نتیجه نشده است.

وی در ادامه با اشاره به حضور چندی قبل وزیر خارجه سوییس در ایران و پیگیری موضوع از سوی وزیر امور خارجه کشورمان، ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر رفع مشکل صورت گیرد.

رییس سازمان حج و زیارت در پایان تاکید کرد: خانواده‌های شهدا مکه، منا، فکه، بازی دراز، حاج عمران و … همه خانواده شهدای انقلاب اسلامی هستند و امیدواریم وظایف خود را در قبال آن‌ها به انجام رسانیم.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.