جزئیات نخستین گزارش کمیته ملی مزد از معیشت کم‌درآمدها

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اعلام جمع‌بندی گزارش مقدماتی کارگروه سه جانبه ملی مزد ۹۵ گفت: نتایج نخستین تحقیقات از اوضاع معیشت خانوار کارگری ارائه شد.

فرامرز توفیقی با بیان جزئیات نخستین گزارش کارگروه سه جانبه ملی مزد سال ۹۵ مشمولان قانون کار گفت: گزارش مقدماتی کمیته مزد مقرر شد تمامی تشکلات اعم از کارگری و کارفرمایی در این مقوله فعال‌تر عمل و گزارش سبد معیشت خود را ارائه کند تا بشود ضمن بررسی اصولی، علمی، فنی و دقیق تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار که الزام قانونی نیز دارد، تصمیم‌سازی و درباره آن در شورای عالی کار تصمیم گرفت.
نماینده کارگران در شورای عالی کار اظهار داشت: گزارش نمایندگان کارگری به صورت کلی ارائه و رئوس تحقیقات برگرفته از پژوهش‌های کاربردی انستیتو تغذیه، مرکز ملی آمار و بانک مرکزی اعلام شد. در این مباحث با عنایت به نیاز روزانه به ۲۲۷۵ کیلو کالری به عنوان نیاز پایه یک فرد برای حیات، میانگین جمعیت خانوارها ۳.۵۵ نفر در نظر گرفته شد.

طرح ایجاد شوک تقاضا
توفیقی خاطرنشان کرد: در ضمن ضریب اهمیت سبد غذایی در معیشت ۳۰ درصد در نظر گرفته شد، در صورتی که طبق آمارهای موجود و نتایج پژوهش‌ها این عدد ۲۶.۳ درصد است و بعد از مسکن، آب و برق، گاز و سوخت‌ها با ۳۴.۱ درصد رتبه دوم را دارد. با توجه به رشد بیشتر تورم در این آیتم که در مسکن ۳۲ و در سوخت‌ها، آب و برق ۵۵ درصد است، تکیه بر عدد ۳۰ درصد عنوان شده در واقع نوعی همکاری با تعدیل درخواست‌ها است.
این مقام مسئول کارگری کشور ادامه داد: درخواست شد در صورت تائید وزارت کار کارگروه‌های تخصصی دیگری همچون مزد برای موارد مرتبط مانند موانع سرمایه‌گذاری، معضلات و مشکلات همکاری سه جانبه با سازمان تامین اجتماعی، راهکار برون‌رفت از موانع تولید با وزارتخانه‌های بازرگانی، اقتصاد و امور مالیاتی و … تشکیل شود تا ضمن بررسی علمی و دقیق موارد، در صورت نیاز گزارشی درخور با حضور در هیئت وزیران گزارش ارائه نمایند.
وی افزود: با توجه به وجود رکورد بی سابقه در صنعت که با پائین نگاه داشتن تقاضا به جهت کنترل تورم از سوی دولت ایجاد شده شرکای اقتصادی کارفرمایان و کارگران قبول داشتند که بهترین راه برون رفت از این وضعیت ایجاد شوک تقاضاست که تنها با افزایش قدرت خرید جامعه امکان‌پذیر است.

بروز پدیده خودبیکاری در بین جوانان
عضو شورای عالی کار تاکید کرد: همچنین با توجه به بحث اقتصادی افزایش تقاضا در دوران رکود و با عنایت به گردش پول در مجاری قانونی، در سطح تولیدات داخلی نه تنها باعث افزایش تورم نمی‌گردد بلکه می‌تواند رکود را از صنعت دور نموده و با افزایش تیراژ، ایجاد حاشیه سود، رونق اقتصادی، کاهش بیکاری و افزایش قدرت رقابت در صنعت شود. این مقوله تنها با مساعدت ضلع سوم اقتصادی یعنی دولت امکان‌پذیر است که باید نقش‌آفرینی نموده و از جایگاه نظارتی خارج و به همراه تبدیل شود.
این مقام مسئول کارگری کشور تصریح کرد: یکی از نکات بُغرنج و درد آوری که باید در شورای عالی اشتغال و بالتبع آن در شورای عالی کار به آن پرداخته شود عدم تمایل جوانان برای ورود به عرصه کار به دلیل پایین بودن نرخ دستمزد است که از آن به خودبیکاری یا بیکاری اختیاری یاد می‌کنند که درصد بالایی را به خود اختصاص داده است.
توفیقی اظهار داشت: عددی نزدیک به ۳۰ درصد جوانان بیکار، علت خود بیکاری را در پایین بودن سطح دستمزد و نداشتن رغبت برای شاغل شدن اعلام می‌نمایند و این حجم از نیروی جوان به جای درگیر شدن در مشاغل مولد و افزایش تولید ملی، نیرو را در مشاغلی غیرواقعی صرف می‌کنند که در آینده‌ای نه چندان دور باعث ایجاد توقف در زنجیره تولید می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در جلسه کارگروه تخصصی مزد صمن اعتراض به مواضع پیش‌نویس برنامه ششم توسعه اعلام شد این برنامه اساسا واژه کار را هدف قرار داده و اگر به فکر اصلاح آن نباشیم نسبت به آیندگان مدیونیم و نمی‌توانیم جواب آن‌ها را بدهیم؛ از این رو مقرر شد تشکلات نسبت به ارائه نقطه نظرات خود و نقد مباحث مرتبط در این برنامه اقدام نموده و نقطه نظرات خود را به معاونت روابط کار وزارتخانه اعلام نمایند.

دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.