کری: برجام مهمترین دستاورد ۲۰۱۵ است/ شاهد پیشرفت چشمگیر در راستای تکمیل تعهدات ایران هستیم

آمریکا اعلام کرد: انتقال ۲۵۰۰۰ پوند اورانیوم غنی شده ایران ، ۳ برابر بیشتر از مهلت ۲ تا ۳ ماهه گریز هسته‌ای برای دستیابی به یک بمب اتمی است.

جان کری وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه لحظاتی پس از اینکه یک دیپلمات ارشد روسی اعلام کرد که پیشرفت مهمی در زمینه انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده ایران صورت گرفته، در بیانیه‌ای تاکید کرد: آمریکا نشانه‌های مهمی از پیشرفت چشمگیر به سوی تکمیل تعهدات کلیدی ایران در چارچوب توافق هسته‌ای مشاهده کرده است.
جان کری در بیانیه‌ای مکتوب تصریح کرد: برجام «طرح جامع اقدام مشترک»، یکی از مهمترین دستاوردهای سال ۲۰۱۵ میلادی به شمار می‌رود و من به تیم خودمان افتخار می‌کنم که توانست طی ۱۸ ماه به این توافق دست یابد.
وزیر خارجه آمریکا افزود: در حالی که به روز اجرا نزدیکتر می‌شویم، از این مساله خشنود هستم که گزارش دهم ما شاهد نشانه‌های مهمی از پیشرفت چشمگیر در راستای تکمیل تعهدات ایران در چارچوب توافق هسته‌ای هستیم.
پیش از این یک دیپلمات ارشد روسی به آسوشیتدپرس گفته بود که ایران با انتقال بخش مهمی از اورانیوم غنی‌شده به روسیه موافقت کرده و این اقدام ایران را یک گام به اجرای تعهدات خود در چارچوب برجام نزدیک‌تر کرده است.
کری افزود: یکی از مهمترین گام‌های ایران در راستای اجرای تعهدات خود، امروز اتفاق افتاده است، زمانی که یک کشتی حامل ۲۵ هزار پوند اورانیوم غنی‌شده از ایران به سوی روسیه حرکت کرده است. این محموله شامل انتقال اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی ایران است.
زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرای تعهدات ایران را تایید کند، برجام به مرحله «روز اجرا» خواهد رسید و تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای ایران لغو خواهند شد.
کری افزود: انتقال همه مواد هسته‌ای به خارج از ایران یک گام مهم به سوی اجرای تعهدات ایران است که بیشتر از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با درجه غلظت پایین تا روز اجرای برجام در اختیار نداشته باشد.
وی تاکید کرد: این انتقال امروز بیشتر از ۳ برابر زمان گریز هسته‌ای قبلی ۲ تا ۳ ماه برای ایران بوده تا به یک سلاح اتمی دست یابد.
کری تصریح کرد: انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران با کمک قزاقستان انجام شده است. قزاقستان مواد هسته‌ای طبیعی را در ازای اورانیوم غنی‌شده ایران که به روسیه منتقل شده، در اختیار تهران قرار خواهد داد. آذربایجان و نروژ نیز نقش مهمی را در تسهیل انتقال این محموله ایفا کرده‌اند.
جان کری گفت: ایران باید تا قبل از روز اجرای برجام پیش‌شرط‌های لازم را عمل کند؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید تایید کند که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۳۰۰ کیلوگرم یا کمتر رسیده، و ایران هنوز باید بخش‌های کلیدی زیر ساخت‌های غنی سازی اورانیوم را برچیند و رآکتور آب سنگین اراک را تغییر داده و بازطراحی نماید.
کری در ادامه اظهار داشت: ما می‌دانیم که ایران برای برچیدن زیرساخت‌های غنی‌سازی اورانیوم بسیار سریع حرکت می‌کند تا به هدف ژانویه برای اجرای برجام دست یابد.
وزیر خارجه آمریکا همچنین به ادامه اختلاف با ایران بر سر قانون جدید آمریکایی اشاره کرد که تهران می‌گوید با هدف تلاش برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران وضع شده است، تحریم‌هایی که با اجرای برجام لغو خواهد شد.
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.