ماجرای کمبود انسولین

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه لیست بلندی از داروها در آمار داروهای نایاب و کمیاب قرار دارند اظهار داشت: وضعیت دارو در ایران روز به روز بدتر می شود و امیدواریم این شرایط به زودی تغییر کند.

سیدعلی فاطمی در گفتگو با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران درباره کمبود انسولین های قلمی در بازار گفت: طی سالهای گذشته با ارائه انسولین قلمی تمایل مردم به استفاده از این نوع انسولین بالا رفته است. در واقع ما با کمبود قلم انسولین مواجهه هستیم و ویال انسولین به وفور یافت می شود.

تاثیر سلیقه تجویز پزشکان در کمبود انسولین قلمی

وی افزود: عوامل متعددی از جمله عدم تخصیص ارز و قاچاق معکوس در کمبود قلم انسولین تاثیر گذار بودند. علاوه بر آن سلیقه تجویز پزشکان نیز در این روند بسیار تاثیر دارد. نوعی از انسولین های قلمی طولانی اثر به نام “لانتوس” در بازار کم است. متاسفانه از انسولین ایرانی با نام “بازالین” استقبالی نشده است و نسبت به انسولین خارجی تقاضای کمتری دارد به همین جهت “لانتوس” در بازار کم شده است. انسولین های قلمی کوتاه اثر هم هنوز در ایران به تولید انبوه نرسیده است.

انسولین با ارائه پرونده پزشکی قابل دریافت است

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با تاکید بر اینکه برای دریافت انسولین قلمی طولانی اثر خارجی فقط ارائه کد ملی کافی نیست گفت: برای دریافت انسولین، کد ملی لازم است؛ اما کافی نیست و باید پرونده پزشکی ارائه شود. افراد واجد شرایط دریافت انسولین، پرونده پزشکی ثبت شده در انجمن دیابت، سامانه های معاونت های غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و سامانه سازمان بیمه دارند. داروخانه ها با بررسی کد ملی و پرونده پزشکی متقاضیان انسولین، صحت اطلاعات و استحقاق این افراد برای دریافت انسولین را بررسی می‌کنند.

برابری کیفیت انسولین قلمی داخلی با خارجی

فاطمی با اظهار تاسف از اینکه نوع خارجی این انسولین حتی در داروخانه‌های منتخب موجود نیست مردم را به استفاده از انسولین ایرانی تشویق کرد و گفت: این انسولین هیچ تفاوتی با نوع خارجی ندارد و از نظر محتوا کاملاً با یکدیگر برابری می‌کنند؛ اما طبیعتاً برای جا افتادن هر دارو و به طور کلی هر محصول در بازار قدری زمان نیاز است.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران به بیماران دیابتی توصیه کرد: درمان خود را به دلیل کمبود انسولین قلمی خارجی به تاخیر نیندازند و از انسولین قلمی داخلی استفاده کنند. این نوع انسولین در داروخانه های درخواست کننده موجود است و نیاز به ارائه پرونده پزشکی هم نیست. تاخیر در استفاده از انسولین عوارض بیماری از قبیل مشکلات بینایی، کلیوی و زخم دیابتی را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

مشکل کمبود دارو تنها به انسولین ختم نمی‌شود

فاطمی با اشاره به اینکه کمبود دارو فقط به انسولین ختم نمی‌شود گفت: یکی از مشکلات ما وارداتی بودن عمده مواد اولیه کارخانه های تولیدات دارو در ایران است. اگر تخصیص ارز دولتی به موقع صورت نگیرد، شرکت‌های وارد کننده نمی توانند مواد اولیه را تهیه کنند. بعضا مشکلات بانکی هم به این معضل دامن می زند و در نتیجه این اتفاق منجر به کمبود و حتی نایاب شدن یک دارو می شود.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه لیست بلندی از داروها در آمار داروهای نایاب و کمیاب قرار دارند اظهار داشت: وضعیت دارو در ایران روز به روز بدتر می شود و امیدواریم این شرایط به زودی تغییر کند.

وی توصیه کرد: مردم می‌توانند با تماس با سامانه ۱۹۰ از وجود یک دارو در داروخانه ها مطلع شوند همچنین مردم می‌توانند برای دریافت داروهای خاص به دانشکده های علوم پزشکی مراجعه و اقدام به تشکیل پرونده کنند.

 قیمت مصوب ماسک ۱۳۰۰ تومان است

وی ذکر کرد: از یکشنبه (۲۸ مهر) تمامی داروخانه‌ها موظف به فروش ماسک به قیمت مصوب هستند؛ اما در برخی شرایط مشاهده می‌شود که قیمت این ماسک ها متفاوت است. بسیاری از داروخانه ها از قبل برای فصل زمستان اقدام به خرید تعداد بالایی ماسک کردند و در صورت ارائه فاکتور به متقاضیان می توانند این ماسک ها را متناسب با قیمت خریداری شده در زمستان به فروش برسانند.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.