اعطای پناهندگی دائم روسیه به افشاگر جنجالی

«آناتولی کوچرنا»، وکیل «ادوارد اسنودن» در گفتگو با شبکه تلویزیونی «ریا نووستی» از اعطای اقامت دائم روسیه به موکلش خبر داد.

«ادوارد اسنودن»، کارمند سابق سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۱۳ و پس از برخی افشاگری‌ها در مورد نظارت گسترده واشنگتن بر شهروندان به روسیه پناهنده شده. وی از آن زمان مجوز اقامت موقت در این کشور را داشت که در سال جاری باطل می‌شد و حالا دولت کرملین اقامت دائم در این کشور را به وی اعطا کرده است.

اسنودن ۳۷ ساله از سوی ایالات متحده به جاسوسی و سرقت اموال دولت متهم شده است. وی پس از افشاگری‌های جنجالی خود ابتدا به هنگ‌کنگ رفت اما به خاطر ریسک بالای دستگیری به روسیه پناهنده شد. این موضوع باعث شد نمایندگان کنگره وی را به ارتباط با سرویس‌های جاسوس روس متهم کنند که از سوی اسنودن رد شد.

آمریکا تا کنون برای بازگرداندن وی تلاش زیادی انجام داده که راه به جایی نبرده است. اسنودن سال گذشته اعلام کرد در صورت تضمین محاکمه عادلانه حاضر است به آمریکا باز گردد:

«البته که دوست دارم به آمریکا برگردم و این هدف نهایی است اما اگر قرار است بقیه عمرم را در زندان سپری کنم حداقل خواسته‌ام یک محاکمه عادلانه است. من بخشش نمی‌خواهم؛ عفو نمی‌خواهم تنها چیزی که می‌خواهم محاکمه عادلانه است.»

بحث بر سر عفو یا مجازات اسنودن در بالاترین سطوح دولت آمریکا نیز جریان داشته است. وی قبلا مدعی شده بود «اریک هولدر»، دادستان کل سابق این مساله را مد نظر داشته که در نهایت راه به جایی نبرد. اوباما اعلام کرده بود به خاطر عدم حضور اسنودن در دادگاه امکان عفو را ندارد و این اواخر هم ترامپ هم با اشاره به وجود دو دیدگاه متفاوت درباره اسنودن اعلام کرد وی طرفداران زیادی دارد و او با جدیت درباره امکان عفو اسنودن فکر خواهد کرد.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.