وزیر آموزش‌وپرورش: هرگونه تغییر در کتاب‌های درسی باید با تدبیر و اندیشه باشد

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه عمیق‌ترین و کارسازترین یادگیری‌ها، یادگیری در دوران مدرسه است، گفت: هرگونه تغییر در کتاب‌های درسی با تدبیر و اندیشه باشد و موجب حساسیت منفی در جامعه نشود.

پیش از ظهر امروز محسن حاجی میرزایی در دیدار با رئیس و مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که در سالن جلسات ساختمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی را قلب آموزش‌وپرورش دانستند و قطعاً اگر عمیق و به‌دور از جنجال‌های روزمره و ریشه‌ای‌تر فکر کنیم عملکرد و رفتارهای هر جامعه تنها محصول یادگیری افراد آن جامعه است.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه عمیق‌ترین یادگیری‌ها مربوط به دوران مدرسه است، تصریح کرد: تمام محتوای آموزش داده شده در مدارس در سازمان برنامه‌ریزی و پژوهش تولید می‌شود. مدرسه و نسل آینده کشور از طریق محتوای تولید شده در این سازمان تغذیه می‌شود و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی به‌عنوان نقطه عزیمت تحول بنیادی در نظام تعلیم و تربیت است که چرخش به‌سوی تحول از آن شروع می‌شود و اساس یادگیری معلم و دانش‌آموز در آن اتفاق می‌افتد.

وزیر آموزش‌وپرورش سند تحول بنیادین را پایه فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده در نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: باید با اجرای سند تحول شاهد تحول اساسی در مدرسه، معلم و دانش‌آموز باشیم. بنابراین یکی از سؤالات مطرح شده در این سازمان باید این باشد که چطور برنامه‌ریزی کنیم تا به این هدف برسیم و نتایج روشن و قابل‌لمس از اجرای سند تحول داشته باشیم.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد این است که بتوانند در برخورد با چالش‌ها، پاسخ‌های مناسب و منطقی بدهند که ازلحاظ زمان و کیفیت حل مسئله بتواند آن چالش را در کوتاه‌ترین زمان با بهترین شرایط حل کند و سپس به دنبال راه‌حلی برای حل آن برای همیشه باشیم.

وی با اشاره به اینکه با مسئله جدی تربیت یک نسل روبرو هستیم و باید به آن دقت کنیم، گفت: مهم‌ترین اهداف جمهوری اسلامی ازنظر ریشه‌ای و پایه‌ای در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی تدبیر می‌شود بنابراین این سازمان جایگاهی برای حضور برجسته‌ترین اشخاص علمی و دینی این سرزمین است.

حاجی میرزایی در خصوص آموزش مهارت‌های عملی در دوران تحصیل، بیان کرد: هر دانش‌آموز باید بتواند در دوره متوسطه همراه با آموزش‌های تئوری یک مهارت عملی که متناسب با بوم خود را به‌طورجدی آموزش ببیند و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی باید در این مورد برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد. دوران ۱۲ ساله تحصیل دانش آموزان در مدارس نباید به‌عنوان مرحله مقدماتی برای ورود دانشگاه در نظر گرفته شود و آموزش‌های ارائه‌شده در کتاب‌های درسی باید به‌گونه‌ای باشد که هر دانش آموز بعد پایان ۱۲ سال بتواند نقش اصلی خود در جامعه را بشناسد و با اقتصاد، سیاست و… پیوند برقرار کند.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا وارد زیست بومی جدیدی شده‌ایم که باید خود را با شرایط آن مطابق و هماهنگ کنیم و نقش خود را در آن پیدا کنیم.

وی با اشاره به اهمیت جلب اعتماد جامعه به سازمان پژوهش گفت: هرگونه تغییر بدون فکر و اندیشه قبلی در کتاب‌های درسی می‌تواند موجب حساسیت شود و جامعه را نسبت به سازمان پژوهش و نظام تعلیم و تربیت بی‌اعتماد کند؛ بنابراین لازمه هرگونه تغییر در طرح و یا موضوعات کتاب‌های درسی، تطابق آن با فرمایشات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، اندیشه و تدبیر در زمینه تغییر است.

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: آموزش تخصصی مدیران و معلمان دارای اهمیت ویژه‌ای است که لازم است به آن انسجام دهیم و طبق برنامه‌ریزی دقیق و با چشم‌انداز و آینده‌نگری انجام شود.

دیگر مطالب
ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.