تاثیر یکجانشینی بر مغز انسان

نتیجه یک تحقیق جدیدنشان می دهد که یکجانشینی کاملا برای مغز مضر نیست

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند کم تحرکی ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی و سرطان را افزایش می‌دهد. مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده یکجانشینی را کاملاً برای سلامتی مضر نمی‌داند. البته به گفته محققان برای دوری از عوارض زیان بار بی‌تحرکی باید همچنان به صورت هفتگی به مقدار کم فعالیت فیزیکی داشت.

محققان در این تحقیق با استفاده از سنسورهای دقیق میزان فعالیت‌های ورزشی شرکت کنندگان را ردیابی کرده و بر سبک زندگی پشت میزنشینی و تأثیرات آن بر سلامت مغز و کارکردهای شناختی تمرکز کردند. محققان برای آگاهی از سلامت مغز شرکت کنندگان، از آن‌ها خواستند تا ۱۶ تکلیف شناختی مختلف را انجام دهند.

تکالیف شناختی به دو گروه سیال (Fluid) و بلورین (Crystallized) تقسیم شدند. توانمندی‌های سیال شامل مهارت‌هایی مثل استدلال، حافظه، سرعت فکر کردن و حل مساله می‌شوند. محققان می‌گویند این مهارت‌ها اغلب با بالا رفتن سن تحلیل می‌روند، اما سطح آن‌ها در شرکت کنندگان بالغی که تمرینات ورزشی متوسط و شدید انجام داده بودند، بیشتر از بقیه بود.

از سوی دیگر محققان دریافتند افرادی که تمرینات ورزشی انجام نداده بودند، معمولاً در تکالیف شناختی بلورین مثل دایره لغات، درک مطلب و تکالیف مبتنی بر دانش عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند.

محققان می‌گویند رابطه‌ای بین فعالیت‌های فیزیکی سبک مثل انجام کارهای منزل با عملکرد شناختی فرد پیدا نکردند. به عبارت دیگر متأسفانه این قبیل فعالیت‌ها احتمالاً کمکی به کاهش سرعت پیری مغز نمی‌کنند. البته تحقیقاتی که در گذشته انجام شده‌اند، این قبیل فعالیت‌های فیزیکی سبک را در مقایسه با یکجانشینی محض با بهبود سلامت مرتبط دانسته‌اند، بنابراین انجام فعالیت‌های ورزشی حتی بسیار کم برای بدن مفید است.

محققان می‌گویند نحوه وقت گذرانی شرکت کنندگان حین نشستن ممکن است روی عملکرد آن‌ها در تکالیف شناختی بلورین اثر گذاشته باشد. برای نمونه خیره شدن طولانی مدت به تلویزیون احتمالاً کمکی به بالا رفتن عملکرد مغز نمی‌کند، ولی انجام کارهایی مثل حل پازل، خواندن و فعالیت‌های مشابه که مغز را درگیر می‌کنند، ممکن است سبب ارتقا توانمندی شناختی افراد در تکالیف بلورین شوند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.