رایگان شدن اینترنت شبکه شاد؛ ۲۰ درصد دانش‌آموزان در سایر شبکه‌های اجتماعی هستند

مسئول شبکه شاد با اشاره به اینکه اینترنت شاد برای معلمان و دانش‌آموزان کاملاً رایگان است، گفت: ۲۰ درصد دانش‌آموزان از شبکه‌های اجتماعی دیگر استفاده می‌کنند.

به گزارش کیوسک‌تایمز و به نقل از تسنیم، سید حسن الحسینی مسئول شبکه شاد وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: برنامه شاد یک برنامه تعلیم و تربیتی است که توانسته به میزان زیادی خود را از پیام رسان صرف به یک پلتفرم کامل آموزشی ارتقا دهد و اکنون شاد بزرگترین اپلیکیشن آموزشی کشور است و توانسته امکانات آموزش تعاملی را تا حدودی فراهم آورد.

وی دربار اینکه آیا شاد موفقیت آمیز بوده است، افزود: موفقیت کامل به هیچ عنوان، ولی موفقیت نسبی داشته‌ایم و الان حدود 11 میلیون و 200 هزار دانش‌آموز  در شبکه شاد احراز هویت شده‌اند که 9 میلیون و 200 هزار نفر به شکل همزمان آموزش می‌بینند و جریان تعلیم و تربیت تعاملی در آموزش و پرورش ادامه دارد دقیقاً کلاس‌های فیزیکی، رابطه معلم و دانش‌آموز و رابطه ملعم و دانش‌آموز با مدرسه در فضای مجازی ساماندهی شده است.

الحسینی با اشاره به اینکه 14 میلیون و 700 هزار دانش‌آموز در کل کشور داریم و بیش از 11 میلیون عضو شاد هستند، گفت: امسال آموزش و پرورش آموزش ترکیبی را اجرا می‌کند که آمیزه‌ای از آموزش مجازی، تلویزیونی، مکتوب با بسته‌های آموزشی و در مناطقی که اجازه داد شود آموزش حضوری است بنابراین ترکیبی است که پوشش تحصیلی تمام دانش‌آموزان کشور را تضمین می‌کند. 3.5 میلیون باقی مانده به دلایلی چون عدم پوشش کامل اینترنت و عدم دسترسی به ابزار هوشمند به شبکه شاد دسترسی ندارند که البته این آمار برای ما رنج‌آور است و در عین حال نباید از تحصیل محروم باشند و از طریق تلویزیون آموزش را دریافت می‌کنند همچنین از طریق معلم و مدارس راهنمایی شده بسته آموزشی تقدیم آنها می‌شود.

9 میلیون و 200 هزار دانش‌آموز آموزش مجازی را از شاد دریافت می‌کنند

مسئول شبکه شاد درباره اینکه در روز 9 میلیون نفر از  شاد استفاده می‌کنند یا اینکه از شبکه‌های اجتماعی دیگر استفاده می‌شود، عنوان کرد: از 11 میلیون و 200 هزار نفر که در فضای مجازی فعال هستند 20 درصد از شبکه‌های دیگر استفاده می‌کنند و 9 میلیون و 200 هزار از شبکه شاد استفاده می‌کنند و از کلاس لایو، تمرین، تکلیف و کار در بیرون از شبکه شاد بهره‌مند می‌شوند و در مجموع تعلیم و تربیت را از شبکه شاد تغذیه می‌شوند.

کنترل حضور دانش‌آموز هر هفت دقیقه یکبار

الحسینی درباره اجباری بودن نصب و استفاده از شبکه شاد و حضور و غیاب روزانه معلم گفت: دانش‌آموزی که ثبت‌نام کرده و در شاد احراز هویت شده و مدرسه در فضای مجازی شاد اجرا می‌شود  در این شبکه حضور و غیاب شده و سیستم حضور و غیاب  هر هفت دقیقه یک بار کنترل می‌کند که آیا دانش آموز سرکلاس است یا خیر. بعد از اینکه معلم احراز کرد دانش‌آمو حتماً در کلاس است در این حالت نمرات مستمر دانش‌آموز نیز بر اساس انجام تکالیف لحاظ می‌شود و معلم مرجعیت ارزیابی کامل را دارد . معلم بر اساس آزمون‌ها و امتحاناتی که در قالب میان ترم و پایانی برگزار می‌شود همچنین  بر اساس فعالیت دانش‌آموز نمره می‌دهد و این فعالیت‌ها را در فایل دانش‌آموز دیده و کنترل می‌کند.

آموزش مجازی 2 میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در سایر شبکه‌های اجتماعی

مسئول شبکه شاد یکی از دلایل استفاده از سایر شبکه‌های اجتماعی را عدم آشنایی با شکبه شاد و نقص آموزش در اینباره دانست و ادامه داد: برخی مدارس از شبکه‌های دیگر در کنار شاد یا به صورت مستقل از شبکه‌های اجتماعی دیگر استفاده می‌کنند و حدود 2 میلیون و 300 هزار نفردانش‌آموزانی هستند که از سایر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند اما ما نمی خواهیم هیچ انحصاری برای شاد ایجاد کنیم و اجباری نکرده‌ایم. فضای آموزش های رسمی و پایه، رایگان و با کیفیت عملاً در شاد برقرار است و برای همه دانش‌آموزان ارائه می‌شود.

