بریتانیا زندانیان خطرناک خود را به اشتباه آزاد می‌کند

چندین زندانی که به اتهام قتل به زندان افتاده بودند، در سال گذشته میلادی به اشتباه از زندان‌های بریتانیا آزاد شده‌اند. در این بین، قاتلی دیده شد که پس از چند ساعت انتظار در ایستگاه اتوبوس دستگیر و دوباره به زندان برگردانده شد.

به نقل از ایندیپندنت، بنا به گزارش وزارت دادگسترى‌ بریتانیا که پس از درخواست رسانه‌ها مبنی بر آزادی اطلاعات منتشر شد، ۴۸ زندانی که به دلیل ارتکاب جرائم خشونت‌آمیز راهی زندان‌های انگلستان و ولز شده بودند، به دلیل اشتباهات انسانی در سال‌های ۱۵-۲۰۱۴ از زندان آزاد شده‌اند.
در طول ۱۰ سال گذشته، ۵۰۵ زندانی به دلیل خطای انسانی از زندان‌های بریتانیا آزاد شده‌اند. یکی از این مجرمان «مارتیناس کوپستیس» بود که در ماه اوت سال گذشته میلادی و در حالی که منتظر صدور کیفرخواست بود، سهوا از زندان اچ.ام.پی لینکلن آزاد شد.
او در ایستگاه اتوبوس نزدیک زندان ۳ ساعت منتظر آمدن اتوبوس مانده بود که در این حین، یکی از کارکنان زندان وی را دید و از اشتباه رخ داده مطلع گشت. کوپستیس سپس برای قتل ایوان زِدانوویچ ۲۴ ساله که در ژانویه سال ۲۰۱۴ در آتش‌سوزیِ خانگی جانش را از دست داده بود، به زندان افتاد.
فیلیپ دیویس، از اعضای پارلمان و عضو کمیته دادگستری مجلس عوام بریتانیا، شرایط پیش آمده را مشابه «کشتارگاه» خواند. او می‌گوید: «اولین وظیفه مسئولان زندان، حفاظت از عموم مردم است. بر اساس این آمار، مسئولان زندان تقریبا هفته‌ای یک بار یک زندانی را به اشتباه آزاد کرده‌اند و این روند سال‌ها به همین شکل بوده است. این اتفاق شبیه شرایط کشتارگاه است، چرا که زندگی مردم را بدون هیچ دلیلی به خطر می‌اندازند.»
آمار منتشر شده نشان می‌دهد که ۴۱ نفر به اشتباه از زندان و هفت نفر نیز از بازداشت دادگاه آزاد شده‌اند.
زندان اچ.ام.پی بالینگدون در آکسفوردشایر بیشترین میزان آزادی زندانیان به دلیل خطای انسانی را داشت. بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ در مجموع از این زندان ۱۰ نفر آزاد شدند. سه زندانی از زندان منچستر، یک زندانی از زندان بلمارش و یک نفر نیز از زندان وودهیل آزاد شده است.
ماجرای جالبی نیز در زندان ورسِسترشایر رخ داد. یک زندانی در ژوئیه ۲۰۱۴ به دلیل تشابه اسمی با یک زندانی دیگر آزاد شد، اما روز بعد به زندان برگردانده شد.
لوسی هستینگز، مدیر موسسه نیکوکاری حمایت از قربانیان می‌گوید: «قربانیان جرائم باید گوش به زنگ و آماده باشند. قبول داریم که آزادی مجرمان از زندان برای آن‌ها ناراحت‌کننده است و می‌دانیم که آزادی سهوی زندانیان تا چه اندازه برای آن‌ها سنگین تمام خواهد شد.»
اندی اسلاتر، وزیر دادگستری اپوزسیون و عضو حزب کارگر می‌گوید: «این اتفاق حاکی از بحران موجود در زندان‌های‌مان است.» سخنگوی اداره زندان‌های بریتانیا نیز در این رابطه گفته است: «تعداد زندانیان آزاد شده به دلیل خطای انسانی از سال ۲۰۰۹ تقریبا به یک سوم رسیده که اکثر آن‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن به زندان‌ها بازگردانده شده‌اند.»
دیگر مطالب

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.