الحسینی درباره اینکه وزارت آموزش و پرورش می‌داند برخی معلمان از سامانه شاد استفاده نمی‌کنند، پس نظارت بر آموزش آنها چگونه است؟ اظهار کرد: ما از سوی دولت موظف شدیم که خدمات پایه اصلی را در شبکه شاد ارائه دهیم و به همه مدارس توصیه کردیم وارد شبکه شاد شوند و از آن استفاده کنند به این دلیل که نظارت آموزش و پرورش بر نظام آموزشی کشور مستقر و مستدام باشد. حتی آنها که از اپلیکیشن‌های دیگر استفاده می‌کنند باید در شاد احراز هویت بشوند و از اپلیکیشن‌های دیگر هم استفاده کنند.به زودی خدمات ارزش افزوده را نیز تعریف می‌کنیم ضمن اینکه نمی‌خواهیم انحصاری ایجاد شود در عین حال قصد داریم از همه پتانسیل‌های کشور استفاده کنیم و امکان پایش و نظارت آموزش و پرورش هم از بین نرود.

وی مطرح کرد: شاد توانسته داشبوردهایی را برای تمام مدیران در تمام سطوح  از مدیر مدرسه تا مدیر منطقه و استان و وزیر و معاونان تعریف کند و همه می‌توانند از آن استفاده کنند و آگاه هستند کلاس‌ها چگونه تشکیل شده اند و نظارت را اعمال می‌کنند.

اینترنت شاد رایگان است

مسئول شبکه شاد در پاسخ به اینکه دیروز وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هنوز اینترنت شبکه شاد رایگان نشده است، بالاخره اینترت استفاده شده در شاد رایگان است یا خیر؟ گفت: وزیر این حرف را مطرح نکرده‌اند و استنباطی از صحبت او بوده است، بنده این خبر را مطالعه کردم؛ وزیر نگفته که رایگان نشده است خبرنگار پرسیده چرا اینترنت رایگان نشده است و وزیر گفت “دستور رئیس جمهور و مصوبه دولت است که حتما باید رایگان باشد، اما اگر شکایتی وجود داشته باشد قابل پیگیری است”.

الحسینی ادامه داد: تمام فعالیت برای معلمان و دانش‌آموزان باید رایگان باشد اینترنت شاد کاملاً رایگان است و هزینه‌ای از جیب کاربران مصرف نمی‌کند و هزینه را جای دیگری تأمین می‌کند.

توضیح درباره اشکالات شاد

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر قطع و وصلی زیاد شبکه شاد، سرعت پایین و دیر باز شدن برخی ویدیوها و دشواری در ارسال تکالیف برای معلم اظهار کرد: دو دسته مشکلات در شاد می توانیم احصاء کنیم؛ نخست اشکالات خود شاد که در حداقل ممکن است و به عنوان دارایی نظام تعلیم و تربیت طراحی شده است و دوم مشکلات انتقالی به شاد است. وقتی مدیرمدرسه در ورود اطلاعات معلم خطایی دارد این خطا به شاد منتقل می‌شود و نمی‌تواند احراز هویت کند.

مسئول شبکه شاد افزود: یکی از افتخارات شاد این است که بر پایه داده‌های سامانه سناد که اطلاعات معلمان و دانش‌آموزان در آنجاست، طراحی شده است و اگر اطلاعات دقیق در سناد ثبت شود فرد در احراز هویت دچار نشکل نمی‌شود اما اگر اشتباهی در سامانه سناد رخ داده باشد، احراز هویت در شبکه شاد هم دچار خطا می‌شود. برای این موضوع یک پشتیبانی قدرتمند ایجاد کرده‌ایم و حداقل 600 نفر به طور همزمان در مرکز پاسخگویی تلفنی حاضر به پاسخگویی هستند.

وی بیان کرد: البته قبول داریم که در ساعات بسیار پرترافیک مانند 10 تا یک بعدازظهر تداخل وجود دارد و دانش‌آموزان ما را اذیت کرده است. برای کاهش این مشکل ساعات آموزش را به چهار بخش تقسیم کردیم. به نحوی که در صبح متوسطه اول و دوم و در بعدازظهر دانش‌آموزان ابتدایی در شاد کلاس دارند.

نحوه ورود دانش‌آموزان افغانستانی به شبکه شاد

الحسینی درپاسخ به اینکه آیا کودکان افغانستانی به علت نداشتن سیمکارت نمی‌توانند عضو شبکه شاد بشوند؟  گفت: داشتن سیمکارت یا نداشتن سیمکارت مطرح نیست. از آموزش همه دانش‌آموزان اتباع استقبال می‌کنیم و همانطور که در مدارس ما ثبت نام می‌شوند با کد اتباع می‌توانند وارد شبکه شاد شوند و مشکلی در این باره نداریم.

 

مسئول شبکه شاد درباره دانش آموزان استثنایی مطرح کرد: هنوز شرمنده آنها هستیم و کار خاصی نتوانستیم تا کنون برایشان انجام دهیم. کانال های خاصی ایجاد شده است اما به زودی شادنما برای آموزش استثنایی برای کم شنوایان و ناشنوایان راه اندازی می‌شود. برای نابینایان هم برنامه‌ای داریم که تا یک یا دوماه آینده ارائه می‌شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.